JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWETTA J-551/00 (Standart)


foto ing. Karel Mika T.zv. "lisovaný" moped bezrámové samonosné konstrukce, vyráběný v letech 1959 - 1962.

Výrobce:
"Z9K" (Závody 9.května - Praha),
což byla komunistickým režimem přejmenovaná pobočka Jawa Strašnice (někdejší znárodněná továrna Autfit-Ogar).
Jawetta se vyráběla v kooperaci s n.p. Motor Jikov Č. Budějovice, který vyráběl a dodával motory J-551.
Atelierové foto ing. Karel Mika Mimořádně zachovalý exponát z roku 1960 v původním laku s dochovaným zlatým linkováním, u nějž je pouze rozpadlý potah sedla ze šedé mechové gumy nahrazen kvalitnějším potahem replikovým, avšak s jiným povrchovým rastrem, než byl rastr sedla původního.
Detail umístění čísla karoserie - foto ing. Karel Mika Výrobní číslo mopedu 551 03 4149
je vyraženo za levým pedálem do plechu karoserie.



Číslo motoru je 006 128.
Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Válec: ležatý
Vrtání: Ø 38 mm
Zdvih: 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Výkon / otáčky: 1,6 ks při 5.400 ot.min.
Mazání: směsí benzínu s olejem M2T Mix v poměru 1:25 (v záběhu 1:20)
Karburátor: Jikov 2912 N-12
Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto PAL
Objem nádrže: 2,7 litru (v rámu)

Primární převod: párem čelních kol se šikmým ozubením (v olejové lázni)
Spojka: jednolamelová korková na hřídeli motoru, běžící v olejové lázni

Převodovka: Dvourychlostní v bloku s motorem
Řazení: bowdenem, otočnou rukojetí na levé straně řidítek

Podvozek: samonosná karoserie lisovaná a svářená z plechu
Přední vidlice: tlačená kývačka odpružená spirálovými péry
Zdvih předního pérování: 62 mm
Zadní vidlice: kyvná, oblouková, odpružená spirálovými pery
Zdvih zadního pérování: 58 mm

Brzda přední: plnonábojová čelisťová, ovládaná páčkou na pravé straně řidítek
Brzda zadní: plnonábojová čelisťová, ovládaná zpětným sešlápnutím pedálů

Kola: 19"-palcová, vzájemně záměnná
Ráfky: 36-drátové prohloubené
Pneumatiky: 2,00 - 19" (23 x 2,00") Barum Super Sport Moped

Parametry:
Rozvor: 1.210 mm
Délka: 1.850 mm
Šířka: 590 mm (přes řidítka)
Výška: cca 1.035 mm (dle výškového nastavení řidítek)
Výška sedla: cca 860 mm (dle výškového nastavení)
Váha: 44,5 kg
Spotřeba: 1,8 l / 100 km
Max. rychlost: 45 km/hod.

Cena v roce 1961: 2.200,- Kčs
Ateliérové foto ing. Karel Mika foto Hošťálek Jawetta 551/00 Standart z roku 1960 má ještě výfuk s dlouhou koncovou trubičkou po levé straně zadního kola, šlapky z PVC (bez konusů s kuličkami), plechové koncové světlo se sklíčkem "diamant" jako Pionýry Jawa 550 a Jawa 555 a skleněnou odrazovku v kovovém rámečku.

Potah sedla ze šedé pryže je ale již nový, replikový.
foto ing. Karel Mika foto ing. Karel Mika Řidítka Jawetty Standart jsou mopedová vysoká, s levou řadicí a pravou plynovou rukojetí, opatřená šedými PVC návleky soudkovitého tvaru. Na pravé straně je chromovaný přepínač světel s tlačítkem houkačky, resp. střídavého bzučáku.
Do půlené hlavy reflektoru je vsazen mopedový tachometr PAL s plochým chromovaným rámečkem, poháněný od předního kola.
foto ing. Karel Mika foto ing. Karel Mika Nádrž v přední části karoserie má víčko těsněné prstencem rozpínané pryže.
Vlevo pod sedlem je schránka na nářadí. Vlisovaný znak Jawa a prolisy víčka jsou vytažené zlatou barvou.

Stejnou barvou jsou provedené linky lemující blatníky.
foto ing. Karel Mika foto ing. Karel Mika Přední kolo je neseno krátkými tlačenými kyvnými raménky, z nichž pravé má dvojici dorazů, mezi něž zapadá čep záchytu reakce přední brzdy.

Zadní kolo je uloženo v obloukové kyvné vidlice z obdélníkového profilu (Jäckel), která je odpérovaná dvojicí spirálových per uvnitř karoserie. Sekundární řetěz je zcela zakrytý.

Konstrukce výkyvného sedla
se dochovala původní, mechanicky nepoškozená, dokonce i se zbytkem původního pokovení.
Zato potah ze šedé mechové pryže nebyl kvalitní. Jako u všech mopedů (včetně Stadionů) časem degradoval, rozpadl a roztekl se, a musel být nahrazen potahem replikovým, neodpovídajícím dezénem sedáku.
foto ing. Karel Mika Motocyklový a mopedový dezén Barum M-3 Originální pneu
továrnou montované v prvovýrobě byly rozměru 23 x 2,00 Barum Super Sport Moped s dezénem M-3.
Ty se dochovaly, ale i na nich je zřejmá částečná degradace (trhliny v materiálu).
foto ing. Karel Mika Chromovaná houkačka montovaná na mopedu Jawetta 551/00 Standart, ale i na všech ostatních provedeních, je na střídavý proud.
Tedy tzv. "bzučák", katalogové číslo PAL 03 - 94 13 00 6V ~