|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: STADION S 23 - 1962 (export Holandsko) AERO - sidecary PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov MOTOR BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 1949 JAWA 500 OHC model 02 - 1957
Poslední aktualizace:
3.9.2024 J - JAWA 350 - pérák O - OGAR 350 (Jawa) - 1948 M - MANET S 125 - skútr |
|
ITAR 750
Motocykl originální konstrukce ing. Josefa Zubatého z jinonické továrny Walter. Jeho charakteristickým rysem byl dvouválcový čtyřtaktní motor s protilehlými válci (boxer), avšak uložený v rámu podélně, jedním válcem dopředu a druhým dozadu. Původní Zubatého koncept pocházel údajně již z roku 1917, ale firma Walter tento motocykl nikdy nevyráběla a podklady prodala Janatkově firmě.
Janatkovi se podařilo uzavřít zakázku s novou československou armádou, na základě které armádě do roku 1926 řadu motocyklů dodal.
Menší množství strojů ITAR bylo prodáno i soukromým zájemcům, ale když v roce 1926 armáda další objednávky odřekla, nestačilo to k udržení firmy.
Na tomto snímku je Itar se sportovním doutníkovým sidecarem z hliníkového plechu, za jehož řidítky sedí pan Josef Pšaidl. Pozoruhodný je na motocyklu namontovaný luxusní francouzský reflektor Marchal, doplněný hledacím reflektorem na řidítkách. V pozadí je vidět předek lehkého nákladního vozu Škoda 104. |