JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Motocykly civilní

ARIEL 500 OHV model F - 1929

Ariel titulní Anglický cestovní motocykl o obsahu 500 ccm, určený jako pro sportovní jízdu sólo, tak i pro jízdu se sidecarem.

Výrobce:
ARIEL WORKS Ltd., Birmingham England.   celý článek

B.S.A. 250 OHV, typ C 11 - 1950

BSA C 11 titulní Technické údaje:

Motor: jednoválcový čtyřtakt OHV
Vrtání: Ø 63 mm
Zdvih: 80 mm
Obsah: 249 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,5
Výkon / otáčky: 11 ks při 5.400 ot.min.
Karburátor: Amal 274
Elektrická výzbroj: Lucas 6 V
Zapalování: bateriové s přerušovačem a cívkou 6 V
Mazání: oběžné se suchým karterem
Olejová nádrž: pod sedlem
Primární převod: řetězem v olejové lázni
Sekundární převod: ...   celý článek

BMW R 60 / 5 - 1972

BMW R 60 zleva Motor: plochý čtyřtaktní dvouválec OHV (boxer)
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah: 600 ccm
Výkon / otáčky: 40 ks při 5.400 ot.min.
Karburátory: dva Bing
Elektrická výzbroj: Bosch 12 V
Objem nádrže: 18 litrů (verze pro USA)

Parametry:
Délka: 2300 mm
Šířka: 760 mm
Výška: 1070 mm
Váha:
Spotřeba:
Max. rychlost: 167 km / hod.   celý článek

BMW R 66 - 1939

1939 - BMW R 66 - předválečná vlajková loď bavorské firmy s modrobílým odznakem... Motor: plochý dvouválcový čtyřtakt (boxer) OHV typ 266 / 1
Vrtání: Ø 69,8 mm
Zdvih: 78 mm
Obsah: 597 ccm
Výkon / otáčky: 30 ks při 5.300 ot.min.
Karburátory: dva, Amal-Fischer typ 6/420
Elektrická výzbroj: Bosch 6 V / 50 W
Objem nádrže: 13 l

Parametry:
Rozvor: 1.410 mm
Délka: 2.130 mm
Šířka: 815 mm
Výška: 960 mm

Váha: 187 kg
Spotřeba: 5,5 l / 100 km
Max. rychlost: 145 Km/hod. ...   celý článek

ČZ 150 c - 1951

Motor: jednoválcový dvoutaktní v bloku s třístupňovou převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 57 mm x 58 mm
Obsah: 148 ccm
Výkon / otáčky: 6,5 ks při 5.400 ot.min.
Karburátor: Jikov 2922
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto Pal 6 V
Objem nádrže: 9,5 l

Parametry
Délka:
Šířka:
Výška:
Vlastní váha: 90 kg
Dovolené zatížení: 150 kg
Celková přípustná váha: 240 kg
Spotřeba: 3,0 l / 100 km
Max. ...   celý článek

ČZ 150 c - prototyp 1953

Prototyp jednovýfukového provedení motocyklu ČZ 150 c. Výrobce: ČZM, Strakonice, Tovární ulice

Unikátní jednovýfukové provedení motocyklu ČZ 150 mělo být pokusem o zlevnění motocyklů ČZ 150 c, vyráběných sériově od roku 1951.
Stroj se v podstatě lišil jen použitím jiného válce s jediným výfukovým hrdlem. Úspory mělo být dosaženo pouze jediním výfukovým kolenem a jediným výfukovým tlumičem, čímž se zároveň měla snížit pracnost při montáži.
Tento ...   celý článek

DKW typ ZM - 1925

První prakticky použitelný motocykl DKW s dvourychlostní převodovkou.

Výrobce:
Zschopauer Motorenwerke, J. S. Rasmussen A.G., Zschopau, Sachsen, Deutschland   celý článek

Douglas 2¾ HP - 1914

Dvouválcový cestovní motocykl s pohonem klínovým řemenem.

Výrobce:
Douglas, England   celý článek

DOUGLAS Mk IV. S - 1950

Anglický cestovní motocykl z roku 1950.

Výrobce:
Douglas (Sales & Service) Ltd., Kingswood, Bristol, England   celý článek

ENFIELD Bullet 350 - 1969

Indický policejní motocykl z roku 1969.

Výrobce:
Enfield India Limited, Madras, Indie   celý článek

ES-KA Mofa 98 - 1938

Es-ka Mofa 98 zleva Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou
Vrtání / Zdvih: 48 mm x 54 mm
Obsah: 98 ccm
Výkon / otáčky: 2,25 ks při 3.500 ot.min.
Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou
Elektrická výzbroj: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W
Objem nádrže: 5 l

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha stroje: 62 kg
Užitečné zatížení: 100 kg
Spotřeba: 2,0 ...   celý článek

EXPRESS Cucciolo - 1939/1952

Motorové kolo německé značky Express, vyrobené v roce 1939, původně s agregátem Saxonette v zadním kole.
V roce 1952 tehdejší majitel (pan Čambula) motor Saxonette kvůli častým poruchám odstranil a namontoval italský pomocný motorek Ducati - Cucciolo.   celý článek

HARLEY - DAVIDSON 1200 SV - typ U 1940

Těžký americký cestovní motocykl s dvouválcovým motorem 1.200 ccm SV (Flathead), ideální pro sidecarový provoz.
Civilní provedení z doby nedlouho před vstupem USA do války.   celý článek

HARLEY - DAVIDSON 750 SV - typ D 1930

"Bajzův Hárlej" z půvabného seriálu České televize "Bylo nás pět", který byl natočen podle slavného Poláčkova románu.   celý článek

HARLEY-DAVIDSON 42 WLC - 1942

Harley-Davidson 42 WLC zprava (foto Hošťálek) Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV
Vrtání / Zdvih: Ø 69 mm x 80 mm
Obsah: 748 ccm
Výkon / otáčky: 26 ks při 5.400 ot.min.
Karburátor: Linkert M 88 s klapkou a přívěrou
Elektrická výzbroj: 6 V, ukostřen mínus pól (-)
Objem nádrže:

Parametry:
Délka: 2235 mm
Šířka: 900 mm
Výška: 1016 mm
Váha: 262 kg
Spotřeba: 5,0 l / 100 km
Max. rychlost: 85 mph (136 Km/hod.)   celý článek

HARLEY-DAVIDSON 350 SV - typ B 1926

Harley Davidson typ B
měl obsah „jen“ 350 ccm a byl nejmenším vyráběným typem. V Americe ho nebrali příliš vážně. Říkalo se mu „bejby harley“ a koukalo se na něj jako na hračku, dobrou tak pro kluky a nebo mladé dámy.
Zato v Evropě se ale prodával docela dobře. Byl totiž podstatně levnější než velké typy a přitom byl konstruován stejně důkladně a poctivě. Což znamenalo, že byl mimořádně ...   celý článek

HURIKAN výrobní číslo 005 - 1949

Výrobce:
Vladislav Vlk, vedoucí vývojové dílny n.p. Motor-Union, České Budějovice

Poslední vyrobený Hurikan konstrukce Vladislava Vlka, který měl představovat prodejní verzi československého čtyřtaktního motocyklu, určeného pro velmi náročné sportovce.   celý článek

INDIAN Chief se sidecarem Princess - model 1926

Legendární motocykl českobudějovického profesora Jaroslava Maňáka.
Těžký dvouválcový stroj s motorem 1.000 ccm SV (61 cu.inch), který byl na přání pana profesora dodán se specielním dvousedadlovým sidecarem Princess.
Stroj je dodnes přihlášen a je otypován pro čtyři osoby.   celý článek

INDIAN Police Scout 45 - 1929

Indian Police Scout 45 - typ 101 Motor:

čtyřtaktní vidlicový dvouválec SV, sešroubovaný do jednoho bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 73,2 mm x 89 mm
Obsah: 745 ccm
Výkon / otáčky: 7/ 18 ks
Karburátor: Schebler de Luxe
Elektrická výzbroj: Zapalovací magnet Splitdorf a dynamo Splitdorf 6V
Objem nádrže: 19,9 l benzínu a 2,26 l motorového oleje

Parametry:

Délka: 2220 mm
Šířka: 850 mm
Výška: 1020 ...   celý článek

INDIAN SCOUT - model 1922

Indian Scout 1922, testační foto zleva. Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV (Flathead), sešroubovaný do bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 63 mm x 80 mm
Obsah: 37 cu/inch. (596 ccm)
Výkon / otáčky: 10 ks při 3.400 ot.min.
Karburátor: Schebler typ H
Elektrická výzbroj: zapalovací magneto Splitdorf, tříkartáčové dynamo 6 V
Objem nádrže: 12 l benzin, 2,5 l motorový olej

Parametry:
Délka: 2080 mm
Šířka: 800 mm
Výška: ...   celý článek

INDIAN Scout 37 - 1927

Indian Scout 37 (600 ccm) z roku 1927. Motor: dvouválcový vidlicový čtyřtakt SV
Vrtání / Zdvih: Ø 63 mm x 80 mm
Obsah: 37 cu.in. (600 ccm)
Výkon / otáčky: 11 ks při 3.800 ot.min.
Karburátor: Schebler De Luxe
Elektrická výzbroj: Zapalovací magneto Splitdorf, dynamo WICO 6 V
Objem nádrže: 12 l benzin, 2,5 l olej

Parametry:
Délka: 2160 mm
Šířka: 900 mm
Výška: 1 010 mm
Rozvor: 1 500 mm
Váha: 168 kg
Spotřeba: 5,0 l / 100 ...   celý článek

JAWA 250 Rikša - typ 80

Jawa Rikša v nákladním provedení, doplněná o dokoupené kolenní kryty. Užitková nákladní verze, vycházející z motocyklu Jawa 250 - Pérák.
Demontáží zadního blatníku, kola a kluzáků pérování a následným připojením pomocného rámu s pevnou zadní nápravou se samosvorným diferenciálem, se z normálního motocyklu stala tříkolka, na kterou bylo možno namontovat nákladní karoserii.
Tento stroj původně sloužil u spojových montérů v Milevsku.   celý článek

JAWA 350 "Pérák" typ 18

Silnější, dvouválcová" verze legendárního motocyklu Jawa "Pérák" s dvouválcovým motorem 350 ccm, určená, jak říkal tehdejší tisk
"pro sportovně založené jezdce".


Tento stroj byl začátkem úspěšné řady třistapadesátek, které se postupně staly nosnou částí celého výrobního programu továrny Jawa.   celý článek

JAWA 350 ccm typ 361

foto Hošťálek Exportní provedení motocyklu Jawa 350 v černé barvě, na 19"-palcových kolech a s atypickou maskou reflektoru, které bylo určeno na americký trh.

Tato Jawa se ale exportu do zámoří nedočkala. Byla zařazena do služby u Krajské správy českobudějovické bezpečnosti a po vyřazení byla odprodána do civilu.
Koupil si ji kamarád šéfa policejních dílen a od jeho syna pak motocykl získal Petr Hošťálek ...   celý článek

JAWA 350 ccm typ 362 - Californian

Sportovní motocykl, určený pro export na západní trhy.

Výrobce:
Jawa n.p. Týnec nad Sázavou   celý článek

JAWA 350 ccm typ 638 - 1985

Výrobce:
JAWA, n.p. Týnec nad Sázavou

Motocykl získaný v originálním stavu od někdejšího policisty, který s ním sloužil. Po vyřazení stroje z činné služby si jej v květnu 1997 odkoupil do soukromého vlastnictví.   celý článek

JAWA 350 ccm typ 639 - 1989

Motocykl v originální policejní úpravě z roku 1989.

Výrobce:
JAWA, S.P. Týnec nad Sázavou   celý článek

JAWA 500 OHC model 15 - 1953

Jawa 500 OHC typ 15, původní dochovaný stav po prvním majiteli, třicátý čtvrtý vyrobený kus z roku 1953. Těžký čtyřtakní motocykl sportovního charakteru s paralelním dvouválcem OHC.

Výrobce:
Závody 9. května Brodce nad Sázavou   celý článek

JAWA-ČZ 150 - 1955

Dvoumístný cestovní motocykl, t.zv. "mezityp"

Výrobce:
Závody 9. května, národní podnik, Praha – Strašnice (Jawa)

Výrobce motoru:
ČZM Strakonice   celý článek

KAWASAKI W-650 - 1996

Kawasaki W-650, originální stav. Technické údaje:

Motor: paralelní čtyřtaktní dvouválec OHC
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah: 676 ccm
Výkon / otáčky: 37 kW při 7.000 ot.min. (50 ks/7.000 ot.min.)
Karburátory: dva Keihin
Elektrická výzbroj: bezkontaktní zapalování, alternátor12 V
Objem nádrže: 12 l

Parametry:
Délka: 2.185 mm
Šířka: 905 mm
Výška: 1.140 mm
Rozvor: 1.450 mm
Váha:
Spotřeba: 4,6 l / 100 km
Max. ...   celý článek

LAURIN & KLEMENT typ T.B. - 1901

Motorová dvoukolka s přímým pohonem zadního kola plochým řemenem - nejstarší typ motocyklu vyráběného na našem území.
Výrobce:
LAURIN & KLEMENT, továrna motorových kol a vozů, Mladá Boleslav (Král. české)   celý článek

MANET 90 - 1949

Konstrukce motocyklů Manet byla dílem ing. Uhlmanna ze Zbrojovky Brno, kde se již za války udělalo několik prototypů. Po roce 1946 byly podklady k jejich výrobě na základě rozhodnutí o rozdělení poválečné výroby v Československu předány na Slovensko, do Považské Bystrice, což byl pobočný závod Zbrojovky Brno. Manety se vyráběly v barvě sytě červené (pozor, nebyl to odstín Jawa) a tmavozelené. Kromě toho pak existovaly tři světlé odstínech metalízy: modrá, zelená a růžová. Motor: jednoválcový dvoupístový dvoutakt v bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah:
Výkon / otáčky: 3,5 ks při 3.800 ot.min.
Karburátor: Jikov 2916
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto PAL 6 V
Objem nádrže:

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha:
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost:   celý článek

MURIEL 350 W/NG (1940/1980)

MURIEL - MUsilův ARIEL

Sportovně cestovní motocykl - vlastní přestavba Jiřího Musila z Českých Budějovic.
Základem tohoto pohledného stroje je motor s převodovkou a přední částí rámu z válečného anglického stroje Ariel W/NG, vybavený přední vidlicí z Nortona, zadní částí kyvnou vidlicí a laminátovou nádrží vlastní konstrukce a osazený koly z Hurikana.
Přestavbu dokončil ...   celý článek

MZ typ RT 125/2 - 1957

MZ 125 RT - úvodní Výrobce: VEB Motorradwerk Zschopau/Sachsen, DDR
Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s třírychlostní převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø 52 mm x 58 mm
Obsah: 123 ccm
Výkon / otáčky: 6 ks při 5.200 ot.min.
Karburátor: IFA - BVF NB 20-2 s plochým šoupátkem
Elektrická výzbroj: bateriové zapalování IKA 6 V
Objem nádrže: 11 litrů

Parametry:
Rozvor: 1 250 mm
Délka: 1 980 mm
Šířka: 650 mm
Výška: ...   celý článek

NIMBUS 750 OHC - 1952

Dánský čtyřválcový motocykl
výrobce: Fisker & Nielsen, Kobenhaven, Dänemark
(dnes Nilfisk)   celý článek

NSU 4 PS - 1923

Dvouválcový cestovní motocykl s řemenovým převodem.

Výrobce:
NECKARSULMER FAHRZEUGWERKE A.G. Neckarsulm   celý článek

OGAR 4 - 1947

Výrobce:
AUTFIT, Průmyslová akc. spol., Praha-Strašnice

Poslední, jen něco přes rok vyráběný, motocykl konstrukce Autfit-Ogar z roku 1947.
Jeho výroba skončila v okamžiku, kdy došlo ke znárodnění továrny a jejímu nařízenému začlenění pod firmu Jawa jako "závod Strašnice".   celý článek

PREMIER-Sachs 98 - 1938

Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutaktní Fichtel & Sachs v bloku s dvourychlostní převodovkou
Vrtání / Zdvih: 48 mm x 54 mm
Obsah: 98 ccm
Výkon / otáčky: 2,25 ks při 3.500 ot.min.
Karburátor: F&S šoupátkový, se vzduchovou přívěrou
Mazání motoru: směsí oleje v benzínu 1 : 20 (Při přetučnělých olejích 1 : 25)
Zapalování: Setrvačníkový magnet Bosch 6 V / 15 W
Reflektor: Bosch, ...   celý článek

URAL 650 OHV sólo - 1995

Ruský sportovní motocykl.
Výrobce:
IMZ - Irbitskij motocikletnij zavod, Irbit, Sverdlovskaja oblasť   celý článek

VOSCHOD ZM 3 - 1986

Cestovní jednoválcový motocykl 175 ccm

Výrobce:
ZID (Zavod Imeni Děgtjareva), Minsk, SSSR   celý článek

YUKI (Quinqi) 200 GY - 2006

Motocykl YUKI 200 GY po absolvování Hedvábné stezky - vystavený na výstavě Motocykl 2007 v pražském Veletržním paláci. Dnes je v nezměněné podobě součástí exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Čínský enduro-motocykl, se kterým Petr Hošťálek absolvoval v roce 2006 Hedvábnou stezku z Číny do Evropy.

Výrobce: QINQUI Motors, Jinan, China   celý článek