|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ČZ 150 c - 1951 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949 JAWA 350 ccm typ 361 |
|
M 52 "solo" - ruský motocykl
Motocykl vyrobený Irbitským motocyklovým závodem, SSSR
Motocykl M-52 byl sportovní verzí známé "emky" M-72. Na rozdíl od jejího spodového motoru 750 ccm SV měl typ M-52 motor s ventily v hlavách OHV, ale obsah pouze 500 ccm, protože všechny tehdejší světové sportovní podniky uznávaly jako nejvyšší obsahovou třídu pětistovky.
Technické údaje:
Motor: plochý dvouválcový čtyřtakt (boxer) OHV Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 494 ccm Výkon: 26 ks při 5.800 ot.min. (17,6 kW) Ložiska klikového hřídele: 2, kuličková Ojniční ložiska: válečková, v klecích Mazání: oběžné, zubovým olejovým čerpadlem Karburátory: dva, typu K-52 Elektrická výzbroj: bateriové zapalování 6 V Baterie: 6V/14 Ah, ukostřen minus pól (-) Dynamo: 6V/45 W) Svíčka: Předstih: ručně stavitelný páčkou na levé straně řidítek Převodovka: čtyřstupňová, sešroubovaná dohromady s motorem Řazení: nožní s pomocnou ruční pákou Přenos síly na zadní kolo: hřídelem s pružnou gumovou spojkou a kardanovým kloubem Stálý převod: hruška s talířem Převod sólo: 1 : 3,6 Převod side: 1 : 3,89 Rám: dvojitý trubkový, svařovaný z rour o proměnném průřezu Přední vidlice: teleskopická s hydraulickým tlumením a třecím tlumičem řízení Zdvih předního pérování: Zadní pérování: kluzákové, bez tlumení Zdvih zadního pérování: Sedlo: gumové, výkyvné, odpérované seřizovatelným centrálním spirálovým pérem Tandemové sedlo: gumové výkyvné, odpérované dvojicí seřizovatelných spirálových per Kola: 19” drátová, vzájemně zaměnitelná Ráfky: prohloubené ocelové 3 x 19” Pneumatiky: 3,50 – 19 Brzdy: čelisťové, půlbubnové Parametry: Délka: 2 160 mm Šířka: 760 mm Výška: 1 000 mm Rozvor: 1 435 mm Váha suchá: 200 kg Dovolené zatížení: 200 kg Objem nádrže: 18 l Spotřeba: 5,5 l / 100 km Max. rychlost: 110 Km/hod. sólo
Podle publikace "Motocykly irbitského závodu" (autoři Sergej Jakovlevič Aršinov a Ivan Michajlovič Košelev) se tento motocykl vyráběl v letech 1950-1957.
Genadij Motov, úspěšný tovární závodník začátku šedesátých let, dnes pracovník továrního motocyklového musea v Irbitu, udává, že bylo vyrobeno dohromady jen asi 600 kusů tohoto motocyklu a to včetně verzí se sidecarem. Pak byl další vývoj zastaven, protože motoru 500 ccm byl pro náročné podmínky ruských silnic nedostačující. Sice měl vyšší nominální výkon (26 ks) než spodová sedmsetpadesátka (22 ks), ale hodnota i průběh jeho kroutícíhio momentu byly nižší a vůbec ne vhodné pro jízdu se sidecarem.
Zpracováno podle podkladů z archivu Jihočeského motocyklového musea.
|