|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 11 - 1961 STADION S 27 třírychlostní prototyp - 1961 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 JAWA 350 ccm typ 361 PRAGA - nákladní typ RN 1938-1953
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
JAWA 250 - Duplex-BlokCestovní motocykl 250 ccm s dvoutaktním motorem, spojeným s převodovkou do společného bloku zv. "Duplex-blok", který byl vyráběn v letech 1939 - 1946. Šlo o první sériový stroj Jawa, konstruovaný odlišně než byly typy Villiers a Special George Patchetta. Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha - Nusle II.
Nový stroj byl nejen technicky vyspělejší, ale i vizuálně efektní - měl bohatě chromovanou nádrž, reflektor i koncové světlo, také kola, kryt magnetky zapalování a vahadla přední vidlice. Kolena i tlumiče výfuků byly chromované rovněž.
Technické údaje Jawa 250 Duplex-Blok:
Motor: Jednoválcový dvoutakt s vratným vyplachováním, vzduchem chlazený Výrobce: Zbrojovka Ing. F. Janeček a.s., Praha-Nusle II. Vrtání: Ø 68 mm Zdvih: 68 mm Obsah: 246 ccm Kompresní poměr: 1 : 6 Vyplachování: vratné (systém Schnürle) Maximální výkon: 9 ks Píst: plochý, z lehké hliníkové slitiny Alusil Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, v přední části s dekompresorem Hlavní ložiska klikového hřídele: válečková Ojniční ložisko: válečkové (válečky Ø 4 x 6 mm) Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25 Karburátor u strojů čísslo 0 - 68 dvoušoupátkový AMAL Karburátor u strojů čísel 69 a výše dvoušoupátkový Graetzin Elektrická výzbroj: 6 Volt s usměrňovačem a elektrickou houkačkou Baterie: 6V / 7 Ah Zapalování: setrvačníkovým 6-pólovým magnetem 6V-35W na pravém konci klikového hřídele Svíčka: závit Ø M14 x 1,25 Reflektor: zn. "Mobila" Ø 150 mm s žárovkou Bilux 6V - 25/25 W Spojka: vícelamelová v olejové lázni Primární převod: dvojitým Duplex řetězem 3/8 x 1/4 - 66 článků v olejové lázni Převodový poměr: 23 : Převodovka: 4-rychlostní, přišroubovaná k motoru Řazení: nožní, na pravé straně Řazení na přání: ruční, dlouhou pákou vpravo Převody: 1.rychlost - 1 : 15,82 2.rychlost - 1 : 10,08 3.rychlost - 1 : 7,28 4.rychlost - 1 : 5,22 Sekundární převod: řetězem ½ x 0.305 - 120 článků Převodový poměr: 20 : Rám: Nýtovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou Tlumič pérování: třecí, ručně stavitelný po straně vidlice Tlumič řízení: třecí, ručně stavitelný růžicí uprostřed řidítek Kola: 19" drátová (36 drátů v kole) Ráfky: 2,5 x 19" Pneu: 3,25 - 19 balonové Nádrž: sedlová o objemu 11 l Brzdy: půlbubnové, mechanické čelisťové Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem na levé straně a táhlem Průměr brzdových bubnů: Ø 150 mm Šířka obložení: 25 mm Parametry: Největší délka: 2.030 mm Šířka (přes řidítka): 740 mm Výška: 920 mm Rozvor: mm Výška sedla nad zemí: 655 mm Váha: 115 kg Spotřeba na 100 km: 3 - 3½ litru Max. rychlost: 95 - 100 km/hod.
Z časopisu Motor Revue 1939:
"Nová bloková čtyřrychlostní Jawa 250 ccm způsobila nadšení u náročných motocyklistů a při zkoušení skvěle obstála. I po estetické stránce je to stroj dokonalý (nikoli jezdec)." Foto Richard Dusil
Z prospektu:
detail zavěšení sedla na dvojici tažných per a zadní partie rámu s odklápěcím zadním blatníkem. Pedál zadní brzdy byl, jak bylo u předválečných motocyklů Jawa zvykem, na levé straně. |