JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWA 90 Roadster


Lehký dvoutaktní motocykl 90 ccm, vyráběný v letech 1967-1973 a prodávaný pod značkou Jawa

Výrobce:
Považské strojárne Klementa Gottwalda n.p.,
Považská Bystrica, Slovensko
Tento exponát je stroj prvního provedení, které se vyrábělo v letech 1967-70.
Charakteristické bylo letmo uloženými předními teleskopy, jejichž nosné trubky jsou upevněné pouze ve spodních brýlích, lisovaných z plechu. Kluzáky jsou z lehké slitiny. Motocykl má nádrž oválného tvaru s bočními prolisy a nevelkým emblémem JAWA z vybarveného průhledného plastu. Na bočních schránkách je zlatý nápis "Roadster 90".
Lakování, chromování, i potah sedla jsou v původním mimořádně dochovaném stavu, jen s velmi lehkou patinou.
Nepůvodní je pouze koleno a držák tlumiče výfuku, vyměněné předchozím majitelem za koleno a držák výfuku z modelu Cross (kvůli atraktivnějšímu vzhledu stroje s horem vedeným výfukem).
Technické údaje Jawa 90 Roadster:

Typ: Roadster 3153
Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s převodovou skříní
Royvod: řízený diskovým rotačním šoupátkem
Vrtání: Ø 48 mm
Zdvih: 49 mm
Obsah: 88,7 ccm
Výkon: 9,5 ks při 5.500 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 8,5
Maximální kroutící moment: 0,95 kpm při 5.500 ot./min.
Válec: hliníkový s litinovou vložkou
Mazání: směsí benzínu s motorovým olejem M6A v poměru 1:30 (v záběhu 1:25)

Karburátor: Jikov 2920 SK
Čistič vzduchu: tlumič sání s výměnnou papírovou mikrovložkou

Elektrická výzbroj: Pal 12 V
Alternátor: PAL 12V / 65 W střídavý
Předstih: 1,7 - 2,2 mm
Odtrh: 0,35 - 0,45 mm
Zapalovací svíčka: PAL 14 - 8R
Ukostření: + pól (kladný)! - údaj na papírovém štítku uvnitř schránky baterie

Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením (v olejové lázni)
převodový poměr: 1 : 3,05 (20:61 zubům)

Spojka: 5-lamelová v olejové lázni

Převodovka: 5-stupňová v bloku s motorem
Převody:
1) stupeň - 1:3,636 (40:11 zubů)
2) stupeň - 1:2,187 (35:16 zubů)
3) stupeň - 1:1,155 (31:20 zubů)
4) stupeň - 1:1,217 (28:23 zubů)
5) stupeň - 1:1,040 (26:25 zubů)
Řazení: nožní, první stupeň nahoru
Náplň oleje v převodovce: 1 litr SAE 30-40 PP7 (PP 80)

Sekundární převod: válečkovým řetězem
převodový poměr: 1:2,266 (15:34 zubům)

Celkový převod: 1:7,17

Rám: jednoduchý trubkový, dole otevřený s podvěšeným motorem

Přední vidlice: teleskopická s hliníkovými kluzáky a hydraulickými tlumiči
Zdvih předního pérování: 110 mm
Náplň předních tlumičů: á 100 ccm OT

Zadní vidlice: kyvná s teleskopickými tlumiči s hydraulickým tlumením
Zdvih zadního pérování: 80 mm
Náplň zadních tlumičů: á 50 ccm TO

Kola: drátová jednoduchá (počet drátů 36)
Rozměr ráfků: 1,85 B x 18"
Rozměr přední pneu: 2,75 - 18" (dezén M9)
Rozměr zadní pneu: 2,75 - 18" (dezén M22 nebo M9)
Huštění vpředu: 1,5 atm
Huštění vzadu: 2,0 atm solo, 2,5 atm se spolujezdcem

Parametry:
Rozvor: 1.297 mm
Největší délka: 2.010 mm
Šířka (přes řidítka): 700 mm
Výška: 954 mm
Výška sedla: 780 mm
Výška stupaček: 260 mm
Světlost: 180 mm

Váha stroje: 76 kg
Počet míst k sezení: 2

Nádrž: 10,5 litrů, z toho rezerva 1,5 litru

Spotřeba na 100 km: 3,2 litru při 60 km/hod.
Max. rychlost: 95 km/hod.
Motocykl byl do exposice Jihočeského motocyklového musea získán ve velmi původním a zachovalém stavu, s počtem ujetých kilometrů na tachometru pouze 8218 km.