|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 ŠKODA nákladní typ 150 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
DKW typ NZ 500
Výrobce:
AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland Těžký motocykl s dvouválcovým dvoutaktním motorem 500 ccm v bloku se čtyřrychlostní převodovkou. Vyráběl se v období 1939-1941, celkem v počtu 4.600 ks, zčásti se sidecarem.
Podobně, jako u slabších modelů 250 a 350 řady NZ, měla i pětistovka rám elektricky svářený z lisovaných plechových profilů, vpředu tvořících skříňový nosník a vzadu rozvidlení s přivařenými držáky kluzáků pérování.
Osa zadního kola nebyla odpérována kluzáky (jako např. u Jawy pérák), ale kolo bylo uložené v dlouhé kyvné vidlici, ukotvené na čepu za motorem. Kluzáky se staraly o odpružení této vidlice, což bylo řešení o něco těžší i konstrukčně složitější, ale váhový rozdíl u pětistovky nehrál roli, zatímco důležitým přínosem byla nejen menší změna délky řetězu při propérování, ale i přesnější vedení kola.
Tvrdost zadního pérování bylo možné upravovat
Na tomto snímku je předsériový prototyp, kde se nastavovala jednoduchými páčkami.
Retušovaný snímek předsériového provedení s páčkami k seřizování tvrdosti pérování se objevil nejen v dobovém tisku, ale i na první prospektu.
DKW NZ 500 byl prvním sériově vyráběným předválečným motocyklem DKW, který měl odpérované i zadní kolo.
Výkyvné centrálně odpérované sedlo bylo od firmy PAGUSA.
Jakým způsobem byla kyvná vidlice, nesoucí osu kola, spojena se zadními kluzáky, ukazuje názorná tovární názorná kresba, která byla uveřejněna nejen v prospektu, ale i v odborném tisku po celém světě. U nás vyšla (za války) v časopisu Motor Revue i s komentářem.
Motor
Utěsnění klikových skříní mezi sebou byl odjakživa největší problém dvoutaktních dvouválců, zejména když se jednalo o motorovou skříň svisle dělenou mezi válci. U modelu NZ 500 to bylo řešeno dvoudílným středním dílem, vloženým mezi setrvačníky obou válců.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje DKW NZ 500: Motor: Dvouválcový dvoutakt v bloku se čtyřstupňovou převodovkou Vrtání: Ø 64 mm Zdvih: 76 mm Obsah: 489 ccm Kompresní poměr: Maximální výkon: 18,5 ks (13,6 kW) Ojniční ložisko: nedodávalo se zvlášť, pouze kompletní klika i s ojnicí Uložení kliky: 1ks kuličkové ložisko 6204, 3 ks válečkové ložisko s klecí a válečky Ø 5 x 12 mm Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Množství oleje v motoru: 1 litr Karburátor: Amal nebo Graetzin Filtr vzduch: Knecht, se síťkou občas vlhčenou olejem Zapalování: 6 V, dynamobateriové s odstředivým regulátorem předstihu Základní nastavení předstihu: 6,5 mm před HÚ (bez rozevření odstředivých závažíček) Dynamo: 6V - 45/70W na pravém konci klikového hřídele Baterie: 6V / 14 Ah, ukostřen minus pól Svíčka: 175 T1 Spojka: vícelamelová v olejové lázni (3 korkem obložené lamely) Tloušťka korkového obložení: 7 mm Náplň: motorový olej Primární převod: uzavřeným válečkovým řetězem 3/8 x 3/8“ v olejové lázni Počet článků: Převodový poměr: 24 zubů na kolečku motoru : 52 zubů na koši spojky Převodovka: čtyřrychlostní, s nožním a spřaženým ručním řazením 1. rychlost - 2. rychlost - 3. rychlost - 4. rychlost - Sekundární převod: válečkovým řetězem 5/8 x ¼“ Počet článků: 104 Rám: schválený pro provoz se sidecarem! Přední část: jednoduchý uzavřený svařenec z lisovaných profilů Zadní část: trojúhelníkové svařence z lisovaných profilů s držáky kluzáků Přední vidlice: paralelogramová, s lisovanými plechovými šavlemi a tlumičem řízení Přední pérování: centrální spirálovou pružinou, doplněné hydraulickým tlumičem Zadní vidlice: kyvná s lisovanými plechovými šavlemi Zadní pérování: seřiditelnými kluzáky Sedlo: výkyvné seřiditelné, nejdřív kožené Framo, později gumové Pagusa Kola: 19" drátová Pneumatiky: 3,50 – 19 Huštění vpředu: 1,2 atü Huštění vzadu solo: 1,4 - 1,6 atü podle váhy jezdce Huštění vzadu se spolujezdcem: 1,9 - 2,3 atü podle váhy spolujezdce Brzdy: mechanické čelisťové Brzdové bubny: Ø 150 mm, půlbubnové Ovládání přední brzdy: páčkou a bowdenem Ovládání zadní brzdy: nožním pedálem a táhlem na pravé straně Parametry: Největší délka: 2.100 mm Šířka (přes řidítka): 770 mm Výška: 920 mm Rozvor: 1.350 mm Světlost: Výška sedla nad zemí: Vlastní váha (bez paliva): 195 kg Pohotovostní (natankovaná) váha: Dovolené zatížení: Celková přípustná váha: kg Objem nádrže: 14 l Spotřeba: 3,8 l / 100 km Max. rychlost: 115 km/hod. (dle prospektu) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ |