![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1964 STADION S 22 - 1962 (exportní) DŘEVOPLYN - náhradní paliva TAP - sidecary Tlustoš Kbely JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC Motocykly civilní - DOUGLAS 2¾ HP - 1914 |
|
NIMBUS 1950 ->Petr Bangswej 30, Kobenhavn F., Dänemark dánský výrobce, který vyráběl vzduchem chlazené čtyřválcové motocykly o obsahu 750 ccm, jejichž zadní kolo bylo poháněné kardanovým hřídelem. Závěrečnou kapitolou výroby motocyklů bylo období od skončení druhé světové války do roku 1958. Od roku 1956 byly poslední exempláře těchto poměrně kuriózních a v té době již zastaralých strojů montovány už jen ojediněle na přání, a to ze zbylých dílů. Motor: čtyřtaktní, chlazený náporem vzduchu Počet válců: 4, v řadě Vrtání: 60 mm Zdvih: 66 mm Obsah válců: 746 ccm Kompresní poměr: 1 : 5 Výkon: 22 ks při 3.600 ot./min. Ventilový rozvod: OHC, s vačkou v hliníkové skříni nad hlavou válců Pohon vačkového hřídele: prostřednictvím svisle postaveného dynama, nahrazujícího královský hřídel Blok válců: litinový, odlitý vcelku se svrškem klikové skříně Hlava válců: litinová, snímací, společná pro všechny 4 válce Klikový hřídel: kovaný z jednoho kusu Počet ložisek klikového hřídele: 2, kluzná Ojniční ložiska: dělená, kluzná, vylitá bílým ložiskovým kovem Mazání: oběžné, se společnou náplní pro motor i převodovku Množství oleje: 2 litry, v hliníkovém karteru motoru Zapalování: bateriové, s cívkou a rozdělovačem s automatickou regulací předstihu Umístění rozdělovače: na předním konci vačkového hřídele Dynamo: 6V Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru Převodovka: třístupňová, sešroubovaná s motorem do jednoho celku Převodové poměry: 1.rychlost - 1 : 9,7 2.rychlost - 1 : 6,1 3.rychlost - 1 : 4 Řazení: nožní Přenos síly na zadní kolo: nezapouzdřeným kardanovým hřídelem Rám: dvojitý, nýtovaný ze specielní pásové oceli, vzadu neodpérovaný Přední vidlice: teleskopická, s olejovými tlumiči Řidítka: panelová, lisovaná z ocelového plechu Přední brzda: čelisťová, široký buben, ovládaná bowdenem od páčky na řidítkách Zadní brzda: čelisťová, úzký buben, ovládaná táhlem od pedálu na pravé straně Pohotovostní váha (sólo): 187 kg Váha sidecaru: cca 70 kg (dle provedení) Maximální rychlost (sólo): 120 km/hod. Spotřeba: 5 l / 100 km Za řidítky Petr Hošťálek, retro foto Miloň Dvořák. Toto museum bylo koncem roku 2009 pro neshody s radními města Egenburgu zrušeno a prof. Ehn následně svou sbírku přestěhoval do svého nového objektu v nedalekém Sigmundsherbergu. Na snímku je poválečné provedení (cca z roku 1952) s připojeným německým sidecarem značky Steib. Dynamo bylo usazené přímo na předním konci klikového hřídele a rozdělovač nově dostal místo za motorem, na zadním konci hřídele šoupátka. |