JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BD sidecary


BD se sidecarem z časopisu Motor Revue 1928
Motocykl BD 500 (konstrukce J. F. Koch) byl vyráběn továrnou
Breitfeld - Daněk, Praha.
Postupně dostal řadu vylepšení a nadále pak byl vyráběn pod označením Praga BD.
Výrobce jej na přání dodával s levostranným sidecarem vlastní výroby, jehož karoserie byla značně podobná karoserii sidecarů Harley-Davidson.

Vyobrazený sidecar modelu 1928 je jedno z nejstarších provedení, kde blatník kola byl ještě upevněn na rámu sidecaru. Karoserie sidecaru je zavěšena na prohnutých nosnících, takže je značně níž, nežli karoserie sidecarů o rok novějšího provedení. Také rám i připojení jsou odlišné od pozdějších typů sidecarů BD.
Kolo tohoto sidecaru nebylo záměnné s koly motocyklu a tudíž sidecar nebyl vybaven reservou.
Odlišné jsou i čalounění, provedení sedačky a loketních opěrek pro pasažéra sidecaru.
reklama side BD
Reklama z dobového tisku, pocházející pravděpodobně z roku 1928.
V roce 1928 továrna v reklamním prospektu uváděla:

NEJVYŠŠÍ MOŽNÉ UZNÁNÍ
jest zakázka:
30 sidecarů pro čs. četnictvo, kde budou motocykly užívány se sidecarem a zatížené 3 osobami a psem,
40 motocyklů pro čs. vojsko,
10 dvousedadlových motocyklových drožek pro celodenní službu v Praze,
6 dopravních sidecarů pro tiskárnu Melantrich.
Vedle toho bylo dodáno množství strojů soukromým jezdcům, kteří jsou plně spokojeni jak výkonem a stabilitou, tak i jich spolehlivostí a trvanlivostí.
Sidecar BD na vyobrazení z prospektu, vydaného automobilním oddělením Praga firmy Českomoravská-Kolben-Daněk a.s.,Praha v roce 1929. Popis vyobrazeného sidecaru BD model 1929 z továrního prospektu:

Jest trojúhelníkového tvaru z ocelových, lisovaných spojek a trubek z prvotřídního materiálu, připevněné dvěma kulovými klouby a listovým opěrným pérem, čímž veškerá namáhání, vznikající od nárazů kola, jsou účinně tlumena, takže jízda i na velmi špatných cestách jest neporovnatelně lepší, než u konstrukcí s tuhým připojením.
Karoserie nesena jest dvěma půleliptickými listovými péry a blatník sidecarového kola jest její součástí. Na zádi této karoserie připevněno jest reservní kolo, vzájemně vyměnitelné s koly motocyklu i sidecaru.
Váha sidecaru jest 100 kg i s reservním kolem.

Poznámka autora článku:
Stojí za povšimnutí, že továrna v popisu sice uváděla, že sidecar je připojen k motocyklu listovým opěrným pérem, ale na fotografii je zcela jasně zřetelná vzpěra pevná, trubková, tedy nikoliv ono opěrné listové péro...