![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP ZETOR 25 - traktor SIDECARY - přehled výrobců PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953 TATRA nákladní typ 111
Poslední aktualizace:
9.1.2025 Š - ŠKODA nákladní typ 256 Š - ŠKODA 420 Standard 8.1.2025 Š - ŠKODA 420 P (Popular) |
|
MACK nákladní dvounápravové sklápěčky
Původní článek pro Truck Magazin (únor 2010) od Petra Hošťálka.
Dvounápravové sklápěcí vozy Mack Obrovský průmyslový rozmach, který v Americe nastoupil po roce 1900, znamenal budování nových dolů na těžbu surovin, nových továrních komplexů na jejich zpracování a nových vodních, železničních a silničních staveb. To vše začalo vyžadovat zemní práce v do té doby nepředstavitelném měřítku.
Firma Mack představila svůj mechanicky vyklápěný dvoutunový náklaďák už v roce 1915. Zatím se jeho korba dala vysypávat jen dozadu, zvedala ji dvě ocelová lanka, vedená přes kladky za řidičskou kabinou, ale o pár let později už tu byly nejen univerzální sklápěčky třístranné, ale i dumpcary. Speciální jednoúčelové vozy se svařovanými ocelovými vanami, použitelné pod stavebními nebo důlními bagry.
Američané konstruovali svou techniku odjakživa trochu jinak, než byl zvyklý „starý evropský kontinent“. Byli především praktici. Míň lpěli na konvencích a módních konstrukčních trendech, prvořadý byl účel.
Že už dávno jezdí celý svět na pneumatikách? Co na tom! „Chlapi v dolech na sklápěčky nakládají tolik, že to vzadu žádná pneumatika nevydrží. A jejich šéf by samozřejmě uvítal, kdyby nakládali ještě víc. Tak dejte pneumatiky jen na přední kola a vzadu nechte plné oráfování, to ten problém vyřeší!“ Mnohé sklápěcí Macky tak opouštěly fabriku na plných gumách ještě i v roce 1934…
Podobně tomu bylo i s kardanem a zadní osou. Čím větší nárok na přenos síly od motoru, tím byl kardan i jeho klouby choulostivější. O hrušce a talíři ani nemluvě. Vylámané zuby v zadku, to bývala noční můra spousty šoférů dvacátých let.
„Nechte diferenciál napevno v rámu! Poloosy tím vyjdou krátké a místo kloubového kardanu bude pro spojení s převodovkou stačit krátký a lehký spojovací hřídel. Sílu na zadní osu dostanete nejjednodušeji přes pořádné válečkové řetězy a o krouťák se postará poměr mezi malým řetězovými kolečky na koncích poloos a velkými věnci vedle zadních kol!“ A celá Evropa zírá, jak se v Americe vyrábějí auta s řetězovým pohonem ještě i v roce 1947…
Na tak obrovském kontinentu, jakým naše Amerika je, máme samozřejmě spousta oblastí, kde zrovna moc neprší. Tak na co kabinu?
„Ten auťák je přece na práci! S ním nikdo nepojede ve smokingu ani do divadla, ani na výlet. A na stavbě dvířka nebo stahovací okna nikdo nepotřebuje. Ať je šofér rád, že má nad hlavou štít proti šutrům, padajícím z bagru. Ten mu musí vystačit i v dešti!“ Sklápěčky Mack se tak mohly chlubit opravdu jen minimálním pohodlím pro řidiče. Pokud zadní stěna budky přecházela do archaicky vypadající kočárové stříšky a vůz měl dokonce i čelní sklo, už se to považovalo za luxus… |