![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 ČZ 150 c - 1951 STADION S 22 - 1964 MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 Elektrické zapojení ČZ 125 c a 150 c
Poslední aktualizace:
19.3.2025 A - ADLER 2,5 litru typ 10 (1937 - 1940) 10.3.2025 E - ESO - motokros MC Motocykly civilní - DOUGLAS 2¾ HP - 1914 |
|
LAURIN & KLEMENT - VoituretteByl to lehký otevřený vozík, poháněný dvouválcovým vidlicovým motorem. Tovární snímek. První pokusné vozíky vycházely spíš z tehdy vyráběných motocyklet. Jedním z nich byl tento, o němž tovární prameny udávají, že jej Václav Klement vystavoval na Automobilové výstavě ve Vídni v roce 1901. Na rubu fotografií je uvedeno "foto Jan Pchálek, Stará Bělá". Mladoboleslavští použili u tohoto čtyřkolového vozíku část rámu z motocyklu, kde byl identicky jako v motocyklu umístěn motor včetně nádrže s odpařovacím systémem, nahrazujícím karburátor. Tovární snímek Voiturette L&K typu A, prvního provedení ještě s řetězovým náhonem zadních kol. Za volantem pózuje hrabě Alexander Kolowrat.
Technické údaje:
Motor: čtyřtaktní vidlicový dvouválec Vrtání: 80 mm Zdvih: 100 mm Obsah: 1 005 ccm Výkon: 7 ks Ventilový rozvod: ssací automatický, výfukový ovládaný zespodu (SV) Chlazení: vodní, termosyfonové, podporované ventilátorem Karburátor: vlastní, horizontální L&K Zapalování: nízkonapěťové s odtrhovačí Spojka: kuželová, s koženým obložením Převodovka: oddělená, třístupňová se zpátečkou Řazení: kulisové po pravé straně vozu Rozvodovka: u prvních cca čtyř exemplářů u převodovky, pohon zadních kol řetězy u dalších exemplářů již zadní náprava hnaná kardanem Rám: nýtovaný z ocelových U-profilů Přední náprava: pevná, zavěšená na podélných listových pérech Zadní náprava: hnací, pevná, zavěšená na podélných listových pérech Řízení: šnekové, volant vpravo Rozvor typu A: 1 800 mm Rozvor typu B: 1 905 mm (alternativně 1 920 mm) Rozvor u čtyřsedadlových provedení: 2 190 mm Rozchod vpředu: 1 150 mm Rozchod vzadu: 1 150 mm Váha vozu: cca 500 kg, dle provedení až 600 kg Maximální rychlost: 40 - 45 km/hod.
L&K voiturette známého sběratele Františka Moučky z Pardubic - Cihelny, u které František udával rok výroby 1906.
Snímek je z prostor boleslavské kaple, kde se v roce 1969 exponáty provizorně skladovaly - vedle voituretty stojí landaulet typu Sg se vzácnou čtyřrychlostní převodovkou, ale nepůvodními drátěnými koly (měl by mít dřevěná, loukoťová) po sběrateli Mandíkovi.
Voituretta z továrního musea AZNP Škoda Mladá Boleslav před Veletržním palácem v pražských Holešovicích v roce 1969, kdy se zde připravoval "Veteran salon 69" konaný ve dnech 11. - 21. června 1969.
Kočárové barvy na olejové bázi ale velmi dlouho schnuly, takže ještě při stěhování do exposice ve Veletržním paláci bylo potřeba dávat hodně pozor, barva stále ještě byla na dotek trochu "živá"... (foto Hošťálek) První (černobílý) snímek dokumentuje stav v roce cca 1968. Druhý, barevný snímek (foto Jindřich Marco) je barevná pohlednice vydavatelství Pressfoto, vytištěná v roce 1969 tiskárnou Severografia Děčín. Toto je inzerát se stylizovaným vyobrazením Voituretty, uveřejněný v tehdejším tisku. Zajímavé je v tomto případě policejní číslo (registrační značka), namalované přímo na horní okraj chladiče. Za jejím volantem sedí, tehdy ještě čtrnáctiletý, pozdější dr. Hartmann, snímek je datován 4. srpna 1908. v takto stylizované podobě vyšla voituretta Laurin & Klement typ B z roku 1906 na zápalkové etiketě n.p. Solo Sušice. (archiv Jihočeské motocyklové museum - Petr Hošťálek) |