JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Motocykly civilní

ARIEL 500 OHV model F - 1929

Ariel titulní Anglický cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, určený jako pro sportovní jízdu sólo, tak i pro jízdu se sidecarem.

Výrobce:
ARIEL WORKS Ltd., Birmingham England.   celý článek

B.S.A. 250 OHV, typ C 11 - 1950

BSA C 11 titulní Technické údaje:

Motor: jednoválcový čtyřtakt OHV
Vrtání: Ø 63 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 249 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,5
Výkon / otáčky: 11 ks při 5.400 ot.min.
Karburátor: Amal 274
Elektrická výzbroj: Lucas 6 V
Zapalování: bateriové s přerušovačem a cívkou 6 V
Mazání: oběžné se suchým karterem
Olejová nádrž: pod sedlem
Primární převod: řetězem v olejové lázni
Sekundární převod: ...   celý článek

BMW R 60 / 5 - 1972

BMW R 60 zleva Motor: plochý čtyřtaktní dvouválec OHV (boxer)
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah: 600 ccm
Výkon / otáčky: 40 ks při 5.400 ot.min.
Karburátory: dva Bing
Elektrická výzbroj: Bosch 12 V
Objem nádrže: 18 litrů (verze pro USA)

Parametry:
Délka: 2300 mm
Šířka: 760 mm
Výška: 1070 mm
Váha:
Spotřeba:
Max. rychlost: 167 km / hod.   celý článek

BMW R 66 - 1939

1939 - BMW R 66 - předválečná vlajková loď bavorské firmy s modrobílým odznakem... Motor: plochý dvouválcový čtyřtakt (boxer) OHV typ 266 / 1
Vrtání: Ø 69,8 mm
Zdvih: 78 mm
Obsah: 597 ccm
Výkon / otáčky: 30 ks při 5.300 ot.min.
Karburátory: dva, Amal-Fischer typ 6/420
Elektrická výzbroj: Bosch 6 V / 50 W
Objem nádrže: 13 l

Parametry:
Rozvor: 1.410 mm
Délka: 2.130 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 960 mm

Váha: 187 kg
Spotřeba: 5,5 l / 100 km
Max. rychlost: 145 Km/hod. ...   celý článek

ČZ 150 c - 1951

Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s třístupňovou převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 57 mm x 58 mm
Obsah: 148 ccm
Výkon / otáčky: 6,5 ks při 5.400 ot.min.
Karburátor: Jikov 2922
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto Pal 6 V
Objem nádrže: 9,5 l

Parametry
Délka:
Šířka:
Výška:
Vlastní váha: 90 kg
Dovolené zatížení: 150 kg
Celková přípustná váha: 240 kg
Spotřeba: 3,0 l / 100 km
Max. ...   celý článek

ČZ 150 c - prototyp 1953

Prototyp jednovýfukového provedení motocyklu ČZ 150 c. Výrobce: ČZM, Strakonice, Tovární ulice

Unikátní jednovýfukové provedení motocyklu ČZ 150 mělo být pokusem o zlevnění motocyklů ČZ 150 c, vyráběných sériově od roku 1951.
Stroj se v podstatě lišil jen použitím jiného válce s jediným výfukovým hrdlem. Úspory mělo být dosaženo pouze jediním výfukovým kolenem a jediným výfukovým tlumičem, čímž se zároveň měla snížit pracnost při montáži.
Tento ...   celý článek

DKW typ ZM - 1925

První prakticky použitelný motocykl DKW s dvourychlostní převodovkou.

Výrobce:
Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen A.G., Zschopau, Sachsen, Deutschland   celý článek

Douglas 2¾ HP - 1914

Dvouválcový cestovní motocykl s pohonem klínovým řemenem.

Výrobce:
Douglas, England   celý článek

DOUGLAS Mk IV. S - 1950

Anglický cestovní motocykl z roku 1950.

Výrobce:
Douglas (Sales & Service) Ltd., Kingswood, Bristol, England   celý článek

ENFIELD Bullet 350 - 1969

Indický policejní motocykl z roku 1969.

Výrobce:
Enfield India Limited, Madras, Indie   celý článek

ES-KA Mofa 98 - 1938

Es-ka Mofa 98 zleva Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou
Vrtání / Zdvih: 48 mm x 54 mm
Obsah: 98 ccm
Výkon / otáčky: 2,25 ks při 3.500 ot.min.
Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou
Elektrická výzbroj: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W
Objem nádrže: 5 l

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha stroje: 62 kg
Užitečné zatížení: 100 kg
Spotřeba: 2,0 ...   celý článek

EXPRESS Cucciolo - 1939/1952

Motorové kolo německé značky Express, vyrobené v roce 1939, původně s agregátem Saxonette v zadním kole.
V roce 1952 tehdejší majitel (pan Čambula) motor Saxonette kvůli častým poruchám odstranil a namontoval italský pomocný motorek Ducati - Cucciolo.   celý článek

HARLEY - DAVIDSON 1200 SV - typ U 1940

Těžký americký cestovní motocykl s dvouválcovým motorem 1.200 ccm SV (Flathead).   celý článek

HARLEY - DAVIDSON 750 SV - typ D 1930

"Bajzův Hárlej" z půvabného seriálu České televize "Bylo nás pět", který byl natočen podle slavného Poláčkova románu.   celý článek

HARLEY-DAVIDSON 42 WLC - 1942

Harley-Davidson 42 WLC zprava (foto Hošťálek) Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV
Vrtání / Zdvih: Ø 69 mm x 80 mm
Obsah: 748 ccm
Výkon / otáčky: 26 ks při 5.400 ot.min.
Karburátor: Linkert M 88 s klapkou a přívěrou
Elektrická výzbroj: 6 V, ukostřen mínus pól (-)
Objem nádrže:

Parametry:
Délka: 2235 mm
Šířka: 900 mm
Výška: 1016 mm
Váha: 262 kg
Spotřeba: 5,0 l / 100 km
Max. rychlost: 85 mph (136 Km/hod.)   celý článek

HARLEY-DAVIDSON 350 SV - typ B 1926

Harley Davidson typ B
měl obsah „jen“ 350 ccm a byl nejmenším vyráběným typem. V Americe ho nebrali příliš vážně. Říkalo se mu „bejby harley“ a koukalo se na něj jako na hračku, dobrou tak pro kluky a nebo mladé dámy.
Zato v Evropě se ale prodával docela dobře. Byl totiž podstatně levnější než velké typy a přitom byl konstruován stejně důkladně a poctivě. Což znamenalo, že byl mimořádně ...   celý článek

HURIKAN výrobní číslo 005 - 1949

Výrobce:
Vladislav Vlk, vedoucí vývojové dílny n.p. Motor-Union, České Budějovice

Poslední vyrobený Hurikan konstrukce Vladislava Vlka, který měl představovat prodejní verzi československého čtyřtaktního motocyklu, určeného pro velmi náročné sportovce.   celý článek

INDIAN Chief se sidecarem Princess - model 1926

Legendární motocykl českobudějovického profesora Jaroslava Maňáka.
Těžký dvouválcový stroj s motorem 1.000 ccm SV (61 cu.inch), který byl na přání pana profesora dodán se specielním dvousedadlovým sidecarem Princess.
Stroj je dodnes přihlášen a je otypován pro čtyři osoby.   celý článek

INDIAN Police Scout 45 - 1929

Indian Police Scout 45 - typ 101 Motor:

čtyřtaktní vidlicový dvouválec SV, sešroubovaný do jednoho bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 73,2 mm x 89 mm
Obsah: 745 ccm
Výkon / otáčky: 7/ 18 ks
Karburátor: Schebler de Luxe
Elektrická výzbroj: Zapalovací magnet Splitdorf a dynamo Splitdorf 6V
Objem nádrže: 19,9 l benzínu a 2,26 l motorového oleje

Parametry:

Délka: 2220 mm
Šířka: 850 mm
Výška: 1020 ...   celý článek

INDIAN SCOUT - model 1922

Indian Scout 1922, testační foto zleva. Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV (Flathead), sešroubovaný do bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 63 mm x 80 mm
Obsah: 37 cu/inch. (596 ccm)
Výkon / otáčky: 10 ks při 3.400 ot.min.
Karburátor: Schebler typ H
Elektrická výzbroj: zapalovací magneto Splitdorf, tříkartáčové dynamo 6 V
Objem nádrže: 12 l benzin, 2,5 l motorový olej

Parametry:
Délka: 2080 mm
Šířka: 800 mm
Výška: ...   celý článek

INDIAN Scout 37 - 1927

Indian Scout 37 (600 ccm) z roku 1927. Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV
Vrtání / Zdvih: Ø 63 mm x 80 mm
Obsah: 37 cu.in. (600 ccm)
Výkon / otáčky: 11 ks při 3.800 ot.min.
Karburátor: Schebler De Luxe
Elektrická výzbroj: Zapalovací magneto Splitdorf, dynamo WICO 6 V
Objem nádrže: 12 l benzin, 2,5 l olej

Parametry:
Délka: 2160 mm
Šířka: 900 mm
Výška: 1 010 mm
Rozvor: 1 500 mm
Váha: 168 kg
Spotřeba: 5,0 l / 100 ...   celý článek

JAWA 250 Rikša - typ 80

Jawa Rikša v nákladním provedení, doplněná o dokoupené kolenní kryty. Užitková nákladní verze, vycházející z motocyklu Jawa 250 - Pérák.
Demontáží zadního blatníku, kola a kluzáků pérování a následným připojením pomocného rámu s pevnou zadní nápravou se samosvorným diferenciálem, se z normálního motocyklu stala tříkolka, na kterou bylo možno namontovat nákladní karoserii.
Tento stroj původně sloužil u spojových montérů v Milevsku.   celý článek

JAWA 350 "Pérák" typ 18

Motocykl v současné době zapůjčen do exposice motocyklového musea na hradě Kámen. Předpokládaný návrat do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích bude začátkem sezóny 2012.   celý článek

JAWA 350 ccm typ 361

foto Hošťálek Exportní provedení motocyklu Jawa 350 v černé barvě, na 19"-palcových kolech a s atypickou maskou reflektoru, které bylo určeno na americký trh.

Tato Jawa se ale exportu do zámoří nedočkala. Byla zařazena do služby u Krajské správy českobudějovické bezpečnosti a po vyřazení byla odprodána do civilu.
Koupil si ji kamarád šéfa policejních dílen a od jeho syna pak motocykl získal Petr Hošťálek ...   celý článek

JAWA 350 ccm typ 638 - 1985

Výrobce:
JAWA, n.p. Týnec nad Sázavou

Motocykl získaný v originálním stavu od někdejšího policisty, který s ním sloužil. Po vyřazení stroje z činné služby si jej v květnu 1997 odkoupil do soukromého vlastnictví.   celý článek

JAWA 350 ccm typ 639 - 1989

Motocykl v originální policejní úpravě z roku 1989.

Výrobce:
JAWA, S.P. Týnec nad Sázavou   celý článek

JAWA 500 OHC model 15 - 1953

Jawa 500 OHC typ 15, původní dochovaný stav po prvním majiteli, třicátý čtvrtý vyrobený kus z roku 1953. Těžký čtyřtakní motocykl sportovního charakteru s paralelním dvouválcem OHC.

Výrobce:
Závody 9. května Brodce nad Sázavou   celý článek

JAWA-ČZ 150 - 1955

Dvoumístný cestovní motocykl, t.zv. "mezityp"

Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)

Výrobce motoru:
ČZM Strakonice   celý článek

KAWASAKI W-650 - 1996

Kawasaki W-650, originální stav. Technické údaje:

Motor: paralelní čtyřtaktní dvouválec OHC
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah: 676 ccm
Výkon / otáčky: 37 kW při 7.000 ot.min. (50 ks/7.000 ot.min.)
Karburátory: dva Keihin
Elektrická výzbroj: bezkontaktní zapalování, alternátor12 V
Objem nádrže: 12 l

Parametry:
Délka: 2.185 mm
Šířka: 905 mm
Výška: 1.140 mm
Rozvor: 1.450 mm
Váha:
Spotřeba: 4,6 l / 100 km
Max. ...   celý článek

LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901

Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.
Výrobce:
LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)   celý článek

MANET 90 - 1949

Konstrukce motocyklů Manet byla dílem ing. Uhlmanna ze Zbrojovky Brno, kde se již za války udělalo několik prototypů. Po roce 1946 byly podklady k jejich výrobě na základě rozhodnutí o rozdělení poválečné výroby v Československu předány na Slovensko, do Považské Bystrice, což byl pobočný závod Zbrojovky Brno. Manety se vyráběly v barvě sytě červené (pozor, nebyl to odstín Jawa) a tmavozelené. Kromě toho pak existovaly tři světlé odstínech metalízy: modrá, zelená a růžová. Motor: jednoválcový dvoupístový dvoutakt v bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah:
Výkon / otáčky: 3,5 ks při 3.800 ot.min.
Karburátor: Jikov 2916
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto PAL 6 V
Objem nádrže:

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha:
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost:   celý článek

MURIEL 350 W/NG (1940/1980)

MURIEL - MUsilův ARIEL

Sportovně cestovní motocykl - vlastní přestavba Jiřího Musila z Českých Budějovic.
Základem tohoto pohledného stroje je motor s převodovkou a přední částí rámu z válečného anglického stroje Ariel W/NG, vybavený přední vidlicí z Nortona, zadní částí kyvnou vidlicí a laminátovou nádrží vlastní konstrukce a osazený koly z Hurikana.
Přestavbu dokončil ...   celý článek

MZ typ RT 125/2 - 1957

MZ 125 RT - úvodní Výrobce: VEB Motorradwerk Zschopau/Sachsen, DDR
Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s třírychlostní převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 52 mm x 58 mm
Obsah: 123 ccm
Výkon / otáčky: 6 ks při 5.200 ot.min.
Karburátor: IFA - BVF NB 20-2 s plochým šoupátkem
Elektrická výzbroj: bateriové zapalování IKA 6 V
Objem nádrže: 11 litrů

Parametry:
Rozvor: 1 250 mm
Délka: 1 980 mm
Šířka: 650 mm
Výška: ...   celý článek

NIMBUS 750 OHC - 1952

Dánský čtyřválcový motocykl
výrobce: Fisker & Nielsen, Kobenhaven, Dänemark
(dnes Nilfisk)   celý článek

NSU 4 PS - 1923

Dvouválcový cestovní motocykl s řemenovým převodem.

Výrobce:
NECKARSULMER FAHRZEUGWERKE A.G. Neckarsulm   celý článek

OGAR 4 - 1947

Výrobce:
AUTFIT, Průmyslová akc. spol., Praha-Strašnice

Poslední, jen něco přes rok vyráběný, motocykl konstrukce Autfit-Ogar z roku 1947.
Jeho výroba skončila v okamžiku, kdy došlo ke znárodnění továrny a jejímu nařízenému začlenění pod firmu Jawa jako "závod Strašnice".   celý článek

PREMIER-Sachs 98 - 1938

Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou
Vrtání / Zdvih: 48 mm x 54 mm
Obsah: 98 ccm
Výkon / otáčky: 2,25 ks při 3.500 ot.min.
Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou
Mazání motoru: směsí oleje v benzínu 1 : 20 (Při přetučnělých olejích 1 : 25)
Zapalování: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W
Reflektor: Bosch, ...   celý článek

URAL 650 OHV sólo - 1995

Ruský sportovní motocykl.
Výrobce:
IMZ - Irbitskij motocikletnij zavod, Irbit, Sverdlovskaja oblasť   celý článek

VOSCHOD ZM 3 - 1986

Cestovní jednoválcový motocykl 175 ccm

Výrobce:
ZID (Zavod Imeni Děgtjareva), Minsk, SSSR   celý článek

YUKI (Quinqi) 200 GY - 2006

Motocykl YUKI 200 GY po absolvování Hedvábné stezky - vystavený na výstavě Motocykl 2007 v pražském Veletržním paláci. Dnes je v nezměněné podobě součástí exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Čínský enduro-motocykl, se kterým Petr Hošťálek absolvoval v roce 2006 Hedvábnou stezku z Číny do Evropy.

Výrobce: QINQUI Motors, Jinan, China   celý článek