![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Info pro novináře, presskit.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 15 - traktor ERA - sidecary OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
Sůva ze Smrčí - nová knížka z historie sidecarových závodů od Petra HošťálkaAutorem je motoristický publicista a historik Petr Hošťálek, majitel exposice motocyklů Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích a pikantností je, že je současně i majitelem onoho slavného závodního motocyklu BMW, se kterým Rudolf Sůva sbíral své vavříny. Představení knížky, spojené s autogramiádou, bude od 15.00 hodin odpoledne 5. září v hale Letňanského výstaviště na veletrhu "Sběratel". "Sajdkárové závody byly odjakživa nejatraktivnější motocyklovou disciplínou. V době, kdy neexistovaly televizní přenosy, chodilo na motocyklové závody neuvěřitelné množství diváků. A v sajdkárech bylo na co koukat! Lidé obdivovali jejich jezdce, kteří zejména v zatáčkách předváděli nejen výkony svých strojů, ale i doslova akrobatickou obratnost. Padesátá léta po válce byla dobou jejich největšího rozvoje. Závodilo se na tom, co bylo. Na amatérsky upravovaných strojích z předválečných let i na zbytcích z výzbroje poraženého Wehrmachtu. Byla to doba nadšení, kdy se jezdilo ne pro peníze, ale pro radost ze sportovního zápolení. Jednou z výrazných osobností té doby byl Rudolf Sůva. Kluk ze Smrčí nad Železným Brodem, který o sobě tvrdil, že je „nejrychlejším pekařem“, když přes týden rozvážel housky v sajdě motorky, se kterou v neděli závodil. Velmi brzy se vypracoval mezi nejlepší. Jezdil nejen rukama, ale hlavně „srdcem“ a dobře věděl, že sajdkáry vyžadují nejen dokonalou souhru, ale především naprostou vzájemnou důvěru jezdce i jeho spolujezdce. Ale to nakonec poznáte z jeho vyprávění sami…" Mou první mašinou byl bavorák – a s touhle značkou jsem taky začal závodit. Jezdit jsem se učil chybami, nikdo mi neradil. Někdy jsem s mou závodní mašinou dokonce rozvážel housky až do Semil, bednu s nima jsem měl přivázanou na závodním sidecaru. Jako se říkalo o Rakušáku Geroldu Klingerovi, který také jezdil bavoráka, že je nejrychlejší mlynář - já byl nejrychlejší pekař! A byl to dobrý trénink… Byl to poslední závod sezóny a hned od startu vedli Miroslav Špak v sajdě s Jirkou Podskalským. Měli startovní číslo 1, jeli na ex-tovární jednovačkové půllitrové Jawě a měli docela dobře našlápnuto, protože v sobotním tréninku zajeli nejlepší čas! Páté a šesté kolo je ale vystřídali ve vedení bratři Josef a Stanislav Novotní se startovním číslem 4, taky na Jawě 500 OHC, to, když se Špakovi přidřel motor. Závod to ale byl pro diváky opravdu napínavý, protože Špakovi s Podskalským motor znovu chytil a sedmé a osmé kolo už zase vedli - bylo opravdu na co koukat! V devátém kole se znova propracovali do vedení Novotní a drželi se na první pozici až na dohled cíle, kdy je, už s vidinou vítězství, doslova před čárou těsně vzal Špak! Na třetím místě dojeli Rutte s Haselbergerem juniorem, startující jako my na sedmpade BMW se saharským motorem a my tehdy dojeli až čtvrtí... No a u přejímky na mě vybafli, kde to osvědčení mám? Já na to, že o žádném nevím, protože nám o tom z autoklubu nedali vědět. Začali se se mnou dohadovat, že bez toho osvědčení nemůžou bavoráka jako závodní stroj uznat, až nakonec prohlásili: „Víte co? Necháme to, až jak se umístíte. A podle toho vám to dáme!“ Tak jsem řekl, to že beru! |