JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW 319/1 - Sport


Dvousedadlový sportovní automobil, vyráběný v letech 1935 - 37.
Tento typ byl silnější verzí o rok staršího typu BMW 315/1, osazenou motorem většího obsahu (1.911 ccm).

Výrobce:
Bayerische Motoren- Werke A.G. München, závod Eisenach
tovární foto Vůz byl prakticky stejný s o rok dříve představeným typem BMW 315/1, od kterého se lišil jen silnějším motorem a upevněním kol centrálními křídlovými maticemi.
Vzhledem k tomu, že typ 319/1 představoval dražší verzi, měl o něco bohatší vybavení přístrojové desky, zahrnující i otáčkoměr. Pohledově, zvenku, se lišil většími reflektory (Ø 200 mm), třemi ozdobnými lištami na bocích kapoty a centrálními křídlovými maticemi kol.
Pohled do motorového prostoru zprava prozrazuje tři vodorovné karburátory Solex, které měly sání propojené společným plechovým potrubím, osazeným dvojicí filtrů s drátěnými, olejem vlhčenými, vložkami. Pod celou touto karburátorovou sestavou byl šikmý odkapávací plech.
Technické údaje sportovního vozu BMW 319/1:

Motor: řadový šestiválec OHV
Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 96 mm
Obsah: 1.911 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,8
Výkon: 55 koní při 4.000 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Hlava válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 4, kluzná
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavě, ovládané tyčkami)
Pohon vačkového hřídele: dvojitým Duplex řetězem
Karburátory: tři, horizontální, Solex 30 BFRH
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou, poháněnou od vačkového hřídele
Chlazení: vodní, nucené s pumpou, podporované dvoukřídlovým ventilátorem
Obsah chladiče: 7,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné, s náplní oleje ve vaně motoru (4 litry)
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: tříbodové, v gumových silentblocích, se záchytem reakce čtvrtým silentblokem
Zapalování: bateriové Bosch s rozdělovačem s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 6 V / 75 Ah v motorovém prostoru
Dynamo: Bosch 6 V/90 W (excentrické, pohon klín. řemenem)

Spojka: jednolamelová, suchá (Fichtel & Sachs typ K 10)
Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná do bloku s motorem,
Typ: Hurth, se synchronizací 3. a 4. stupně
Řazení: přímé, dlouhou pákou uprostřed vozu
Převody:
1.stupeň – 1 : 3,63
2.stupeň – 1 : 2,07
3.stupeň – 1 : 1,38
4.stupeň – 1 : 1
Hnací náprava: zadní - pevná, typu "banjo"
Převod zadní nápravy: 1 : 4,50 (na přání 1: 5,15)

Rám: svařený z rour, vpředu se skříňovou příčkou
Karoserie: kombinovaná (dřevěná kostra, pobitá hliníkovými panely)

Zadní náprava: pevná, na podélných listových pérech s hydraulickými pákovými tlumiči
Přední náprava: dělená, s nezávisle zavěšenými koly
Pérování vpředu: dole dvojitá ramena tlumičů pérování, nahoře příčné listové péro
Řízení: hřebenové, volant vlevo

Nožní brzda: mechanická, lanová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, lanová na zadní kola
Mazání podvozku: centrální WV, pedálem

Kola: plné ocelové disky s ráfkem 3,25 D x 16", upevněné křídlovou maticí
Pneumatiky: 5,25 – 16

Rozvor: 2.400 mm
Rozchod vpředu: 1.153 mm
Rozchod vzadu: 1.220 mm

Délka vozu: 3.800 mm
Šířka: 1.440 mm
Výška: 1.350 mm
Poloměr otáčení: 10 m

Váha podvozku: 550 kg
Váha vozu: 780 kg
Užitečné zatížení: 360 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1.140 kg

Nejvyšší rychlost: 130 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 12 l (udávaná továrnou)
Objem nádrže: 50 litrů (v motorovém prostoru, plnicí hrdlo pod kapotou)