![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: ČZ 150 c - 1951 STADION S 11 - 1961 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP SIDECARY - přehled výrobců 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček"
Poslední aktualizace:
2.10.2023 A - AERO - MINOR 10.9.2023 Tiskové zprávy - DEPO-MOTO-ART předpremiéra 29.8.2023 Z - Z 4 "Silná čtyřka" |
|
PREMIER-SACHS 98 - motorové kolo 1939"PREMIER WORKS A.G., CHEB, ČSR. K jeho pohonu se používal nejrozšířenější motor pro motorová kola Fichtel & Sachs 98 ccm. V roce 1910 došlo rozhodnutí expandovat do zahraničí. Místem pro sesterský podnik byl zvolen německý Norimberk. Tady ale firma dlouho nezůstala, již po třech letech se přestěhovala do Chebu (něm. "Eger") a to i se svým původním anglickým ředitelem Alexanderem J. P. Rotherhamem. Za Rakousko-uherského mocnářství byla největším výrobcem velocipedů na našem území, po roce 1921 se zde rozběhla i výroba motocyklů. Nejprve lehkých levných dvoutaktů Liliput, potom klasických čtyřtaktů anglického vzoru. V době hospodářské krize byla výroba motocyklů ukončena (1931), část zaměstnanců se spojila s pány Kastrupem a Swetlikem a založili v Chebu konkurenční továrnu na jízdní kola ES-KA. Původní Premier Works Co., Cheb se k motocyklům vrátila až v druhé polovině třicátých let, kdy jako doplněk svého programu jízdních kol začala vyrábět lehké motorové kolo s motorem Fichtel & Sachs 98 ccm. Motokolo je v dochovaném vzácně původním stavu.
Technické údaje:
Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou Vrtání: Ø 48 mm Zdvih: 54 mm Obsah: 98 ccm Výkon: 2,25 ks při 3.500 ot.min. Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou Mazání motoru: směsí oleje v benzínu 1 : 20 (Při přetučnělých olejích 1 : 25) Zapalování: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W Reflektor: Bosch, s dvouvláknovou hlavní žárovkou a parkovací žárovkou Baterie: suché monočlánky pro parkovací světlo, v pouzdře pod nádrží Spojka: vícelamelová, obložená korkem, běžící v náplni vazelíny Primární převod: čelními ozubenými koly, běžícími v náplni vazelíny Převodovka: dvourychlostní, s koly, běžícími v náplni vazelíny Řazení: ruční pákou v kulise po pravé straně nádrže, s odpruženým táhlem Objem nádrže: 5 l Převod síly na zadní kolo: válečkovým řetězem 1/2 X 1/4" Kola: 26" se zesílenými balonovými ráfky, dráty 2,5 mm Pneumatiky: 26 x 2,25" Brzda vpředu: bubnová, Es-Ka (nebo F&S) Brzda vzadu: F&S protišlapací, typu Torpedo Sedlo: s pryžovým sedákem Lohmann Stojánek: centrální, sklopný Parametry: Rozvor: 1.180 mm Délka: 1.900 mm Šířka: 720 mm Výška: 1.000 mm (při nejnižší poloze řidítek), možno zvednout až o 150 mm Výška sedla: 760 mm (při nejnižší poloze sedla), možno zvednout až o 200 mm Váha stroje: 63 kg nejvyšší přípustná celková váha: 159 kg Spotřeba: 2,0 l / 100 km Max. rychlost: 60 Km/hod. Výrobce, výrobní číslo rámu, výrobní číslo motoru, vlastní váhu stroje, nejvyšší celkovou přípustnou váhu, obsah motoru a rok výroby. Jedná se o stroj vyrobený již za německého Protektorátu Böhmen und Mähren, kdy výrobce PREMIER-WORKS a.s. byl na štítku uveden již v "poněmčené" formě PREMIER-WERKE, A.G." Vyražené dvojčíslí (v tomto případě 40) znamenalo rok výroby, tedy 1940 - což je v protikladu s údajem na typovém štítku, kde je uveden rok výroby stroje 1939 - viz předchozí obrázek! Motory Sachs měly setrvačníkové zapalovací magneto s osvětlovací cívkou, což znamenalo, že magneto dávalo proud pouze když byl motor v chodu. Kvůli tomu bylo pod nádrží uchyceno válcové pouzdro na monočlánky, které po přepnutí páčky na reflektoru dávalty proud pro parkovací žárovku. Zajímavostí reflektorů Bosch bylo použití čirého, jen lehce vypouklého skla. Rozptyl světelného kužele zajišťovala parabola, s vylisovanými žlábky. Na snímku viditelné navlečení do plastové zelené bužírky není původní, jedná se o dodatečnou úpravu, provedenou předchozím majitelem. Popisované motorové kolo Premier-Sachs 98 bylo "dovybaveno" tachometrem německé firmy O.K. Isgus, poháněným od předního kola. Náhon sestával ze zubového věnce, odlitého z lehkého kovu, který byl přitažen k drátům výpletu a do něj zabírajícího umělohmotného (textitového) pastorku, upevněného pod matku osy kola. Pastorek, krytý plechovým blatníčkem, byl s tachometrem spojen ohebným hřídelem. Šlapací řetěz se napínal pomocí napínacího ozubeného kolečka, hnací řetěz se napínal jednak naklápěním celého motoru, jednak posunem osy zadního kola. Kryt řetězu si v tomto případě továrna Premier lisovala sama, z ocelového plechu. Sedlo bylo upevněno objímkou na sedlové rouře, zasunuté do rámu, což dovolovalo nastavení jeho výšky v poměrně velkém rozmezí (cca 20 centimetrů). Emblém PW byl na její boky ručně malován (nebyl to obtisk). Páčka řazení měla dřevěnou kuličku a s převodovkou byla spojena chromovaným táhlem, na koncích opatřeným "Faudi-kloubky" se závitem M5. Kousek pod kulisou je na táhle vidět rozšířené válcové pouzdro, v němž byla dvě spirálová pera, zajišťující i v případě nezkušeného laického zacházení nenásilné řazení. Filtr byl nastříkaný stříbřenkou. Značka je ručně malovaná na pertinaxovém podkladu, koncová lampička i odrazka jsou původní, německé výroby.
------------------------------------------------ FOTOGALERIE ---------------------------------------------
Dochované motokolo Premier-Sachs, pocházející z Českých Budějovic - Suchého Vrbného, v současné době patřící Janovi Tomšů.
Stroj má motor s válcem s hliníkovým žebrováním a sedlo nikoli gumové, ale potažené "vikslajvantem", neboli voskovaným plátnem (umělou náhražkou kůže). První snímek je ještě od původního majitele z Českých Budějovic, druhý je ze Srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, pořádaného v Horní Radouni 2015.
Excelentně dochovaný původní stav motokola Premier-Sachs (model 1939) ze sbírky Honzy Čejchana, vydavatele časopisu Motoxpress.
Snímky jsou ze Srazu motorových kol s motory Fichtel & Sachs, pořádaného v Horní Radouni 2015. |