![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 JAWA 250 soutěžní ÚDA Praha - 1951 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) AERO - MINOR PETRÁK Speciál 2 x 125 ccm - 1949
Poslední aktualizace:
27.3.2023 T - TATRA T 600 Tatraplan Č - ČZ 125 A Ostatní - Vlaječka "8. Braunbergfahrt 2004" |
|
ČTZ - Čeljabinský traktorový závod.
Čeljabinský traktorový závod zahájil práci 1. června roku 1933. Prvním sériovým typem, který tehdy začal sjíždět z výrobního pásu, konvejneru, jak tomu Rusové říkají, byl „housenkový“ traktor S-60. Měl výkon šedesát koňských sil a jako palivo používal petrolej.
Známá fotografie, dokumentující nadšení okamžiku, kdy prvního června roku 1933 sjel z výrobního pásu první sériový housenkový traktor Stalinec S-60. Neřídil se volantem, ale „rajčákama“. Mimochodem, víte, že tohle české hovorové označení pochází z ruštiny? Je z padesátých letech, kdy se k nám začaly dovážet z Ruska první poválečné Stalince S-80 a déťáky DT-54 a vzniklo z ruského slova „ryčag“ – páka. Po čtyřech letech, v roce 1937, byla zahájena výroba nového typu: V ČTZ přešli místo petroleje (neboli „ligroinu“) na ekonomičtější naftu a zahájili, jako první v Sovětském svazu, produkci dieselového traktoru S-65 s motorem vlastní konstrukce. Už to nebyl karburátorový motor na petrolej, nýbrž předkomůrkový diesel, který se startoval pomocí dvouválcového čtyřtaktního startovacího motorku na benzín, který byl umístěn po levé straně bloku válců. Traktor S-65 hned v prvním roce dosáhl významného ocenění, dokonce mezinárodního. Dostal cenu „Grand Prix“ na celosvětové výstavě v Paříži. O rok později, v roce 1938, byla od tohoto traktoru odvozena verze SG-65, což znamenalo variantu pohonu na dřevoplyn. Prototyp na snímku, na kterém se zkoušení pohonu na dřevoplyn začínalo, vycházel ještě ze starého prvního modelu S-60 a měl baterii hrubých a jemných odlučovačů popílku před chladičem. U sériového typu SG-65 se odlučovače popílku přestěhovaly před kolena řidiče a místo před chladičem zaujal chladič plynu. Na levé straně motoru je vidět pomocný startovací motor. Ten mohl být buď na benzín, nebo jako v tomto případě, rovněž na dřevoplyn. Pod sedačkou řidiče je vidět hrubý filtr, ze kterého jde plyn potrubím do baterie jemných filtrů před řidičem, z této strany krytých plechovým krytem s větracími průduchy. V roce 1939 se výrobní program rozšířil o „transportní“ traktory S-2 s řidičskou kabinou a ložnou plochou za ní. Byly to v podstatě tahače, určené hlavně pro dělostřelectvo. První dva vyrobené kusy měly dokázat svou provozuschopnost dálkovou jízdou na trase Čeljabinsk-Moskva. Na cestu se vydaly 26. července 1939 a 2.000 kilometrů dlouhou trať zdolaly tehdy za dvanáct dní.
O osm měsíců později, 30. března 1940 to byl opět Mark Makagon, který sjel z výrobního pásu s jubilejním už stotisícím čeljabinským traktorem.
S vypuknutím druhé světové války přešel Čeljabinský traktorový závod na výrobu nejtěžší tankové techniky. V té době jméno Čeljabinsk prakticky zmizelo z map, městu od té chvíle nikdo neřekl jinak než „Tankograd“. Hlavním programem se staly těžké tanky typu KV a později JS-1, JS-2 a JS-3. Mimo to opouštěly brány závodu také ještě samochodky SU-152, ISU-122 a ISU-152. Tolik stručný průřez historií největšího sovětského výrobce těžké pásové techniky.
************************************************************************************
Stavba Čeljabinského traktorového závodu byla zahájena 10. srpna roku 1930. Tóny Internacionály tehdy, jak jinak, provázely první kopnutí motykou a první hrábnutí lopatou. Pak ale nastala tvrdá dřina. Traktorová továrna se stavěla "na zelené louce" a veškeré přípravné práce se dělaly ručně. Tisíce kubíků zeminy z vykoaných základů se nakládaly ručně a odvážely povozy, taženými jedním koníkem. Lidé se namáhali jako zvířata a zvířata jako lidé...
Základem vyprojektovaného závodu byla konstrukce továrních hal, tvořená unifikovanými ocelovými moduly, což mělo umožňovat variabilitu výrobních prostor. Jenže v té době v celém sovětském Svazu nebyly tak velké kapacity, aby byly schopné požadované množství ocelových nosníků zajistit, takže objednávka byla zadána v Německu. Rusko platilo zlatem a na první pohled se zdálo, že jde o obchod vyznačující se oboustrannou vysokou spokojeností. V budoucnu se však ukázalo, že Německu se tato zakázka měla zatraceně nevyplatit…
Způsob, jakým byly výrobní haly vyprojektovány a posléze postaveny, umožnil něco, co je dodnes v historii těžké strojírenské výroby pokládáno za takřka nemožné, za doslova technický zázrak:
Až do roku 1940 Čeljabinský traktorový závod vyráběl výhradně jen pásové traktory. Ve chvíli, kdy Hitler zahájil tažení proti Sovětskému svazu a kdy vypukla, jak Rusové říkali „velká vlastenecká válka“, ale dokázali v ČTZ během pouhých tří(!) měsíců přejít z výroby traktorů o váze 10 tun na sériovou produkci těžkých tanků, vážících 40 tun!!! A nejen to. Do areálu továrny bylo možno postupně začlenit i výrobní linky kirovského a charkovského traktorového závodu, které bylo potřeba evakuovat před nepřítelem. A na těchto přibraných linkách byla vzápětí zahájena produkce legendárního středního tanku typu T-34. Každý pátý tank na frontách druhé světové války byl z Čeljabinska - Tankogradu. A pokud se týkalo tankových motorů, tak z čeljabinské traktorové továrny byl dokonce každý druhý! V průběhu pozdějších válečných let pak dokázala továrna dodávat na frontu denně neuvěřitelný celý jeden nový tankový pluk…
Tohle všechno a ještě spoustu dalšího z minulosti největšího výrobce pásové techniky v Rusku, se, pokud alespoň trošku rozumíte rusky, dozvíte v traktorovém muzeu ČTZ. Do něj jsem se musel vrátit od fabriky kousek zpátky, je v městě, téměř hned vedle onoho už zmíněného pomníku s těžkým tankem JS-3. Hned za vstupními dveřmi zůstanete stát před přísnou tváří Vládi Lenina, který tu, dodnes všemi ctěn, dohlíží na všechno, zejména ale na uctivý přístup návštěvníků k tradicím Čeljabinského traktorového závodu.
Komunisty nemám rád. A éru socializmu, v níž jsem, chtě nechtě prožil většinu svého života, taky ne. Přesto se s úctou skláním před ruskými lidmi, kteří historii ČTZ budovali. Od exponátů a dochovaných dokumentů jsem se nemohl odtrhnout řadu hodin. Je na nich vidět osobní hrdinství, dřina a strádání všech, kdo fabriku na holé pláni, plné ruského bláta, začínali stavět. Jedinou mechanizací při budování základů byly motyky a lopaty. Ještě větší heroismus pak čeljabinští prokázali za války. Tehdy tanky na frontu musely vyjíždět i kdyby se nemělo vůbec spát – a s nimi odcházely z továrny bojovat řady dobrovolníků… To všechno, co vidíte na fotografiích, jsou pouze modely ve skleněných vitrínách. Modely sice velmi přesné a na profesionální úrovni, ale přeci jen pouhé modely. Navíc se přes sklo vitrín velice špatně fotografují. Jediný „opravdový“ exponát je traktorový motor v řezu. Dnes je Čeljabinský traktorový závod akciovou společností. K jeho privatizaci došlo 1. října 1992 a jako většina zprivatizovaných fabrik v Rusku (i u nás) se potýká s tvrdými existenčními problémy. Poptávka po těžkých pásových traktorech značně ubyla a tak se v současném výrobním programu musela objevit například i malá mechanizace (traktůrky „Uralec“ a jejich příslušenství) a i třebas tak diametrálně odlišná výroba, jakou je kuchyňský nábytek. Jedním si ale můžete být jisti. Přivítají vás s otevřenou náručí a pravou ruskou pohostinností. Mladá průvodkyně mi ochotně namlouvala fakta z historie do diktafonu téměř tři hodiny, bábuška, hlídající expozici se se mnou rozdělila o vlastní oběd, kastrůlek suchých brambor zajídaných chlebem a ředitel muzea mi nabídl vlastní kancelář, abych měl kde zpracovat nafotografované snímky na počítači (mém, samozřejmě, tam ještě počítač nemají). A pak s netajenou hrůzou a obavou o moji bezpečnost sledoval, jak přijímám pozvání neznámých ruských „bikerů“ a odjíždím v jejich společnosti! A držel mi palce, aby se mi na další cestě nic nestalo…
************************************************************************************
Album fotografií:
(foto Hošťálek 2010) |