![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA nákladní typ 150 AERO - MINOR STADION závodní silniční - 1960 ZETOR 15 - traktor PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
30.6.2025 D - DKW typ KM 200 24.6.2025 N - NERACAR nebo NER-A-CAR Motocykly civilní - BMW R 63 - 1928 |
|
BMW - motocykl typ R 17Bayerische Motoren- Werke A.G. München Drahý sportovní motocykl těžké třídy (750 ccm), nejluxusnější a nejrychlejší typ firmy, vyrobený v letech 1935-1937 v pouze 434 exemplářích. Podvozek včetně převodovky a rozvodovky byl shodný s cestovním typem R 12, ale byl osazen krátkozdvihovým sportovním OHV motorem. byl typ R 16 poslední série, který měl téměř identický motor, ale ještě přední vidlici odpruženou listovým perem, brzdu zadního kola na kardan a pouze třírychlostní převodovku. Ten se vyráběl v období 1929 - 1934. Typ R17 byl spolu s cestovním typem R12 vyvinut a připraven do výroby už v roce 1934, jak dokládá tento snímek z nasazení v Mezinárodní šestidenní soutěži, použitý na prospektu modelové řady pro rok 1935. Veřejnosti byl tento stroj poprvé představen ale až v únoru 1935 na Berlínském autosalonu, nedlouho nato také na jarním Pražském výstavním veletrhu. Ani ta ale nebyla nijak nízká, prakticky se rovnala ceně malého automobilu Aero 500... Základem stroje BMW R17 byl dvojitý uzavřený rám, stejný s cestovním modelem BMW R12, snýtovaný ze dvou výlisků, mezi něž byl vevařen krk řízení. Příčky rámu i držáky per sedla a držáky předního stojanu byly k rámu přinýtované. Z tohoto vyobrazení je i zřejmé, jak byl rám linkovaný. se od spodového typu R 12, lišil jen klikovým hřídelem s menším zdvihem, válci s vrtáním Ø 83 mm a hliníkovými OHV hlavami, v nichž byl půlkulatý spalovací prostor s šikmo umístěnými ventily velkého průměru. Koncepce nezvykle krátkého zdvihu a velkého průměru válců spolu s "ostrou" vačkou umožňovala vysoké otáčky, motor točil až 5.000 ot./min. - tedy o 1.600 otáček víc, než spodový R 12.
Technické údaje BMW R17:
MOTOR Typ: M 60 S4 Počet válců: 2 Uspořádání: plochý dvouválec – boxer Vrtání: Ø 83 mm Zdvih: 68 mm Objem válců: 736 ccm Trvalý výkon: 33 ks (24,6 kW) při 5.000 ot./min. Kompresní poměr: 6,5 : 1 Počet ložisek klikového hřídele: 2, standardní kuličková Ventilový rozvod: OHV Zapalování: bateriové s rozdělovačem Bosch B 245 RS 108 (na přání dynamomagnetové) Dynamo: 6V-45/70 Watt Předstih: stavitelný ruční páčkou na řidítkách (nebo levou otočnou rukojetí) Originální svíčky: Bosch W 175 T1 Mazání: nízkotlaké, oběžné, s náplní v olejové vaně motoru Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky Karburátory: dva, AMAL 46/424 r. und l. (pravý a levý) Spojka: suchá, dvoulamelová, uspořádaná v setrvačníku motoru PŘEVODOVKA Typ: G 212/1 Počet rychlostí: 4 Převody: 1.rychlost – 1 : 3,18 2.rychlost – 1 : 2,06 3.rychlost – 1 : 1,42 4.rychlost - 1 : 1,09 Řazení: ruční, přímé, dlouhou pákou v H-kulise na pravé straně rámu Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s gumovým unašečem Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo Převodový poměr: Sólo: 1:4,07 - talíř 57 zubů / hruška 14 zubů Sidecar: 1:4,75 - talíř 57 zubů / hruška 12 zubů Sidecar na přání (horský): talíř 57 zubů / hruška 11 zubů RÁM Typ: 212/1 Provedení: lisovaný z ocelového plechu, dvojitý, vzadu pevný Přední vidlice: teleskopická, s hydraulickým tlumením ("Teleskop" zákonem chráněno) Kola: 19" drátěná, vzájemně vyměnitelná (včetně rezervy, pokud měl stroj sidecar) Ráfky: 3x19" prohloubené s příčnými záseky Pneumatiky: 3,50 - 19 nízkotlaké (sólo motocykl) 4,00 - 19 (motocykl se sidecarem) Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnů 200 mm Parametry sólo: Délka 2100 mm Šířka 900 mm Výška: 940 mm Rozvor: 1380 mm Váha: 183 kg Max. rychlost: 140 km/hod. (v českém prospektu Justina Löschnera 150 - 160 km/hod.) Spotřeba: 5,0 l / 100 km Objem nádrže: 14 litrů Parametry se sidecarem: Délka: 2520 mm šířka: 1615 mm výška: 1000 mm rozvor: 1380 mm rozchod: 1070 mm váha: 295 kg Max. rychlost: 120 km/hod. Spotřeba: 5,5 l / 100 km továrna montovala aerodynamicky protažené t.zv. "barokní" blatníky, které motocyklu dodávaly elegantní a mimořádně luxusní vzhled. Nádrž na snímku měla tlačítkem odjišťovaný odklápěcí rychlouzávěr podle vzoru anglických závodních strojů. BMW R17 účastníka z DDR na východoněmeckých veteránských značkách - pěkný stroj z pozdější série (už nádrž s normovaným velkým uzávěrem a reflektor s tachometrem Ø 80 mm), ale osazený nepatřičnými karburátory Jikov s velkými plovákovými komorami. |