JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ARIEL 500 OHV model F - 1929


Ariel 500 F - testační fotografie zprava. Anglický cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, určený jako pro sportovní jízdu sólo, tak i pro jízdu se sidecarem.

Výrobce:
ARIEL WORKS Ltd., Birmingham England.
Ariel 500 F - testační fotografie zleva. Motocykl, který od prvního majitele (architekta z Prahy) získal v mimořádně zachovalém a původním stavu sběratel arielista Ivan Hájek z Brunšova a následně jej prodal Jiřímu Švarcovi z Jankova u Č. Budějovic. Od toho stroj získal Petr Hošťálek pro exposici Jihočeského motocyklového musea.
Stroj byl už jako nový vybaven na přání kupujícího dražší příplatkovou elektrickou výzbrojí od firmy Bosch a doplněn sidecarem Favorit typu "pantoflíček" od firmy Josef Tůma, Praha-Žižkov. Ivan Hájek ale, když motocykl od původního majitele kupoval, sidecar z prostorových důvodů odmítl a stroj koupil jen jako sólový.
Technické údaje Ariel 500 OHV typu F:

Motor: jednoválcový čtyřtaktní
Vrtání: Ø 81,8 mm
Zdvih: 95 mm
Obsah: 498 ccm
Výkon / otáčky: 18 ks při 5.400 ot.min.
Ventilový rozvod: OHV, s krytými tyčkami, ale otevřenými ventily
Karburátor: dvoušoupátkový, Amal
Mazání: oběžné se suhým karterem
Olejová nádrž: 2 litry (pod sedlem)
Zapalování: magnetem Bosch s mechanicky (páčkou) řízeným předstihem
Elektrická výzbroj: Bosch 6 V (na přání za příplatek)
Objem nádrže: 12 litrů

Primární převod: řetězem
Spojka: vícelamelová, suchá
Převodovka: Burman, třírychlostní, s vývodem pro rychloměr
Řazení: ruční pákou po pravé straně
Sekundární převod: řetězem

Rám: trubkový uzavřený, pod motorem dvojitý
Přední vidlice: trubková paralelogramová s centrálním pérem
Tlumič pérování: třecí, stavitelný
Tlumič řízení: třecí stavitelný

Parametry:
Délka: 2.180 mm
Šířka:
Výška: 1.020 mm (přes reflektor)
Rozvor: 1.420 mm
Váha:
Spotřeba: 3,8 l / 100 km
Max. rychlost: 115 Km/hod. sólo
V této podobě byl stroj zařazen do exposice Jihočeského motocyklového musea v objektu Solnice v Českých Budějovicích.
Na jaře 2014 byl stroj pro účely výstavy "POŠTA JEDNOU STOPOU", pořádané od 21. června 2014 Poštovním muzeem ve Vyšším Brodě, doplněn o nákladní poštovní sidecar "Favorit" od výrobce Josef Tůma, Praha-Žižkov.

Renovaci karoserie sidecaru provedl Miroslav Tlášek, České Budějovice.
Lakování karoserie sidecaru provedla firma Holomel, Staré Hodějovice.
Za perfektní ruční olinkování sidecaru patří dík Vítu Vávrovi z Lišova u Českých Budějovic.
Mimořádné poděkování patří Zdeňku Rufferovi z Výtvarné školy V. Hollara v Praze za dokonalé vodoobtisky prvorepublikové Československé pošty, provedené původní technologií.
Ariel 500 F s poštovním sidecarem Favorit firmy Tůma-Žižkov
tady už jako exponát výstavy "Pošta jednou stopou" - snímek z vernisáže, která proběhla v sobotu 21. června 2014 v Poštovním muzeu ve Vyšším Brodě (v areálu cisterciáckého kláštera).
A koncem sezóny 2014 opět z výstavy doma - Ariel před Jihočeským motocyklovým museem v Českých Budějovicích, na Piaristickém náměstí.