JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PRAGA - nákladní typ RN 1933-1937


První provedení, ještě s chladičem bez předsazené šikmé masky. Dvoutunový nákladní automobil se šestiválcovým benzínovým motorem, vyráběný od roku 1933.

Výrobce:
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK
Automobilní oddělení, Praha X., Karlova 22.
Dle slov výrobce byl nový dvoutunový typ RN velmi rychlý nákladní automobil, schopný dosáhnout rychlosti až 80 km/hod., což bylo v době jeho vzniku pro náklaďák skutečně mimořádné. Spolu s tradičně důkladnou konstrukcí a pragováckou kvalitou tak přišel na trh vůz, který se dočkal mnoha sérií, dlouhé doby výroby, mnoha různých nástaveb a dokonce i zahraniční licence.
Praga AN na vyobrazení z německo-jazyčného prospektu, vydaného v roce 1937. Výřez z propagačního letáku 1. série (archiv Hošťálek) Praga RN byla logickým pokračováním úspěšného předchozího typu Praga AN (na prvním snímku), který byl v poslední verzi vybaven řadovým šestiválcovým motorem.
Oba typy se ve výrobě nějakou dobu překrývaly, takže měly i některé shodné díly.
sbírka Hošťálek První provedení, viz titulní vyobrazení, bylo ještě s chladičem bez šikmé masky, jen s chromovaným rámem, nesoucím v horní části tradiční nápis Praga v kruhu.
Přední blatníky byly otevřené, bez bočních stěn a čelní sklo mělo uprostřed masivní sloupek.
Hnací agregát
na nepříliš kvalitním snímku z dobového letáku - vyobrazení prozrazuje bohaté použití hliníkových slitin, z nichž je skříň motoru, obal převodovky i hlava válců s vodní pumpou. Litinový blok válců byl samostatný, na motorovou skříň přišroubovaný. Sací potrubí bylo kvůli předehřevu směsi sešroubované s výfukovým, karburátor vertikální, zespod zavěšený. Na předním konci klikového hřídele je zřejmý torzní tlumič kmitů.
archiv Hošťálek Retušované vyobrazení podvozku z reklamního materiálu - zřejmé je zalomené vyhnutí rámu přes zadní nápravu i kulové ukotvení téčka zadní nápravy na prostřední příčce rámu.
Na obrázku je dobře vidět i t.zv. "horská vzpěra" tvaru Y ukotvená pod skříní diferenciálu, jejíž účel byl zapřít se o vozovku a tak zabránit nechtěnému couvnutí vozu při rozjíždění do kopce.
Technické údaje
pro typ RN z roku 1934:

Motor: ………………………………………. vodou chlazený řadový šestiválec SV
Počet válců: …………………………………. 6
Vrtání: ……………………………………….. Ø 80 mm
Zdvih: ………………………………………... 115 mm
Celkový objem ………………………………. 3.468 ccm
Výkon: …………………………………. 55 ks / 3 000 ot.min.
Klikový hřídel: 4 x uložený, vpředu s torzním tlumičem
Ventilový rozvod: spodové ventily SV
Mazání: tlakové s náplní oleje v karteru
Chlazení: vodní, nucené pumpou s ventilátorem
Karburátor: vertikální
Zapalování: 12V bateriové Bosch, s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 12V / 60 Ah
Spojka: jednolamelová s mechanickým vypínáním
Převodovka: sešroubovaná do společného celku s motorem
Počet rychlostí: 4 + zpátečka
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu

Podvozek
Rám: obdélníkový se šesti příčkami
Přední náprava: pevná, kovaná
Přední pérování: podélná listová pera
Zadní náprava: pevná typu Banjo, opřená troubou do koule na příčce rámu
Zadní pérování: podélná listová pera

Přenos síly na zadní nápravu: dvoudílným kardanem se středovým ložiskem
Rozvodovka: s kuželovým diferenciálem a ozubeným soukolím Gleason

Nožní brzda: mechanicky ovládaná, bubnová, na všechna čtyři kola
Ruční brzda: mechanicky ovládaná, na kotouč za převodovkou

Kola: 20“ palcová disková, upevněná 6 maticemi (vzadu ve dvojmontáži)
Ráfky: ploché se snímacím okrajem
Pneumatiky: 6,50 x 20“ Bus
Počet náhradních kol: 1

Váha samotného podvozku: 1.570 kg

Rozvor: ……………………… 3.650 mm
Rozchod vpředu: ……………………. 1.4320 mm
Rozchod vzadu: ……………………... 1.400 mm

Délka normálního valníku: 5.110 mm
Šířka: 1.800 mm
Výška (přes kabinu): 2.070 mm

Rozměry normální ložné plochy: 2.800 mm x 1.800 mm, výška bočnic 400 mm
Rozměr větší ložné plochy (na přání): 3.200 mm x 2.000 mm, výška bočnic 400 mm
Rozměr největší ložné plochy (na přání): 3.500 x 2.000 mm, výška bočnic 400 mm

Nosnost: 2.000 kg (dle výrobce možnost přetížení až o 20%)
Maximální rychlost: až 80 km/hod.

Nádrž: 102 litrů s dvojcestným kohoutem (umístěná pod sedadlem řidiče)
Spotřeba benzínu na 100 km: …………………………………………. 22 - 25 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: …………………………………………… 0,28 litru
Praga RN - vyobrazení z prospektu 1937 (archiv Hošťálek) Další provedení "ereny" mělo stále ještě rovný chladič s chromovaným rámem, ale už modernizované přední blatníky s bočnicemi a rovné čelní sklo bez středového sloupku.
Těsně před druhou světovou válkou byla v Jugoslávii vypsána soutěžní jízda nákladních automobilů, na jejímž výsledku měl být vybrán typ pro uvažovanou licenční výrobu. Tím se stala Praga RN, na snímku před konkurenčním vozem Saurer.
Zpráva o zahájení výroby nákladních vozů Praga v Rakovici (Jugoslávie), uveřejněná v novinách Večerní Svobodné Slovo (listopad 1940).
Smlouva s Jugoslávií byla uzavřena již v roce 1938. Nejprve o prodeji, pak o montáži z dodaných dílů a následně o licenci na vlastní výrobu vozů Praga RN v továrně IMR (Industrija Motora Rakovica) v Rakovici u Bělehradu, která ale byla přerušena válkou a následně znovuzahájena až v roce 1947.