|
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
|
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.
|
||
Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: BMW - motocykl typ R 12 MANET 90 - 1949 STADION S 11 - 1958 (cestovatelský) 2010 - Renovace motorku BD 1S 38 AVZ-2 "Levoboček" 2010 - Renovace motoru A.K.D.
Poslední aktualizace:
1.12.2024 S - STADION S 1 S - STADION S 2 29.11.2024 Mopedy - STADION S 1 - výrobní číslo 023 |
|
Model letadla "Nebeská blecha"
Model francouzského amatérského letadélka "HM-14 Pou du Ciel" (česky obvykle překládáno jako "Nebeská blecha"), který jako rádiem řízený postavil začátkem osmdesátých let aviatik a velký letecký modelář Václav Parýzek z Vodňan.
Skutečná Nebeská blecha byla dílem francouzského nadšence Henri Migneta. Letounek vznikl roku 1933 jako Mignetův čtrnáctý pokus (proto HM-14).
Stroj byl velmi neorthodoxní koncepce. Měl dvě za sebou tandémově uspořádaná křídla, ale zcela postrádal klasickou výškovku. Řídil se pouze kniplem, neměl na koncích křídel klapky, tudíž ani pedály. K jeho pohonu stačil motor o pouhých cca 20 koních (Mignet použil francouzský, invertně montovaný, dvouválcový dvoutakt Aubier-Dunné.
Václav Parýzek si v těsně poválečných letech podle Mignetových náčrtů Nebeskou blechu postavil, použil do ní motor z německého válečného Kübelwagenu KdF-82 a podle jeho vyprávění s ní úspěšně v okolí Vodňan poletoval.
Po únoru 1948 ale u nás došlo k zákazu soukromého létání a tak mu tehdejšími složkami národní bezpečnosti byla zabavena nejprve vrtule a když se zjistilo, že si během několika dnů udělal vlastnoručně další a létá znovu, sebrali mu letadélko celé. Parýzkovu "Blechu" Bezpečnost následně ukázala na asi dvou výstavách, než definitivně zmizela.
Koncem sedmdesátých let, v době největšího rozkvětu rádiem řízených modelů u nás, si Parýzek postavil Blechu znova, tentokrát aspoň jako létající maketu a úspěšně se s ní účastnil řady modelářských soutěží. V devadesátých letech ji pak prodal Petru Hošťálkovi jako exponát do Jihočeského motocyklového musea, kdy na jeho přání z modelu demontoval modelářský motorek i rádiovou aparaturu a nahradil to pohledovou maketou motoru KdF, který měl v letadélku skutečném.
|