JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


B.S.A. 500 OHV, typ Empire Star - 1937


Atelierové foto ing. Karel Mika Klasický anglický motocykl sportovního charakteru,
v luxusním příplatkovém provedení s dvouvývodovou hlavou motoru a horem vedenými výfuky.

Výrobce:
B.S.A. (Birmingham Small Arms) England
Technické údaje BSA 500 "Empire Star"
Typ: M 23

Motor: jednoválcový čtyřtakt OHV
Vrtání: Ø 82 mm
Zdvih: 94 mm
Obsah: 496 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,5
Výkon / otáčky: 23 ks (17 kW) při 5.400 ot.min.
Ventilový rozvod: OHV zcela uzavřený
Válec motoru: litinový, speciálně vzduchem kalený
Hlava válce: příplatková dvouvýfuková
Výfuky: příplatkové horem vedené
Píst: z lehké hliníkové slitiny
Karburátor: Amal 274 - Ø 1+1/8"
Elektrická výzbroj: Lucas 6 V
Zapalování: Lucas dynamo-magnetové
Elektrické vybavení: 6 Volt Lucas s ampérmetrem v nádrži
Baterie: 6V / 14 Ah
Mazání: oběžné se suchým karterem a manometrem v nádrži
Olejová nádrž: pod sedlem
Primární převod: řetězem ½“ x .305 in v olejové lázni
Sekundární převod: řetězem 1/2" x 1/2"

Převodovka: oddělená, BSA 4 rychlostní s nožním řazením (vpravo)
Převody:
1.stupeň 1 : 14,3
2.stupeň 1 : 9,9
3.stupeň 1 : 6,3
4.stupeň 1 : 4,8

Rám: jednoduchý trubkový, letovaný do mufen, s oky pro připojení sidecaru
Přední vidlice: trubková paralelogramová s třecím tlumičem pérování a řízení
Pérování vpředu: centrálním spirálovým pérem
Pérování vzadu: nemá (pevný rám)

Přední brzda: čelisťová bubnová, ovládaná bowdenem od páčky (vpravo) na řidítkách
Zadní brzda: čelisťová bubnová, ovládaná táhlem od brzdového pedálu (vlevo)
Kola: 40-drátová
Přední ráfek: 2,15 x 20“ prohloubený
Zadní ráfek: 2,15 x 19“ prohloubený
Přední pneu: 3,25 - 20"
Zadní pneu: 3,25 (alternativně 3,50) - 19"

Parametry:
Rozvor: 1.370 mm
Délka: 2.170 mm
Šířka: 700 mm
Výška: 1.160 mm
Váha: 180 kg
Objem nádrže: 3,5 gall.
Spotřeba: 3,0 l / 100 km
Max. rychlost: 124 km/hod. (77 mph)
Atelierové foto ing. Karel Mika Motocykl byl získán v pojízdném, velmi udržovaném, a průběžně opravovaném stavu z Dánska.

Jde o luxusní provedení, vylepšené příplatkovými detaily (například dvouvýfuková hlava motoru, horem vedené sportovní výfuky a chromovaný kryt primárního řetězu).
Ne všechny detaily, např. ovládací páčky řidítek, jsou původního provedení, ale nahrazené v průběhu používání podobnými páčkami z anglické produkce.
Atelierové foto ing. Karel Mika Protože byl stroj registrován v EU (datum první registrace 30.6.1937), nebyly problémy s jeho přihlášením na normální (bílou) registrační značku v České republice.
Sdružená koncová svítilna není původní, ale namontoval ji již předchozí majitel a to kvůli dovybavení brzdovým světlem, které stroj v době svého vzniku v roce 1937 neměl.
Petr Hošťálek při prvním seznamovacím výletu s tímto strojem (březen 2021) - foto J. Heřmanová