JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DKW typ ZM - 1925


První prakticky použitelný motocykl DKW s dvourychlostní převodovkou.

Výrobce:
Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen A.G., Zschopau, Sachsen, Deutschland
Stroj v dochovaném, nikdy nerenovovaném stavu po původních majitelích, kterými byli bratři Marešovi, všichni fotografové. Po druhé světové válce jej zdědil jejich synovec, českobudějovický fotograf pan Tomášek.
Motocykl v době před válkou sloužil v pobočném fotoatelieru na Slovensku (viz dodnes původní slovenská prvorepubliková SPZ) při pořizování reportážních a dokumentárních fotografií na tamním venkově.

Poté, co jej od Tomášků získal současný majitel Petr Hošťálek a zpojízdnil jej, je stroj nejen exponátem Jihočeského motocyklového musea, ale aktivně se účastní nejrůznějších akcí pro historická vozidla.
Petr Hošťálek před startem - foto Jana Heřmanová S prokluzující spojkou byl výjezd do kopce obtížný a vyžadoval hodně citu...
2002 - Veteran Rallye Křivonoska
První "ostré" nasazení se uskutečnilo na tradiční klubové akci Křivonoska Veteran Car Clubu České Budějovice, kdy zde byla poprvé vypsána kategorie pro motocykly poháněné řemenem. Dékávka byla zpojízdněna a připravena až na poslední chvíli. Obavy byly z původních pneumatik, takže se sebou brala nejen náhradní duše, ale i náhradní plášť, ve smotaném stavu připoutaný řemínkem na stupačku. Ke startu na Křivonosce přijela dékávka po vlastní ose.
První etapu jela bez problémů, při startu do druhé etapy (v Bechyni) nechtěla chytit, takže bylo třeba odtlačit ji stranou a chvíli šlapat, než nastartovala (při tom začala klouzat spojka).
V průběhu jízdy zpět, do cíle na Křivonosce, se problém s prokluzováním spojky kombinoval navíc s klouzáním řemenu, takže některé kopce bylo třeba i tlačit. Nakonec ale stroj dojel do cíle bez cizí pomoci, vlastní silou.
Po soutěži se musela udělat nová řemenice (soustružená tvarovým nožem z plného materiálu) a nové korkové mezikruží do spojky – od té chvíle přestal klouzat jak řemen, tak i spojka.
Startovní číslo 1 - DKW typ ZM 1925 na startu 2003 - Veteran rallye Křivonoska
už podruhé - dékávka opět se startovním číslem 1 a Petrem Hošťálkem za řidítky. Po výměně obložení spojky a s novou řemenicí jela tentokrát bez jakýchkoliv problémů, a to i do extrémního kopce příjezdu na krumlovský zámek, kdy ještě Petr Hošťálek jednou rukou tlačil Douglase Mirka Rybičky...
Po namoklých dlažebních kostkách přerovského náměstí to chce zatraceně opatrně... 2013 - 16. Helfštýnský okruh
se jel téměř celý za deště. To ale řemenové dékávce nevadilo a v závěru, po krátkém zdržení kvůli přišponování klínového řemenu, s přehledem vyjela i strmé stoupání až na nádvoří Helfštýnského hradu.
2016_Strakonice 2016 - Výstava Strakonice
u příležitosti Václavské pouti se konala z iniciativy Jardy Horejše 24.-25. září 2016 ve Strakonicích. Laurinka z roku 1901, zapůjčená Petrem Hošťálkem z exposice Jihočeského motocyklového musea se nejen stala motivem plakátu, ale byla nejstarším a i nejobdivovanějším exponátem...