![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 ARIEL 500 ccm "De Luxe" OHV model F - 1929 STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) TAP - sidecary Tlustoš Kbely OGAR 350 (Jawa) - 1948
Poslední aktualizace:
25.1.2025 P - PUCH S 4 - WH 24.1.2025 T - TATRA 57 22.1.2025 Motocykly civilní - MANET 90 - 1949 |
|
OGAR 4 - model 1946Výrobce: OGAR akciová spol., Praha XII., Římská ul.20 později: ZBROJOVKA BRNO, národní podnik
Tento nadějný a velmi dobře jezdící stroj přišel v nevelkém množství na trh nedlouho po druhé světové válce, těsně před tím, než byla strašnická továrna OGAR, akc. spol., Praha XII., zestátněna a následně převedena pod n.p. Jawa, později "Závody 9. května".
Technické údaje:
Druh vozidla: motocykl sólo Výrobce: Ogar, akc.spol., Praha Strašnice Tovární značka a typ: OGAR 4 Rok výroby: 1947-1948 Barva: černá v kombinaci s červenou a zlatými linkami Motor: jednoválcový, dvoutaktní s plochým pístem, v bloku s převodovou skříní Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 Obsah: 245 ccm Výkon: 9,5 ks (6,99 kW) Stupeň komprese: 1 : 6,25 Válec: litinový s přišroubovanými hliníkovými víčky kanálů Píst: hliníkový RIAL typ 684 se třemi kroužky Hlava válce: hliníková snímací s dekompresorem Karburátor: jednošoupátkový Jikov 2924 V (v příručce se uváděl alternativně i karburátor AMAL) Zapalování: bateriové 6 V Svíčka: Brita 714, Champion L 10 Dynamo: setrvačníkové Bosch 6V/50W nebo VTB Praha 6V-50/75 W Baterie: Varta typ 3 FR 1G - 6V/7Ah Reflektor: Mobila Ø 160 mm s vestavěným tachometrem Primární převod: čelními ozubenými koly, běžícími v oleji Spojka: vícelamelová v olejové lázni Náplň oleje: ¼ litru Převodovka: 4-stupňová s koly ve stálém záběru Náplň oleje: ½ litru Řazení: nožní, na levé straně, s pomocnou ruční pákou vpravo Sekundární převod: řetězem 1/2" x 5/18" Rám: jednoduchý trubkový, dole uzavřený plechy pro motor Přední vidlice: teleskopická se spirálovými pružinami Brzdy: čelisťové bubnové, Ø bubnu 190 mm Kola: drátová, 19" palcová Ráfky: 2,5 x 19" Pneu přední: 3,00 - 19 (alternativně dle továrny 3,25 - 19) Huštění přední pneu: 1,25 atm Pneu zadní: 3,00 - 19 (alternativně dle továrny 3,25 - 19) Huštění zadní pneu sólo: 1,4 atm Huštění zadní pneu se spolujezdcem: 1,7 atm Parametry: Rozvor: 1.345 mm Délka: 2.090 mm Šířka: 730 mm Výška: 970 mm Výška sedla nad zemí: 730 mm Světlost: 120 mm Váha vlastní: 130 kg Objem nádrže: 10 litrů, z toho cca 2 litry reserva Spotřeba: 3,8 l / 100 km Max. rychlost: 105 km/hod. Bezprostředně po válce, už koncem roku 1945, továrna vydala tento prospekt na od předválky připravovaný nový model Ogarské "čtyřky", slibující překvapení v následujícím roce. Při pozorném pohledu je evidentní, že v tomto prospektu vyobrazený motocykl byl teprve prototyp s celou řadou odlišností proti provedení, v němž se následně dostal do výroby a poválečného prodeje. Jiný byl nejen tvar motorové skříně, ale i víko primáru, způsob vypínání spojky, nářaďová skříňka, výlisky obou blatníků a zcela jiné upevnění a odpérování gumového sedla. Motory pro poválečný Ogar-4 se vyráběly ve Zbrojovce Brno. Vyobrazení je z publikace Zdeňka Pochopa "30 let MOTORISMU ve Zbrojovce - Závody Jana Švermy, n.p. Brno... Na snímku je detail motoru, který ještě měl na bočním víku šestihrannou zátku pro kontrolu hladiny oleje. Karburátor Jikov 2924 V z Jihokovu Velešín byl u tohoto stroje galvanicky černěný a trojúhelníková boční skříňka nebyla linkovaná. ...a takhle vypadal motor nového Ogaru 4, který už kontrolní zátku oleje ve víku primárního převodu neměl. Detailní fotografie je z tehdy právě zakoupeného motocyklu Juc. Pauknera z Milevska - tady už je vidět karburátor s povrchovou úpravou matným niklováním a také to, že boční skříňka na nářadí už měla ozdobnou linku. byl velmi masivní, provedený z kvalitní šedé válcové litiny, takže umožňoval značný počet výbrusů. Píst byl z lehké hliníkové slitiny od firmy RIAL (Rieger Alois - Hradec Králové, později Metaz Hradec Králové) typ odlitku 684. Měl lehce bombírované dno, tři těsnící kroužky a plovoucí pístní čep, tedy čep volně (suvně) uložený nejen v ojničním pouzdru, ale i v okách pístu.
Řazení
Po válce se stalo nožní řazení celosvětovou samozřejmostí, takže ho dostal i nový Ogar 4. Jenže umístění řadicí páky nebylo právě šťastné. Sice byla už vlevo, ale její hřídel byl nejen příliš vpředu, ale především vysoko, zcela v horní části motorového bloku, takže jezdec musel při řazení zvedat nohu nepřirozeně vysoko a daleko dopředu, což znamenalo stupňující se únavovou bolest nohy už po pouhých cca 30 kilometrech. Někteří majitelé si proto řadicí páku takto upravovali vyhnutím do strany a dolů, ale ani to nebylo ideální a už vůbec ne estetické řešení - viz druhý snímek. Poválečné Ogary 4 byly osazovány tímto karburátorem Jikov 2924 V, což byl v podstatě karburátor shodný s Jawou pérákem, ale opatřený velkou plovákovou komorou s horním přívodem paliva na převlečnou matici a osazený rovným filtrem s otočnou přívěrou. Některé série těchto karburátorů měly povrchovou úpravu matným poniklováním. Karburátor se vespod téměř dotýkal skříně motoru, takže při nutnosti čistění trysky jej bylo nutno povolit, stáhnout z nátrubku sání a teprv pak jej rozebírat. Vlevo vyražené označení typu, vpravo detail otevřené plovákové komory a plovák s jehlou.
V uživatelské příručce byl sice uveden alternativně i možný karburátor AMAL, ale protože se jednalo o zbytky předválečných zásob, bylo Amalem vybaveno jen několik málo strojů ze začátku výroby.
Z textu na titulní stránce je zřejmé, že tady už výroba probíhala v režii národního podniku Zbrojovka Brno a státem regulovaný prodej přes prodejny ÚP-20, z nichž se později stala síť Mototechny. Povolit stahovací matku a osy na spodku levého kluzáku klíčem č. 14. Otáčením osy doprava (pomocí trnu) vytočit a následně vytáhnout osu. Pozor, osa má levý závit! Povolením šroubku c (klíč č. 10) uvolnit spodní konec ohebného hřídele tachometru a vytáhnout jej z náhonové skříňky. Na pravé straně vidlice vyjmout čípek s objímkou lanka d a odpojit tak přední brzdu. Teprve potom vyndat z vidlice přední kolo směrem dopředu. Povolit šroubky vzpěr a zadního blatníku a zadní blatník odklopit. Otáčením osy doprava (pomocí trnu) vytočit a následně vytáhnout zadní osu. Pozor, také zadní osa má levý závit! Vysunout rozpěrku c, kolo vyvléknout z unášecích ozubů a směrem dozadu vyndat. Zásadně nepovolovat matici na pravé straně, ta drží v rámu zadní brzdu! Mírně uvolníme stahovací matku d na pravé straně osy zadního kola (klíč 30) a současně mírně uvolníme (trnem) osu zadního kola na druhé (levé) straně - pozor levý závit!. Následně posunujeme zadní kolo pomocí stejnoměrného utahování napínacích šroubů (š) po obou stranách, až je řetěz správně napjat (průhyb uprostřed cca 2 cm). Dbáme, aby kolo běželo v rámu rovně! Pak pevně utáhneme jak stahovací matku d na pravé straně osy zadního kola, tak i osu zadního kola na druhé (levé) straně.
Na schematu zapojení elektriky (z instrukční knížky) byly uvedeny i síly (tloušťky žil) jednotlivých kabelů.
zn. "Mobila" byl československé výroby, typický svým hliníkovým rámečkem. Měl světelný průměr Ø 160 mm a otvor pro zapuštěný tachometr unifikovaného průměru Ø 80 mm. V horní části měl přepínač s bakelitovou páčkou, kterým se na jednu stranu zapínala žárovka světla parkovacího, na druhou žárovka hlavní, jejíž dálkové či klopené vlákno se přepínalo přepínačem PAL na levé straně řidítek. Poválečný Ogar 4 měl na levé straně trojúhelníkovou skříňku na nářadí, co do výlisků shodnou s bateriovou skříňkou z Jawy "pérák", jen v ní nebyla přibodovaná vodorovná podlážka pro baterii.
************************************************************************************
FOTOGALERIE: ************************************************************************************
Jedním z mála šťastných, kterým se podařilo získat nový poválečný Ogar-4 už s předními teleskopy, byl Juc. Paukner z Milevska. Jak později vyprávěl, povedlo se to jen proto, že tehdy měl nejen dost peněz, ale i dost konexí. Stát se majitelem zbrusu nového motocyklu v letech řízeného hospodářství těsně po druhé světové válce zkrátka nebylo nijak jednoduché...
"Naplacato" otočené koncovky výfuků byly dobovou módní frajeřinou a ve skutečnosti provozu stroje příliš nepřispívaly, protože se v tlumičích shromažďovaly zbytky nespáleného oleje, který v této poloze nemohl z tlumičů volně vykapávat. Většina poválečných Ogarů byla vyexpedována s pneumatikami firmy Kudrnáč o rozměru 3,25 - 19, což ilustruje nejen tento, ale i předcházející snímky stroje Juc.Pauknera. Houkačka na téměř všech dobových snímcích i na vyobrazení v instrukční knížce byla chromovaná a se štítkem ČZ. I tento stroj je osazen zmíněnými pneumatikami Kudrnáč.
Poválečný Ogar 4 v nerestaurovaném dochovaném stavu, který je exponátem Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Stříbrně natřené kluzáky přední vidlice ovšem nejsou původní, jde o individuální úpravu někoho z předchozích majitelů (foto Hošťálek).
Na snímku je Ogar 4 z roku 1947 ve velmi původním dochovaném stavu. Přední blatník je dodatečně opatřen postranními tabulkami pro čísla z boku, což byla nařízená úprava z roku 1961, kdy došlo k zákazu číslové tabulky na hřbetě blatníku. Koncovky výfuku by měly ale být obrácené o 180°, delším koncem rybiny nahoru. (foto Hošťálek) V popředí Ogar 4 z roku 1947 autora těchto stránek, na cestu osazený koženými brašnami. (foto Hošťálek) |