JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Info pro novináře, presskit.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW Století motocyklu - Výstava

Večerní výstava v Boršově u Českých Budějovic

plakát: Petr Hošťálek BMW STOLETÍ MOTOCYKLU
je výstava, kterou slavnostně zahájili Petr Hošťálek s Miloněm Dvořákem v sobotu večer 26. října 2023 a to ve výstavní síni Zámečku Poříčí v jihočeském Boršově nad Vltavou.

100 let úspěšné výroby chtějí oba aktéři přiblížit návštěvníkům ukázkou těch nejlepších a nejkrásnějších "bavoráků", takže tu můžete vidět stroje z nejstaršího období dvacátých let až do roku 1969. Je opravdu co obdivovat a na co koukat!
Výstava je večerní, otevřená denně od 18.00 do 22.00 hodin, včetně sobot, nedělí i svátků.
foto Robert Izák Autoři výstavy: docent Dr. Ing. Miloň Dvořák a Petr Hošťálek

S pouhým týdnem na přípravu měli hodně co dělat, pomáhal i přítel grafik Pavel Hoch, ale výsledek stojí zato.

Velké poděkování patří i paní Janě Vilánkové, která dala k disposici působivý a hezky nasvětlený výstavní prostor v Zámečku Poříčí v Boršově.
foto: Jana Heřmanová Na žádné vernisáži nemá chybět trochu muziky,
tak, protože Miloň Dvořák i Petr Hošťálek jsou fandové country, přišli jim zahrát Láďa Šámalík, Pavel Hoch a Pavel Zajíc.
Banjo, basa a kytara zněly ve výstavní síni zaplněné starými motocykly skvěle!
foto: Jana Heřmanová foto: archiv Robert Izák
Nejatraktivnějšími exponáty výstavy jsou vzácné "podrámové" bavoráky z let 1926 - 28, zejména pětistovka v závodní úpravě, všechno motocykly, které Petr Hošťálek (na snímku s členem pražského BMW klubu Robertem Izákem) má ve své sbírce už od šedesátých let...
foto Hošťálek Jednoválcový typ BMW R2, k němuž nebyl vyžadován řidičský průkaz, byl nejmenším a nejslabším strojem firmy.
Tenhle byl v roce 1931 prodán do ČSR, do Prostějova. Za války byl majiteli zrekvírován Wehrmachtem, z civilního přestříkán na vojenský, ale válku přežil. Přežil i peripetie socialismu, i po sametové revoluci vyvezení do Rakouska, než ho někdo přivezl zase zpátky. Dnes, po pečlivé repasi Miloněm Dvořákem, zůstává v původním vojenském nátěru svědkem doby.
foto Jana Heřmanová Prvním motocyklem, který sovětská okupační správa dovolila v poraženém Německu vyrábět, bylo AWO 425 z někdejší továrny bratří Simsonů v Suhlu, židů, kteří museli před fašisty uprchnout, za války začleněné do zbrojního koncernu Gustloff-Werke. Po zabrání v roce 1945 z ní Sověti udělali ruskou akciovou společnost Avto-Velo (AWO), kde povolili výrobu motocyklů inspirovanou BMW. V roce 1951 továrnu vrátili DDR, kdy byla přejmenována zpátky na Simson a následně se stala se výrobcem mopedů a malých padesátek.
foto Robert Izák foto Robert Izák Za nejpozoruhodnější dva motocykly výstavy považuje Petr Hošťálek tyhle dva stříbrně zbarvené motocykly. Jsou unikátní, v žádné katalogu firmy je v tomhle provedení nenajdete.




Oba pocházejí ze strojů někdejší party budějovických motocyklistů a zapřísáhlých vyznavačů BMW, Vency Cahynů, Vlasty Tomšů, Václava Hory, Pavla Jeřábka a Tondy Zemka sen., kteří si je sami upravovali z u nás náhodně získaných typově starších strojů, protože v dobách železné opony neexistovala možnost získání moderních BMW. Na obou je tolik konstruktérských nápadů a fachmanské práce, provedené v podmínkách socialismu, že jsou dnes ukázkou nejen doby, ale i šikovnosti českých rukou.
Z tisku:

Článek Petra Lundáka z 5plus2 Českobudějovicko, uveřejněný 10. listopadu.
foto Jana Heřmanová Na výstavě je i průřez poválečnou historií a pro srovnání také poslední jubilejní model BMW R18, vyrobený ke stoletému výročí a na výstavu zapůjčený budějovickým dealerem BMW ACR Auto as. České Budějovice.