![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích JAWA 500 OHC model 15 - 1953 PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka" JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
1.7.2025 Š - ŠKODA 1101 a 1102 v užitkových verzích 30.6.2025 D - DKW typ KM 200 24.6.2025 N - NERACAR nebo NER-A-CAR |
|
STADION S 12Myšlenka se objevila koncem roku 1958 a oficielní název zněl "moped ve zlepšeném provedení".
Oproti standardnímu provedení S 11 měl být moped S 12 ve zlepšeném provedení vybaven kapotovanými řidítky se zabudovaným světlometem, přepínačem dálkových a klopených světel a na reflektor navazujícím krytem bowdenů. Součástí výbavy měl být i elektrický klakson (bzučák) na střídavý proud 6 V.
Motor měl být opatřen tlumičem sání a původní tlumič výfuku s trubičkou do boku měl nahradit nový, účinnější, tlumič doutníkového tvaru. Tyto skutečnosti se objevily v exportním katalogu a návodu k obsluze pro mopedy Stadion, vydaném PZO Motokovu pro rok 1959 v ruské, německé anglické a francouzské verzi. "Kapotovaná řidítka byla ze dvou polovin z plechu, celkem se vyrobila v pouhých pětadvaceti kusech. Bylo to zadáno učňům, mezi které jsem tehdy patřil. Měli jsme na to přípravek, tvrdé dřevěné kopyto, na kterém se plech klepal a stahoval do příslušného tvaru a pak ve švu svařoval." Řidítka měla být doplněna svislým plechovým krytem bowdenů, který ve spodní části navazoval na pouzdro reflektoru a ve spodní dosedal přes gumovou lemovku na hřbet blatníku.
Ukázka, jak byl proveden filtr s tlumičem sání v prostoru pravého víka motoru - fotografie prototypového provedení ze zkušebního protokolu.
Zůstalo ale jen u několika zkušebních vzorků, do sériové výrovy se toto řešení nikdy nedostalo.
Záměr sériové výroby "mopedu ve zlepšeném provedení" typ S 12 byl koncem roku 1959 zrušen. Jednak se o něj neprojevil ze strany zahraničních zájemců natolik intenzívní zájem, aby to bylo rentabilní, jednak už byl ukončen vývoj nového typu S 22 se zadním pérováním a továrnu v Rakovníku čekal přechod na jeho výrobu.
Zůstalo u oněch asi dvaceti kusů ověřovací série, které následně továrna rozprodala mezi zájemce převážně z řad zaměstnanců v Rakovníku a Českých Budějovicích. Do prodeje v Mototechně se nedostaly a dnes je typ S 12 prakticky neznámý. |