JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 700 - automobil


Dvouválcový dvoutaktní automobil s předním náhonem,
vyráběný v licenci podle německého vozu DKW Meisterklasse.

Výrobce:
Zbrojovka Ing. Frant. Janeček
Prvním typem byl kabriolet (správněji polokabriolet) s vně montovaným kufrem a na něm upevněnou rezervou.

Vůz byl veřejnosti představen na Pražském jarním autosalonu, který se konal ve dnech 8.-15.dubna 1934, dodávat zákazníkům jej továrna začala ale až v srpnu.
Zpočátku se dělaly pouze dva vozy denně, takže výroba ani zdaleka nestačila poptávce. Do konce roku 1934 už ale prodej obnášel 203 kusů.
Pohled do otevřeného kabrioletu shora nejlépe ukazuje, jak prostorný tento vůz byl. Zásluhu na tom měla i vlastní úprava továrny Jawa, spočívající v prodloužení chassis oproti původnímu licenčnímu vzoru DKW o cca 9 cm, což v prostoru pro nohy pasažérů na zadních sedadlech mělo dost značný význam. Ostatně, továrna se o pohodlí neopomněla v reklamě zmínit...
Ovládací a kontrolní prvky byly soustředěné do trojúhelníkové plechové desky uprostřed vozu. Z ní vprostřed nahoře trčela řadicí páka, vlevo byla svítilna osvětlení přístrojů a pod ní táhlo sytiče. Vpravo byla červená kontrolka zapalování a pod ní tahací vypínač stropní svítilny.
Dole byl vlevo tachometr Ø 80 mm s počítačem kilometrů, uprostřed sedmidenní hodiny, rovněž Ø 80 mm, vpravo pak spínací skříňka na patentní klíček s páčkou zapínání světel.
Před řidičem byl motorek elektrického stírače s otočným zapínáním a vprostřed nad palubní deskou přepínač ukazatelů směru.
Technické údaje Jawa 700:

Motor: dvoutaktní dvouválec s vratným vyplachováním Schnürle (licence DKW)
Vrtání: Ø 76 mm
Zdvih: 76 mm
Obsah: 684 ccm (někde se udávalo 692 ccm)
Kompresní stupeň: 1 : 5,7
Výkon: 20 koní (14,7 kW) při 3 500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Hlava válců: z hliníkové slitiny
Blok válců: ze šedé perlitické litiny
Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená
Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů
Ojniční ložiska: válečková

Karburátor: horizontální
Hlavní tryska:
Hlavní vzdušník:
Volnoběžná tryska:
Volnoběžný vzdušník:
Tryska sytiče:
Vzdušník sytiče:
Difuzér: Ø
Doprava paliva: samospádem
Obsah nádrže: 28 litrů (pod kapotou za motorem)
Chlazení: vodní, thermosyfonové
Obsah chladiče:
Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 20
Zapalování: 6V, bateriové s přerušovačem a dvěma cívkami
Svíčky:
Baterie: 6 V / 60 Ah
Dynamostarter: 6 V / 90W, na konci klikového hřídele
Ruční starter: vlastní konstrukce, lankem
Primární převod: 1:2, válečkovým řetězem v olejové lázni
Spojka: vícelamelová, v olejové lázni
Převodovka: sešroubovaná do bloku s motorem
Počet rychlostí: 3 + Z
Řazení: deštníkovou pákou v palubní desce (systém DKW)
Převody:
1 - 3,42
2 - 1,68
3 - 1,00
Zpátečka - 3,42
Volnoběžka: vypínatelná pákou z místa řidiče
Hnací náprava: přední, dělená
Pérování vpředu: dvojicí příčných listových per nad sebou
Tlumiče předního pérování: hydraulické pákové
Rozvodovka: sešroubovaná s převodovou skříní
Převod rozvodovky: s čelním diferenciálem
Zadní náprava: dělená výkyvná
Pérování vzadu: příčným listovým pérem
Tlumiče zadního pérování: hydraulické pákové

Rám: páteřový, tvořený dvěma U nosníky vedle sebe
Karoserie: smíšené konstrukce, dřevěná žebra, potažená překližkou a koženkou
Kufr: zvenku vzadu, přístupný shora
Řízení: šnekové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola
Mazání podvozku: centrální, nožní pumpou

Kola: plné ocelové disky s ráfkem 2,50 x 19", upevněné 4-mi šrouby
Pneumatiky: 4,00 – 19

Rozvor: 2 700 mm
Rozchod vpředu: 1 100 mm
Rozchod vzadu: 1 100 mm

Délka vozu: 3 895 mm
Šířka: 1 485 mm
Výška: 1 500 mm

Pohotovostní váha vozu: 690 kg
Užitečná hmotnost: 350 kg
Nejvyšší rychlost: 85 - 90 km/hod.
Spotřeba na 100 km: 7 - 8 litrů směsi
Hnacím agregátem vozů Jawa 700 byl řadový dvoutaktní dvouválec, sešroubovaný do společného celku s převodovkou a rozvodovkou předního náhonu. Jak už bylo řečeno, jednalo se o licenci, takže to byl v tisíce již jezdících vozech osvědčený motor DKW 700.
Motor byl uložen napříč a s převodovkou byl spojen primárním řetězem běžícím v olejové lázni, obdobně, jak bylo tehdy zvykem u většiny dvoutaktních motocyklů.
Dobový novinový výstřižek z roku 1934, na kterém se sice píše, že "minulý týden bylo do Zlína dodáno pět vozů Jawa 700" (na fotografii je jich ve skutečnosti vidět šest, nejspíš jel s sebou tovární vůz jako doprovod...) - pro Zbrojovku ing. Janečka to byla samozřejmě dobrá reklama.
První modernizace karoserie přišla již začátkem roku 1935, kdy vůz dostal splývavou záď s rezervou ukrytou uvnitř, pod odklápěcím víkem.
Takto vypadal v provedení kabriolet - snímek byl uveřejněn v únorovém čísle časopisu Jawa.
Jak bylo v té době běžné, zákazník mohl dostat celou řadu vylepšení nad rámec standardní výbavy vozu. Na tomto snímku se pan předseda Jawa Klubu mohl pochlubit nejen eztra montovaným chromovaným nárazníkem, ale i velkými reflektory Bosch Ø 200 mm v celochromovaném provedení, obojí samozřejmě za příplatek...
Reklamní snímek kabrioletu s "dvojitou plátěnou střechou", uveřejněný v únorovém čísle časopisu Autosport (IV. ročník) 1937.
JARO A NOVÉ AUTO -
sen nás všech, kteří chceme příjemně užít velikonočních svátků uprostřed lesů a ve svém malém domku. Na obrázku filmová umělkyně sl. Zitta Kabátová, na jarní vyjížďce s novým elegantním dámským kabrioletem značky JAWA 700.


Černobílý, grafikem kolorovaný, snímek z titulní stránky předválečného časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 15., které vyšlo v Praze dne 8. dubna 1936.
PODZIMNÍ AUTOSALON V PRAZE
je přehlídkou nejnovějších modelů a zdokonaleného vypravení našich automobilů. Velkou pozornost k sobě soustřeďují přepychově vypravené vozy JAWA 700. Na autosalonu jest vystavena tato celokovová limousina JAWA, která je dodávána v různých obměnách. Cizinci, kteří prohlížejí naše automobily, vždy obdivují, jak přepychově bývají i ty nejlevnější vybaveny.


Krásná fotografie z titulní stránky časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42. ze dne 14. října 1936. Jedná se o černobílý snímek sépiově tónovaný a následně grafikem dobarvený tak, aby docílil dojmu barevné fotografie (která se v té době ještě pro novinový tisk nepoužívala).
Dojezd kolony vozidel Jawa do cíle propagační jízdy k Autoklubu Rčs v Opletalově ulici.
Na snímku z archivu zástupce J. Konopy vozidla vjíždějí pod museem do Václavského náměstí...
Snímek z archivu prodejního zástupce Jawy pro jižní Čechy, pana J. Konopy, nazvaný "Návrat z lovu".
Předváděcí zavřený vůz Jawa 700 zástupce pro jižní Čechy, pana J. Konopy, objíždějící českobudějovické náměstí.

Tady jde o modelové provedení roku 1936, které už mělo plechovou karoserii a příplatkový, efektně chromovaný, široký přední nárazník.
Titulní z časopisu Auto 1-5-1935 Reklamní náladový obrázek z titulní strany časopisu Auto č.1 z roku 1936.

Text:
Jawa 700
Automobil, který se v desetitisících kusech osvědčil v cizině, v nejtěžší konkurenci, a jehož konstruktivní přednosti docházejí plného uznání i u nás. Je to hlavně velmi tichý chod, úspornost nemající konkurence a speciálně prostorná, komfirtní karoserie, kde nejen přední, ale i zadní sedadla poskytují dostatek pohodlí a volného místa.

Foto Hájek
Fotografie (Foto Dmych) z titulní stránky časopisu Motor Journal č.314, který vyšel 15.května 1937. Fotografie z titulní stránky časopisu Motor Journal č.314, vydaného 15.května 1937.
Z doby protektorátu Böhmen und Mähren je tato fotografie motorizované policejní hlídky s limuzínou Jawa 700.
Fotografie je z článku PhDr. Kamila Pavlíčka CSc., uveřejněného v časopisu Truck Magazín 2005.
Reklama uveřejněná v časopisu Auto č.2 z roku 1937.