![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) ZETOR 15 - traktor ERA - sidecary JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
16.4.2025 Tiskové zprávy - 1000 MIL ČESKOSLOVENSKÝCH - 2013 14.4.2025 Tiskové zprávy - Zemřela Jaroslava BRUTAROVÁ Ostatní - Rudolfinum - Zbraslav 2025 - plaketa |
|
TATRA 57aVýrobce: Závody Tatra akc. spol., Praha-Smíchov, Kartouzská 3. Továrna v Kopřivnici na Moravě
Továrna tento typ charakterizovala jako:
"Hospodárný malý vůz čtyřválec o obsahu 1,16 litru a výkonu 18 ks, který je pro svoji konstrukci a skvělé výkony znám a ceněn daleko za našimi hranicemi. V něm je nashromážděno za 4 léta jeho trvání takové množství praktických zkušeností, že jej lze dáti za příklad vyzrálé konstrukce. Vzduchové chlazení, výkyvné poloosy a bezrámové chassis jsou hlavní znaky tohoto tak osvědčeného typu." Poprvé byl nový vůz představen na podzimním Pražském autosalonu, v říjnu roku 1935. Jeho přímým předchůdcem byla "žehlička" Tatra 57, od níž se nový typ po konstrukční i motorické stránce lišil spíš jen drobnostmi, po vzhledové stránce ale zcela novou karoserií již ne hranatých pravoúhlých tvarů, nýbrž do módy nastupujících šikmých a táhlejších linií. Až do roku 1936 firma používala i pro nový typ původní staré označení Tatra 57, přičemž mezi lidem šoférským byl vůz spíše známý pod velmi rozšířenou přezdívkou "Hadimrška". Zajímavé na tom je, že ač byla většina vozů realizována s řízením vpravo, na tomhle vyobrazení je volant vlevo (což za příplatek bylo samozřejmě možné)... Ještě i v roce 1936 bylo v reklamním letáku stále používáno staré typové označení "Tatra 57". Vůz se nabízel ve třech osobních a dvou užitkových variantách: 1) Limousina bylo zavřené dvoudvéřové provedení 2) Kabriolet byl vůz se stahovací střechou, ale pevnými rámy kolem dveří 3) Roadster dvoumístný otevřený vůz s plachtovou stříškou a nouzovým sedadlem v kufru 4) Dodávkový vůz uzavřený, s nákladovým prostorem odděleným drátěnou stěnou 5) Dodávkový STW s prosklenými boky a vyjímacím zadním sedadlem
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Limousina - základním typem byl dvoudvéřový uzavřený vůz, určený pro čtyři osoby.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Kabriolet bylo oblíbené provedení, konstruované tak, že vůz bylo možné používat jako polootevřený, zcela otevřený, a v případě nepohody jej zcela zavřít - stejně, jako to bylo u předchozí "žehličky". Dvě rezervní kola místo jednoho a ochranný obal z voskovaného plátna (vikslajvantu) byly samozřejmě jen za příplatek.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Roadster - dvousedadlové provedení bylo oblíbené především pro svou eleganci a sportovní nádech, i když se skutečně sportovním vozem nemělo kromě otevřené karoserie nic společného. Motor včetně celého podvozku byly totiž s normálním cestovním čtyřsedadlovým vozem shodné. V základním provedení se vůz dodával bez ukazatelů směru, u roadsteru se předpokládalo, že se jezdí bez střechy a tudíž ukazuje jen upažením ruky.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Dodávkový vůz - byl určen pro dopravu nákladů do 250 kg. Karoserie s kostrou z bukových žeber byla celoplechová, se dvěma sedadly trubkové konstrukce, oddělenými od užitkového prostoru stěnou z drátěného pletiva, kterou bylo možné demontovat.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 STW - Dodávková verze s druhou řadou sedadel a na přání (za příplatek) i prosklenými boky karoserie.
Prospekt dodávkového provedení v německé verzi.
Toto provedení bylo nabízeno i s vyjímatelným zadním sedadlem (tedy ve čtyřmístné verzi dnes označované jako STW), přičemž za vůz mohl mít prosklené boky, případně i zadní (nakládací) dveře. Na prospektu je vidět, jak prodejce názorně zákazníkovi vyznačil, kolik ho které okno navíc bude stát - ceny byly v tehdejších Kč. Na prospektu je zajímavé, že jak dodávkový vůz, tak i prosklený STW jsou na fotografiích nejen ve zcela identické poloze, ale i se stejnými espézetkami a stejnými stíny na karoserii, takže STW provedení bylo v tomto případě pravděpodobně jen virtuální, se zadními okny jen dotvořenými šikovným grafikem...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Vojenský tourer Majitel a ředitel továrny baron von Ringhoffer vždy cílevědomě usiloval o zakázky pro armádu - stát platil dobře a spolehlivě. Takže takhle vypadalo vojenské provedení, otevřené, jen s lehkou skládací plátěnou střechou a na pneumatikách s hrubým terénním vzorkem. Vůz byl nezvykle vybaven blikacími ukazateli směru "Avion", osazenými na hřbetech předních i zadních blatníků (tovární fotografie). (fotografie z dobového tisku). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Policejní tourer alias "přepadový vůz" byl otevřený vůz bez bočních oken a jen s jednoduchou plátěnou střechou. Provedením se podobal vozům pro armádu, lišil se ale chromovanými doplňky, civilním lakováním a především menší výbavou (armáda požadovala spoustu nářadí, náhradních dílů a dalších doplňků). V tomto případě také tím, že neměl přední nárazník. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Tatra 57a:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (flat four) Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1.155 ccm Kompresní stupeň: 4,95 : 1 Výkon: 20 ks (14,7 kW) při 3.500 ot./min. Písty: z lehké slitiny, rozříznuté, se třemi kompresními a jedním stíracím kroužkem Válce: z kvalitní litiny s obsahem niklu, lité po dvojicích, vcelku s hlavami Karter motoru: odlitý z hliníku Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná z bílé kompozice Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla) Vačkový hřídel: v karteru, běžící v oleji Pohon vačkového hřídele: párem šroubových (větší z nehlučného materiálu) Ventilová vůle sacího ventilu za studena: 0,15 mm Ventilová vůle výfukového ventilu za studena: 0,20 mm Úhel dosedacích ploch ventilů: 30° Časování ventilů: SO 8-10° po HÚ SZ 50° po DÚ VO 54° před DÚ VZ 24° po HÚ Karburátor: Zenith T, nebo Amal 26 VD Doprava paliva: samospádem Chlazení: vzduchem, ventilátorem na klikovém hřídeli Mazání: tlakové, oběžné, se zásobou oleje v karteru Olejová náplň v motoru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: vpředu, na přírubě komory spojky Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem, buď Scintilla nebo Bosch Pořadí zapalování: 1 – 2 – 3 – 4 Rozdělovač: s odstředivou regulací Základní předstih: 6° před HÚ (pro benzín okt.čísla 72) Předstih pro benzín okt.čísla 82: cca 7°- 8° Baterie: 6V / 50 Ah Dynamo: 6V/90 W Starter: 6V s nožním zasouváním Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Olejová náplň v převodovce: 1,25 litru (možno PP 90) Hnací náprava: zadní, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem Převod zadní nápravy: dvěma kuželovými soukolími Gleason1 Převod zadní nápravy: 1 : 4,727 Olejová náplň v rozvodovce: 1,5 litru (možno PP 90) Diferenciál: čelní, uvnitř páteřové roury Přední osa: dělená, tvořená dvojicí příčných listových per nad sebou Tlumiče pérování vpředu: kapalinové pákové Řízení: hřebenové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická, lanová, působící na brzdové bubny všech kol Ruční brzda: mechanická, lanová, působící na zadní kola Kola: 16" palcové ocelové disky Ráfky: prohloubené 4,00 x 16" Pneumatiky: 5,25 – 16 Huštění vpředu: 1,2 atp Huštění vzadu: 1,4 atp Rozvor: 2.550 mm Rozchod vpředu: 1.200 mm Rozchod vzadu: 1.200 mm Sbíhavost předních kol: 3 – 4 mm Max. délka vozu: 3.500 mm Max. šířka vozu: 1 500 mm Max. výška vozu: 1 500 mm Světlost: 210 mm Pohotovostní váha vozu: 870 kg Nejvyšší rychlost: 90 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 – 9,5 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru Palivová nádrž: 35 litrů, v přídi vozu pod kapotou -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937
Teprve od roku 1937 začala továrna používat upravené typové označení Tatra 57a, navozující skutečnost, že jde o vývojově vylepšený osvědčený typ.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938 Roadster - byl v modelové řadě roku 1938 nabízen na nových hvězdicových discích a s dvoudílným chromovaným předním nárazníkem.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1939 STW - Dodávková verze s druhou řadou sedadel a prosklenými boky karoserie také dostala hvězdicové disky kol, především ale byla překonstruovaná v duchu protektorátních německých předpisů pro pravostranný provoz. To znamenalo volant na levé straně, obráceně zavěšené a tudíž na druhou stranu otevírané zadní nakládací dveře a na předních sloupcích karoserie místo někdejších blikacích ukazatelů Scintilla nyní vyklápěcí raménkové směrovky.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotogalerie: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57a autora těchto stránek, Petra Hošťálka
byl vůz atypického vzhledu, který v těsně poválečných letech prodělal "facelift" přímo v rodné Kopřivnici. Nejen, že dostal masku z novějšího modelu Tatra 57b, perfektně zakomponovanou do původní "áčkové" kapoty, ale v duchu modernizace byl předělána i záď, která dostala odklápěcí víko kufru přičemž rezerva byla přemístěna dovnitř. Zda k předělávce došlo např. v důsledku havárie, nebo to byla pouze chtěná modernizace, není známo. Petr Hošťálek tuto tatrovku získal z Chocně, přes přítele Oldy Ulricha, výměnou za limuzínku Aero 662. Fotografováno v Českých Budějovicích na nábřeží Vltavy. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tatra 57a roadster byla vždy velmi atraktivním kouskem, přičemž kombinace tmavomodrý lak a tmavočervené kožené čalounění byla u tohoto typu velmi oblíbená a častá. Tady na snímku z parkoviště účastníků jičínské veteránské akce "Loukotě a řemeny 2011". --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Roadster Tatra 57a Petra Mráze z VCC České Budějovice, tady na Veteran Rallye Šumava v Českém Krumlově v roce 1979 (tehdy v původní tmavomodré metalíze s tmavě červeným čalouněním). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |