JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


SANITNÍ AUTOMOBILY


Mercedes-Krankenbeförderungswagen für deutsche Militärbehörden 1912 - MERCEDES

Vůz na přepravu raněných pro německé vojenské síly.
Výrobce: Daimler-Motoren-Gesselschaft.

Podle časopisu Illustrirte Zeitung byl těchto vozů dodán na frontu velký počet a bylo konstatováno, že se v těžkých podmínkách brilantně osvědčily.
Firma Daimler-Motoren-Gesselschaft přikládá zvláštní důraz na silné podvozky, které se svým dimenzováním liší od běžných osobních vozů, takže se rozhodla pro sanitní a ambulanční vozy použít užitkové podvozky s vysokou nosností.
Tyto vozy vyvinují rychlost 40 až 50 km/hod. a jsou s to pohodlně překonávat i velká stoupání na horských silnicích.
Nástavba je jednoduchá, odpovídající účelu a přitom solidního provedení pro polní použití. Boční stěny i zadní čelo mohou být kryté plachtou a vnitřek vozu je uspořádán tak, že se do něj vejdou čtyři nosítka. Ta mohou být ve složeném stavu připevněna řemeny ke stěnám, zatím co je možné rozložit dvě podélné lavice.
U některých těchto vozů je za řidičovým sedadlem skříňka pro uložení obvazového materiálu, léků atd.
Kromě těchto otevřených sanitních vozů dodává firma Daimler-Motoren-Gesselschaft i vozy zavřené pro dopravu těžce raněných, které jsou stavěné dle požadavků vedení nemocnic.
Sanitní vůz Praga z 1-světové války 1914 - Praga

Sanitní vůz z první světové války - fotografie z časopisu Motor Revue, ve kterém 5. března 1940 vyšel obsáhlý článek ke 30. výročí automobilky Praga.
1924 Steyr VI. 1924 - Steyr VI.

Rakouský sanitní automobil na podvozku šestiválcového vozu Steyr VI. 12/60 PS z roku 1924.
Výrobce: Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft, Steyr

Tento vůz měl řadový OHC motor o obsahu 3.325 ccm, jehož vačkový hřídel byl poháněn od kliky svislým (královským) hřídelem. Původně sanitní vůz se později dostal do majetku knížete Rohana a podle vzpomínek pana Theimera, osobního řidiče knížete Rohana, byl používán na zámku Sychrov jako lovecký autobus pro dopravu hostů. Theimer s tímto vozem také příležitostně vozil Rohanovy dcery do školy.
V šedesátých letech tento vůz získali a opravili členové Veteran Car Clubu Český Dub, sdružující se v AOZ (Armádních opravnách v Českém Dubu, kde se opravovaly převážně sovětské terénní automobily GAZ 69). Snímek je z První mezinárodní veteran rallye, která se pořádala v roce 1966 v Českých Budějovicích.
V osmdesátých letech se vůz účastnil natáčení filmu "Anděl s ďáblem v těle", kde představoval "anton" mravnostní policie. Nedlouho na to jej od členů Veteran Clubu Český Dub koupil Martin Kordina, tehdy předseda Veteran Car Clubu České Budějovice, který se s ním účastnil řady veteránských akcí.
Po sametové revoluci jeho syn, Martin Kordina ml. vůz prodal do Rakouska.
Steyr-model 2 z roku 1929 1929 - Steyr typ 2

Výrobce: Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft, Steyr
Karoserie: Petera, Vrchlabí.
Sanitní vůz Škoda 430 D. 1934 - Škoda 430 D

Výrobce: ASAP - Akciová společnost pro automobilový průmysl se sídlem v Praze, Vodičkova ulice, závod Škoda Mladá Boleslav

Tovární reklamní snímek z archivu mladoboleslavské škodovky, na kterém je jedno z posledních provedení vozu Škoda 430 D, už s maskou před chladičem, karosovaného pražskou firmou Karosa Holešovice jako sanitní automobil. Snímek je z vltavského nábřeží v Praze - Holešovicích.
Sanita Praga Lady v Českém Brodě 1938 1938 - Praga Lady

Snímek uveřejněný v časopisu Motor Revue v roce 1938 s textem: "Momentka ze slavnostního předání sanitního vozu Praga Lady v Č. Brodě"
vyšel znovu v březnu roku 1940 s doplněným textem:
"Momentka ze slavnostního předání sanitního vozu Praga Lady v Č. Brodě. Tyto rychlé sanitní vozy bezpečně přepravují nemocné."
Sanitní vůz Škoda Popular typ 995 (Liduška). 1941 - Škoda Popular 995 (Liduška)

Výrobce: ASAP Mladá Boleslav
Karoserie: Karosa Praha, Holešovice

Sanitní automobil na podvozku nejmenšího škodováckého vozu, postavený v době druhé světové války pro organizaci Německého Červeného kříže se sídlem v Olomouci.
1941 - Phänomen Granit

Výrobce: Phänomen Werke Gustav Hiller AG, Zittau

Sanitní automobil na podvozku lehkého nákladního automobilu se čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem. Snímek tohoto velmi elegantně karosovaného vozu je z protektorátního výtisku časopisu Motor Revue, číslo 416 z roku 1941.