![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 22 - 1964 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" ERA - sidecary
Poslední aktualizace:
2.10.2023 A - AERO - MINOR 10.9.2023 Tiskové zprávy - DEPO-MOTO-ART předpremiéra 29.8.2023 Z - Z 4 "Silná čtyřka" |
|
JAWA 700 - automobilvyráběný v licenci podle německého vozu DKW Meisterklasse. Výrobce: Zbrojovka Ing. Frant. Janeček Vůz byl veřejnosti představen na Pražském jarním autosalonu, který se konal ve dnech 8.-15.dubna 1934, dodávat zákazníkům jej továrna začala ale až v srpnu. Zpočátku se dělaly pouze dva vozy denně, takže výroba ani zdaleka nestačila poptávce. Do konce roku 1934 už ale prodej obnášel 203 kusů. Dole byl vlevo tachometr Ø 80 mm s počítačem kilometrů, uprostřed sedmidenní hodiny, rovněž Ø 80 mm, vpravo pak spínací skříňka na patentní klíček s páčkou zapínání světel. Před řidičem byl motorek elektrického stírače s otočným zapínáním a vprostřed nad palubní deskou přepínač ukazatelů směru.
Technické údaje Jawa 700:
Motor: dvoutaktní dvouválec s vratným vyplachováním Schnürle (licence DKW) Vrtání: Ø 76 mm Zdvih: 76 mm Obsah: 684 ccm (někde se udávalo 692 ccm) Kompresní stupeň: 1 : 5,7 Výkon: 20 koní (14,7 kW) při 3 500 ot./min. Písty: z lehké slitiny Hlava válců: z hliníkové slitiny Blok válců: ze šedé perlitické litiny Kliková skříň: z hliníkové slitiny, dělená Klikový hřídel: slisovaný z několika dílů Ojniční ložiska: válečková Karburátor: horizontální Hlavní tryska: Hlavní vzdušník: Volnoběžná tryska: Volnoběžný vzdušník: Tryska sytiče: Vzdušník sytiče: Difuzér: Ø Doprava paliva: samospádem Obsah nádrže: 28 litrů (pod kapotou za motorem) Chlazení: vodní, thermosyfonové Obsah chladiče: Mazání: olejem přidaným do benzínu v poměru 1 : 20 Zapalování: 6V, bateriové s přerušovačem a dvěma cívkami Svíčky: Baterie: 6 V / 60 Ah Dynamostarter: 6 V / 90W, na konci klikového hřídele Ruční starter: vlastní konstrukce, lankem Primární převod: 1:2, válečkovým řetězem v olejové lázni Spojka: vícelamelová, v olejové lázni Převodovka: sešroubovaná do bloku s motorem Počet rychlostí: 3 + Z Řazení: deštníkovou pákou v palubní desce (systém DKW) Převody: 1 - 3,42 2 - 1,68 3 - 1,00 Zpátečka - 3,42 Volnoběžka: vypínatelná pákou z místa řidiče Hnací náprava: přední, dělená Pérování vpředu: dvojicí příčných listových per nad sebou Tlumiče předního pérování: hydraulické pákové Rozvodovka: sešroubovaná s převodovou skříní Převod rozvodovky: s čelním diferenciálem Zadní náprava: dělená výkyvná Pérování vzadu: příčným listovým pérem Tlumiče zadního pérování: hydraulické pákové Rám: páteřový, tvořený dvěma U nosníky vedle sebe Karoserie: smíšené konstrukce, dřevěná žebra, potažená překližkou a koženkou Kufr: zvenku vzadu, přístupný shora Řízení: šnekové, volant vlevo Nožní brzda: mechanická na všechna kola Ruční brzda: mechanická na zadní kola Mazání podvozku: centrální, nožní pumpou Kola: plné ocelové disky s ráfkem 2,50 x 19", upevněné 4-mi šrouby Pneumatiky: 4,00 – 19 Rozvor: 2 700 mm Rozchod vpředu: 1 100 mm Rozchod vzadu: 1 100 mm Délka vozu: 3 895 mm Šířka: 1 485 mm Výška: 1 500 mm Pohotovostní váha vozu: 690 kg Užitečná hmotnost: 350 kg Nejvyšší rychlost: 85 - 90 km/hod. Spotřeba na 100 km: 7 - 8 litrů směsi Motor byl uložen napříč a s převodovkou byl spojen primárním řetězem běžícím v olejové lázni, obdobně, jak bylo tehdy zvykem u většiny dvoutaktních motocyklů.
Dobový novinový výstřižek z roku 1934, na kterém se sice píše, že "minulý týden bylo do Zlína dodáno pět vozů Jawa 700" (na fotografii je jich ve skutečnosti vidět šest, nejspíš jel s sebou tovární vůz jako doprovod...) - pro Zbrojovku ing. Janečka to byla samozřejmě dobrá reklama.
Takto vypadal v provedení kabriolet - snímek byl uveřejněn v únorovém čísle časopisu Jawa. sen nás všech, kteří chceme příjemně užít velikonočních svátků uprostřed lesů a ve svém malém domku. Na obrázku filmová umělkyně sl. Zitta Kabátová, na jarní vyjížďce s novým elegantním dámským kabrioletem značky JAWA 700. Černobílý, grafikem kolorovaný, snímek z titulní stránky předválečného časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 15., které vyšlo v Praze dne 8. dubna 1936. je přehlídkou nejnovějších modelů a zdokonaleného vypravení našich automobilů. Velkou pozornost k sobě soustřeďují přepychově vypravené vozy JAWA 700. Na autosalonu jest vystavena tato celokovová limousina JAWA, která je dodávána v různých obměnách. Cizinci, kteří prohlížejí naše automobily, vždy obdivují, jak přepychově bývají i ty nejlevnější vybaveny. Krásná fotografie z titulní stránky časopisu "Ozvěny domova i světa" číslo 42. ze dne 14. října 1936. Jedná se o černobílý snímek sépiově tónovaný a následně grafikem dobarvený tak, aby docílil dojmu barevné fotografie (která se v té době ještě pro novinový tisk nepoužívala). Na snímku z archivu zástupce J. Konopy vozidla vjíždějí pod museem do Václavského náměstí... Tady jde o modelové provedení roku 1936, které už mělo plechovou karoserii a příplatkový, efektně chromovaný, široký přední nárazník. Text: Jawa 700 Automobil, který se v desetitisících kusech osvědčil v cizině, v nejtěžší konkurenci, a jehož konstruktivní přednosti docházejí plného uznání i u nás. Je to hlavně velmi tichý chod, úspornost nemající konkurence a speciálně prostorná, komfirtní karoserie, kde nejen přední, ale i zadní sedadla poskytují dostatek pohodlí a volného místa. Foto Hájek Fotografie je z článku PhDr. Kamila Pavlíčka CSc., uveřejněného v časopisu Truck Magazín 2005. |