|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: AERO - MINOR JIKOV - karburátory motocyklové ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 ZETOR 15 - traktor 2004 - Renovace vojenského soutěžního "péráka"
Poslední aktualizace:
8.11.2024 S - STADION S 2 5.11.2024 Motocykly civilní - EXPRESS Cucciolo - 1939/1952 4.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
TATRA 12Malý osobní vůz s dvouválcovým motorem, vývojové pokračování (vylepšení) předchozího typu Tatra 11 Výrobce: ZÁVODY TATRA, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů. Závod: Kopřivnice na Moravě - Československo
Technické údaje Tatra 12:
Motor: plochý čtyřtaktní dvouválec (boxer) Typ: 12 Vrtání: Ø 65 mm Zdvih: 75 mm Obsah válců: 1.155 ccm Výkon: 4 / 12 ks (8,83 kW) Ventilový rozvod: OHV Pohon vačkového hřídele: šroubovými koly z bezhlučného materiálu Nastavení rozvodu: sací ventil otevírá 8-10°po horní úvrati Ventilová vůle: 0,15 mm sací - 0,20 výfukový Válce: dva, z niklové šedé litiny Hlavy válců: nesnímací, odlité vcelku s bloky válců Počet ložisek klikového hřídele: 2, vpředu kluzné, vzadu kuličkové Mazání: tlakové oběžné se zásobou oleje v karteru motoru Náplň oleje v karteru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Chlazení: nucené, vzduchem, ventilátorem na zadním konci klikového hřídele Karburátor: Zapalování: magnetové Bosch Základní nastavení předstihu: 4-6° před horní úvratí Dynamo: Bosch RJC 6V/75W Spouštěč: Bosch, 0,4 HP Baterie: 6V Spojka: Jednolamelová, suchá Převodovka: čtyřrychlostní se zpátečkou, bez synchronizace Řazení: ruční, přímé, pákou uprostřed vozu Přenos síly: spojovacím hřídelem, uloženým v kuličkovém ložisku uprostřed roury rámu Přední náprava: pevná Přední pérování: příčným listovým pérem, doplněným třecím tlumičem Bosch Zadní náprava: hnací, výkyvná, systému Tatra Zadní pérování: příčným listovým pérem, bez tlumičů pérování Rozvodovka zadní nápravy: s kuželovým bezhlučným spirálovým ozubením Diferenciál: čelní Brzda nožní: mechanická lanová na všechna kola brzda ruční: mechanická lanová na zadní kola Řízení: hřebenové, volant vpravo Kola: 18" disková, upevněná čtyřmi šrouby Pneumatiky: 26 x 4,4 Rozvor: 2 560 mm Rozchod: 1 220 mm Délka: 3 400 mm Šířka: 1 450 mm výška: 1 500 mm Světlost: 210 mm Průměr otáčení: cca 11,3 m Váha kompletního chassis: 410 kg Pohotovostní váha vozu: 780 kg Nejvyšší rychlost: 80 km/hod. Spotřeba lihobenzinové směsi na 100 km: 9 - 10 litrů Spotřeba oleje na 100 km: asi 0,1 litru Nádrž: 25 litrů (z toho cca 3-4 litry rezerva) pod kapotou -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Galerie dochovaných fotografií: ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1934
Synové Josef a Jiří budějovického profesora Jaroslava Maňáka, vášnivého motocyklisty, meteorologa a propagátora letectví na výletě s dvanáctkou tatrovkou (nástavkovou limuzínkou). ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936
Vojenský otevřený vůz s odnímacími celuloidovými okny, sloužící v době před druhou světovou válkou na libereckém letišti. Vpravo na první fotografii je letecký mechanik, absolvent mladoboleslavské letecké školy, František Dvořák z Čestlic u Prahy.
... a ještě jednou otevřená vojenská Tatra 12, tentokrát v meziválečné době, zachycená ve čtvrti Suché Vrbné v Českých Budějovicích.
1936
Otevřená Tatra 12 jako vojenský cvičný vůz, zachycená nedaleko Košic. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1934
Tatra 12 s netovární koženkou potaženou karoserií, s rezervními koly v předních blatníkách a ozdobenou střešními nůžkami jako tzv. "faux kabriolet". Fotografie s textem "Naše auto u babičky v Chelčicích" je ze sbírky Fedora Znachora. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1962
Na dodávku (nebo spíš STW) neuměle překarosovaná Tatra 12, kterou po znárodnění své firmy koupil Jaroslav Brutar, výrobce ohřívacích a koupelnových kotlů zn. "BRUTAR". Na druhém snímku mladá Jaroslava Brutarová (později známá aerovkářka) mění svíčku...
Brutarů "dvanáctka" s naloženým kolem na pražské ulici a Jaroslav Brutar, zachycený ve svátečním, při přípravě na svatbu jedné ze svých tří dcer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1988
Tatra 12 - excelentně zrenovované koženkou potažená limuzína Vládi Švece z Rudolfova u Českých Budějovic, člena VCC Č. Budějovice. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Už nejezdící dvanáctka v zajímavém provedení jako dodávkový valníček. Dnes uložená v suchu v nepřístupném patře, coby dekorace hospody "Na Riviéře" kousek od ZOO ve Dvoře Králové. Tak se tam ale jen říká. Ve skutečnosti se prý ten restaurant jmenuje U Rudolfa třetího...
foto Petr Hošťálek |