JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


OGAR 4 - 1936


Ogar 4 s ručním řazením na vyobrazení z prospektu, kde byl uváděn jako novinka sezony 1936. Dvoutaktní jednoválcový motocykl 250 ccm s čtyřrychlostní převodovkou, vyráběný od roku 1936.

Výrobce:
Autfit, Průmyslová akciová společnost v Praze, Strašnice 972
Nožní řazení s poloautomatem se dodávalo již od prvního roku výroby Text z prospektu
"OGAR 4 * NOVINKA SEZONY 1936"

Čtyřrychlostní dvěstěpadesátka - toť dosažení vrcholného ideálu. Pro vzorné provedení si tento stroj zasloužil v kruzích sportovců přezdívky "anglický stroj vyráběný v ČSR." Čtyřrychlostní skříňka, dílo naší továrny zařízené již po léta na výrobu ozubených kol, i výbava, předstihující mnohé "speciály" odůvodňuje toto čestné označení, navazující na zemi klasicky dobrých motocyklů. Společnými znaky obou modelů "OGAR" jsou
SPOLEHLIVOST - PĚKNÝ VZHLED - POHODLÍ
Technické údaje:

Motor: dvoutaktní, chlazený náporem vzduchu
Typ: monoblok
Počet válců: 1
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 247 ccm
Výkon: 8 ks (6 kW)
Píst: z lehké slitiny, s deflektorem, opatřený třemi kroužky
Klikový hřídel: uložený ve válečkových ložiskách
Ojniční ložisko: válečkové
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20
Karburátor: Amal, dvoušoupátkový
Čistič vzduchu:
Zapalování: dynamobateriové Bosch 6V/45W
Baterie:

Primární převod: čelními ozubenými koly, běžícími v olejové lázni, s tlumičem záběru
Převodovka: čtyřrychlostní, v bloku s motorem
Řazení: ruční, za příplatek nožní
Převody:
1.stupeň - 1 : 14,1
2.stupeň - 1 : 8,8
3.stupeň - 1 : 7,8
4.stupeň - 1 : 5,36
Spojka: čtrnácti-lamelová, obložená materiálem "Asbestos", běžící v olejové lázni
Starter: sklopnou nožní klikou
Sekundární převod: řetězem 5/8" x 1/4"

Rám: jednoduchý trubkový, dole uzavřený přišroubovanými plechovými saněmi
Materiál rámu: mufny z temperované litiny, trubky bezešvé, pevnostní, pájené mosazí
Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s centrální pružinou, třecími tlumiči pérování i řízení
Kola: 19" palcová, drátová, uložená na kuličkových ložiskách
Ráfky: 2¼ x 19"
Pneumatiky: 3,25 - 19
Brzdy: čelisťové, vnitřní, obložené ferodovým obložením
Nádrž: sedlová, o objemu asi 12 litrů, s gumovými nákolenicemi
Světlo: Bosch, Ø paraboly 170 mm se žárovkou Osram-Duplex 6V-35/35W

Rozvor: 1.300 mm
Délka: 2.060 mm
Šířka: 700 mm (přes řidítka)
Výška sedla: 600 mm

Vlastní váha: 110 kg
Obálka prospektu 1936. Barevné provedení modelu Ogar 4 v sezóně 1936:
Barva černá, zdobená zlatými linkami. Výplně vidlic a proužky na blatnících stříbrošedé, ráfky a lesklé díly chromované.






Příplatky za zvláštní provedení a dodatečnou výbavu:
Nožní řazení rychlostí ........................................................................... Kč 250,-
Tandemové sedlo samotné .....................................................................Kč 93,-
Vzpěra tandemového sedla ....................................................................Kč 52,-
Nosič zavazadel namísto vzpěry ..............................................................Kč 52,-
Tandemové sedlo Canada s duší .............................................................Kč 105,-
Duše pro Canadu .................................................................................. Kč 35,-
Rychloměr v reflektoru při dodávce s novým strojem............................... Kč 360,-
Detto při pozdější montáži a vrácení nepoškozeného reflektoru................. Kč 360,-
Obal při zásilce drahou ........................................................................... Kč 45,-
Při vrácení franko se béře zpět za plnou cenu.
Reklamní text z prospektu 1936.


"OGAR 4 * PROVEDENÍ SEZÓNY 1937"
Titulní stránka prospektu pro sezónu 1937. Třetí stránka prospektu pro sezónu 1937.
Čtvrtá stránka prospektu pro sezónu 1937. Pátá stránka prospektu pro sezónu 1937.
Cizojazyčný inzerát na Ogar 4 model 1937, který vyšel ve speciálním (pozdrženém) čísle časopisu Motor Revue k Mezinárodní automobilové a motocyklové soutěži Malou Dohodou, což byl v přiostřující se mezinárodní situaci v Evropě nejsledovanější podnik sezóny 1937.
Všichni chápali nutnost branného posílení státu a tak Každá z našich automobilových i motocyklových firem vyslala do této soutěže nejméně jeden tým...


***********************************************************************************
FOTOGALERIE:
***********************************************************************************
Fotografie motocyklu Ogar-4 z válečných let, na které pózuje v sedle příslušník protektorátního vládního vojska.
Foto: archiv paní Hany Sechovcové z Vlašimi Ogar 4 ve sportovním provedení s výfuky horem:

"Táta na fotografii z rodinného alba" (od paní Hany Sechovcové z Vlašimi).
Automontér, pan František Červený z Hodějovic u Českých Budějovic, který jezdil na tomto předválečném sportovním Ogaru 4 s vyfuky "horem" a příplatkovým nožním řazením.
Zajímavostí rozhodně je sportovní ogarská "čtyřka" se sajdkárem ERA, který si k ní nechal postavit pražský prodejce Ogaru Jarda Kaiser, známá to postava mezi sportovně založenými motoristy předválečné doby. Referoval o tom časopis Motor Revue s následujícím doprovodným textem:

Jarda Kaiser, pražský zástupce Ogarů, dal si postaviti ke své čtyřce speciální sidecar s výkyvným chassis. Jezdec projíždí zatáčky se sklonem jako na solo - ale musí se s tím umět jezdit!
Obrázek Kaiserova předválečného Ogaru 4 se "sklopným" sidecarem ERA se objevil v tisku ještě jednou a to v už poválečném časopisu Motocykl, vydaném 18.února 1950.