JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STADION S 1 - výrobní číslo 023


foto Dr. ing. Miloň Dvořák Dvacátý třetí prototyp mopedu Stadion S1
s motorem Fichtel & Sachs 50 ccm
výrobní číslo rámu S 56 023
realizovaný v Rakovníku v roce 1956.

Stroj byl získán do kolekce Petra Hošťálka doslova horký, a to díky Ladislavu Zikánovi (mistrovi vývoje) od jeho známého.
Horký proto, že koupě v Rakovníku se uskutečnila bez smlouvání, přímo ve chvíli, kdy s ním původní majitel právě přijel z nákupu...
foto Dr. ing. Miloň Dvořák Prototyp číslo 023
měl ještě kožené sedlo z jízdního kola Stadion a zadní blatník bez svislých vzpěr a nosiče. Protože motory Fichtel & Sachs měly řetězové kolečko na levé straně, byl u prototypů S1 řetěz vlevo a výfuk s originálním doutníkovým tlumičem F&S vpravo. Původ chromovaného krytu řetězu, se kterým byl moped zakoupen, je neznámý, možná originál F&S (?).
V roce 2023 proběhla repase, při které moped dostal nový lak, provedený v původním červeném odstínu a stejnou technologií - nástřikem stříbrné nitrobarvy a pak přestříkáním anilinem natónovaným průhledným lakem.
Výrobní číslo rámu S57 023
je vyraženo na pravé patce osy zadního kola pod výřezem pro osu a je vyraženo obráceně, tedy hlavou dolů, přičemž S57 je vyraženo menší raznicí a méně hluboko, takže po nalakování téměř nečitelně.
foto Hošťálek Nádrž
byla ve spodní půlce ponechána v původním stavu, včetně lakování i v průběhu zkušebních jízd opravovaného místa. Nově nalakována a nalinkována byla pouze její horní polovina.
foto Hošťálek Otočná rukojeť plynu
se v době vývoje prototypů S1 zkoušela i v provedení jako tlakový odlitek z jednoho kusu silonu v barvě slonové kosti. Toto řešení mělo být levnější, než standardní rukojeť, skládající se z ocelové trubky s uvnitř přibodovaným spirálovým výsekem a navrch s gumovým nebo plastovým návlekem (heftem).
Pokus byl ale neschválen pro malou životnost.
foto Hošťálek Karburátor
použitého motoru Fichtel & Sachs 50 ccm byl německý Bing 1/12/35 provedený jako monoblok vcelku s plovákovou komorou i filtrem a komorou tlumiče sání.