JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


VLK Vladislav


Vladislav * 30. května 1911 - Burjatin, Rusko
† 12. října 1984 - Chlum u Třeboně


Vynikající silniční motocyklový závodník a úspěšný soutěžní jezdec, zejména v obsahové třídě 250 ccm. První vlastní motocykl si pořídil v roce 1931 (Harley-Davidson 500), závody začal jezdit krátce nato. V polovině třicátých let byl angažován jako tovární jezdec firmy Ogar, koncem roku 1937 přestoupil do továrního týmu Jawa. Po druhé světové válce se stal vedoucím vývojové dílny n.p. Motorpal Jihlava, později vývojové dílny n.p. Motor Union České Budějovice.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1911
Slávek, jak se Vladislavu Vlkovi říkalo, se narodil 28. května 1911 v Českém Boratíně (Burjatin), ujezd Lucko, Volyňská gubernie v Rusku. V tu dobu tam jeho rodina žila a podnikala. Vlkovi byli velký moravský zahradnický klan, jehož tři rodinné větve pocházely z Moravy. Když Vlkové z vanovické větve dostali výpověď z pronajaté půdy, kde šlechtili vyhlášenou ovocnářskou školku, zamířili do Ruska, kde carská vláda nově příchozím osídlencům ze zahraničí zadarmo přidělovala půdu. Při jejich znalostech se jim zakrátko začalo dařit. Jenže s příchodem Velké říjnové revoluce přestalo být pro Vlkovic rodinu v Rusku bezpečno. Jako úspěšní podnikatelé tíhli spíš k menševikům než k proletářům, a to bolševici neodpouštěli.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1919
Když Slávkův otec dostal koncem tohoto roku varování, že se blíží rudí, vydala se celá rodina na cestu zpět do Vanovic na Moravě. Tady Slávek chodil do obecné školy.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1926
Slávek Vlk dokončil měšťanku v Boskovicích, po níž následovaly dva roky ve strojnické dílně kamenolomů ve Skutči v Čechách, kde absolvoval pokračovací školu.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1929 - zaměstnání v automobilce Škoda v Mladé Boleslavi
V tomto roce získal učňovské vysvědčení, se kterým se dostal do mladoboleslavské automobilky. Tady pracoval dva roky. V továrně se mu stala nehoda (nosil dosti dlouhé vlasy), pracoval na fréze a při skloněné hlavě zachytil jej řemen za vlasy a strhl mu je z hlavy i s kůží, kde mu udělal skobu v pravém úhlu 10 x 10 cm. Zde už měl plat.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1932 - první neslavné podnikání
Vlk skončil ve škodovce, vrátil se domů do Vanovic a spolu s manželem své sestřenice, Mirkem Pacákem se pustil se do podnikání. Otevřeli si dílnu na opravy strojů a elektrických zařízení, získali zastoupení hospodářských strojů firmy Krátký - Prostějov, ale hlavně, Vlk se upsal firmě Tesárek jako regionální zástupce značky Harley-Davidson.
V té době si pořídil první vlastní motocykl, jednoválec Harley-Davidson 500 ccm.
Vzít zastoupení firmy H-D ale nebyla pro Vlka šťastná volba. Přetrvávala krizová léta a zájem o těžké americké dvouválce klesal ve prospěch nastupujících lidových dvoutaktů. Firma, po smrti svého zakladatele vedená mladým Tesárkem dost laxně, se položila a Slávek tím přišel o značnou kauci. Neúspěchem skončilo i zastoupení hospodářských strojů a tak šla vanovická opravářská dílna do likvidace.
Slávkův otec o tom napsal:
"Z Boleslavě přišel Slávek domů 1932 a otevřel si s Mirkem Pacákem, mužem sestřenice Drahomíry, dílnu na opravy strojů a elektr. instalací, k čemu půjčil strýc Stanislav na Votrubovém čís. 26 ve Vanovicích místnost v bývalém kravíně (stáji).
Koupili si soustruh, vrtačku a potřebné nástroje. Půjčil jsem jim do zařízení všechny svoje úspory. Smysleli si také, že si najdou nějaké zastupitelství některé firmy hospodářských strojů, a tak želané zastupitelství jim nabídla firma Krátký v Přerově a poslala jim několik garnitůr na sklad, ale nic se neprodalo a tak stroje museli poslat zpět, což stálo hromadu peněz (různé výlohy), které zaplatil Radomír, bratranec. Sláva dílnu likvidoval, Radomír si stroje ponechal. Jen nástroje si odvezl Sláva do Velkých Opatovic.
29.XI. 1932 zde si otevřel správkárnu.
Při likvidaci dílny ve Vanovicích jsem Radomírovým zásahem přišel já, otec, o 8.000,- Kč."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1934 - zástupcem Jawy
29. listopadu 1934 si Vlk otevřel novou správkárnu ve Velkých Opatovicích a k tomu získal zastoupení prodeje motocyklů Jawa.
V té době prodal Harleye a začal jezdit na malé stopětasedmdesátce Jawě, u které po svém upravil mazání, protože první Jawy (s hliníkovým sběrným chobotem před válcem) byly pověstné zakusováním pístu.
Snímek z doby zastoupení ve Velkých Opatovicích.
A opět záznam Slávkova otce:
"V Opatovicích se jednou pořádně naboural, tak tak, že nepřišel o oko. Zde také byl zástupcem motocyklů Jawa (prodal jich několik) a svůj Harley prodal či zaměnil, ani již nevím.
Měl pak malou Jawu, ku které si zkombinoval samočinné mazání a zůčastnil se závodu u Ostravy, snad na „Ecce Homo“ jelo Jaw, jen on dojel jediný k cíli, díky tomu jeho mazacímu zařízení. Kdežto ostatní Jawy zůstaly zpět, buďto zavařili stroje, nebo jiné poruchy.
"

Nadějné období přerušil povolávací rozkaz na vojnu. Za jeho nepřítomnosti prodej motocyklů Jawa upadl a továrna mu zastoupení odebrala. Opět to byla katastrofa, ale ani ta jej nedostala na kolena.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1935 - Zimní soutěž

Zimní soutěž Motosekce AKRČs, pořádaná 27.ledna, byla zřejmě opět podnikem velmi zdařilým, který je schopen motocyklovému sportu získati další účastníky. Nebylo by vhodné udělati podobnou jednodenní soutěž (lehčí a hlavně levnou) i v létě, event. vhodně kombinovanou s jízdou terénem?
V časopisu Revue se objevily čtyři detailní snímky.
Vladislav Vlk startoval v této soutěži již za továrnu Autfit (Ogar) spolu s dalšími továrními jezdci. Na Ogarecg bylo přihlášeno celkem 16 účastníků, psalo se zejména o "Úspěšných ogarech:" Vlkovi, Tyšerovi a Liškovi.
Všech 16 jezdců na Ogarech dostalo upomínkovou plaketu Ogar 250 ccm, s vyrytým Zimní soutěž 27. 1. 1935


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1935- Jihočeská soutěž
Součástí této soutěže, pořádané Jihočeským odborem Autoklubu Rčs v Českých Budějovicích, byl i letmý kilometr, na němž je v plné jízdě zachycen Vladislav Vlk na Ogaru 250 (vlevo).


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 - představování motocyklů Ogar
Z časopisu Motor Revue, číslo 289: "Zástupce tisku prohlíží si se zájmem motocykly Ogar při zahájení sezóny, za přítomnosti p. řed. Malého."

Vladislav Vlk je označen šipkou.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - I. zimní motocyklové military ve Vyškově
Soutěž se jela 7. února 1937 a ve třídě do 250 ccm startovalo 27 strojů. Klasifikovány 24, odpadly 3. Vítězem této třídy a současně absolutním vítězem Military se stal František Černý, Praha, na stroji „Ogar“.
Zlacené plakety obdrželi:
F. Černý (Ogar), por. Schütz (Jawa), Grulich (Jawa), Bálzer (Ogar), Vlk (Ogar), atd…
Vladislav Vlk druhý zleva, označený šipkou.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Noční orientační soutěž Harley Clubu Praha
Byla hned druhou akcí sezóny, jela se 17. dubna 1937 a na startu bylo 62 motocyklů a 54 automobilů.
Harley Club ji pořádal již po páté a bylo pravidlem, že byla organizována rok od roku jako těžší a obtížnější. V květnovém čísle časopisu Motor Revue se sice psalo, že se sice nekonala sněhová bouře, ani neřádila vichřice, jako v ročníku předcházejícím, ale i přesto si jezdci dost užili! Trať vedla víc než z poloviny po prašných okresních silnicích, ale ty byly po dlouhotrvajících deštích rozmočené a plné bláta a jílu. To se ale neukázalo jako největší problém. Ten byl, jak sám název soutěže napovídal, hlavně v orientaci!
Redaktor Tůma psal doslovně:
„Předseda sportovní komise vybral trať rafinovaně. Z Jevan přes Jílové do Mníšku jelo se krajinou, která je bohatá na spleť všemožných silniček s četnými křižovatkami, rozcestími i odbočkami. Krásně by se tu bloudilo i ve dne. Zdá se to být neuvěřitelné, ale je to už pravda, jak málo se dovedeme v noci orientovat, i když máme podrobný plánek v ruce.
Soukromě, aby vysondovali půdu, hodí-li se soutěž i pro vojáky a není-li pro ně příliš lehkou, startovali i někteří vyšší důstojníci od pluků útočné vozby a podobných útvarů. Dojel z nich jen jeden, s trestnými body a dovedl se přiznat, že v jedné vesnici bloudil i po hřbitově, jak byl orientačně popleten!
Někteří jezdci, kteří o sobě tvrdili, že trať znají (byla tajná), přijeli až pozdě k ránu, protože místo 140 km, jež trať měřila, najezdili 260 km a byli až někde u Kolína. Prostě soutěž byla obtížná orientačně i jízdně, ale jezdcům na Ogarech sedla. Všech deset jich ve třídě do 250 ccm dojelo na zlatou, bez trestných bodů. Není divu, většinou to byli ostřílení soutěžící, kteří se nedali znervóznit a předvedli, že dovedou rychle a bezpečně jezdit v blátě i potmě.
Do cíle dojelo a podle proposic bylo klasifikováno pouze 23 automobilů a 20 motocyklů. Vladislav Vlk dojel "na zlatou" a v soutěži o trofej Motor Revue to pro něj znamenalo deset bodů …
Vlk dojel bezvadně a získal tuto zlacenou plaketu.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Zlaté kolo v Třeboni
Závod se jel 25. dubna 1937. I v Třeboni byla trať bahnitá, rozmočená předchozími lijáky a navíc jak dopolední trénink, tak i odpolední vlastní závod pronásledovaly další přeháňky deště. Okruh podél Zlaté stoky, po hrázi rybníka a kolem hříště S.K. Třeboň měřil celkem 3.735 m a jel se v každé obsahové kategorii pětkrát.
Závod byl v první kategorii vypsán pro motocykly do 175 ccm, ve druhé pro motocykly do 250 ccm a ve třetí pro motocykly přes 250 ccm. Bylo řečeno, že z každé kategorie tři nejlepší jezdci postoupí do finále, které se pojede o absolutního vítěze systémem časového handicapu, podobně jako se jezdila Zlatá přilba v Pardubicích.
Pořadatelé mohli být spokojeni, protože závod byl velmi kvalitně obsazen. Byli tu tovární jezdci Jawy, doprovázení osobně ing. Františkem Janečkem a Josefem Jozífem, i tovární jezdci na Ogarech spolu s ředitelem továrny Autfit, panem Lněničkou a to vše doplňovali místní borci. Z těch byl favoritem zejména třeboňský Karel Cirnfus, startující se stopětasedmdesátkou Zetkou. Ten také podle očekávání nejslabší kategorii vyhrál. Druhý dojel J. Simandl s Jawičkou a třetí byl J. Šimák na ČZ.
Kategorii do 250 ccm s přehledem vyhrál Vladislav Vlk na Ogaru, když ve třetím kole předjel továrního jezdce Jawy J. Bednáře a nechal ho za sebou o dobré půl minuty. Třetí dojel, opět na Ogaru, jezdec K. Matějka.
V nejsilnější kategorii přes 250 ccm zvítězil L. Žižkovský na čtyřventilovém půllitru Rudge, před dvěma jezdci na Jawách, K.Korandou a J.Remešem. Kupodivu ale ani jeden z těchto jezdců nezajel lepší čas než jezdci slabší třídy do 250 ccm, takže žádný z nich do finálové jízdy nepostoupil.
Tři nejlepší ze stopětasedmdesátek tedy odstartovali s vypočítaným náskokem 3´36´´ před třemi nejlepšími jezdci dvěstěpadesátek. Jenže handicap byl stanoven tak vysoký, že ani „odvážně jedoucí Vlk nemohl během pěti kol náskok při nejlepší vůli vyrovnati“. Od startu do cíle tedy zvítězil Simandl na Jawě 175, Vlk byl druhý a třetí dojel Bednář, který sice ve třetím kole vyjel z trati, těsně minul strom a sjel ze stráně, ale ztrátu ještě dokázal dohnat…
Za tento závod si Vlk připsal do soutěže Motor revue dalších 15 bodů.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Soutěž 500 km slovenských
se jela ve značně deštivém počasí 20. června 1937 a pořádal ji Slovenský Motorklub SMK v Bratislavě.
foto z Motor revue: Vlk v cíli druhého kola.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - I. Brandův memorial
uspořádal Jawa Klub Praha za spolupráce Jawa Klubu Týnec n.Sáz. dne 15. srpna 1937 na památku Františka Branda, továrního jezdce firmy Jawa, který před rokem tragicky zahynul.
Závod se jel na 10 kol okruhu u Týnce nad Sázavou, celkem o délce 89 kilometrů.
Na snímku z časopisu Auto je zachycen Slávek Vlk, který zvítězil ve třídě do 250 ccm na továrním stroji Ogar.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Votický okruh terénem
Za dobré účasti jezdců konal se 22. srpna 1937 na terénním okruhu u Votic rychlostní motocyklový závod, který byl postižen nepříznivým počasím. Trať dlouhá 2.400 m, vedoucí od startu do strmého stoupání, lesem přes kořeny stromů a konečně polní cestou, byla deštěm, který vytrvale padal 2 dny před závodem, rozmoklá a znemožňovala plné využití výkonu strojů.
Třída do 500 ccm stala se kořistí Juhana, Lucák vzdal pro defekt řetězu. Dobře jedoucí Vlk obsadil druhé místo.
Výsledky - 500 ccm:
1. Juhan (Jawa) 18:32.2
2. Vlk (Ogar) 11:12.3
3. Stanislav (Jawa)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Lochotínský okruh
Z časopisu Motor Revue: "Pátý Lochotínský okruh, pořádaný 29. srpna 1937 Ligou motoristů - ČTC v Plzni, byl zdařilým sportovním podnikem, kterému za velmi pěkného počasí přihlíželo více než 8000 diváků. Závod, jetý na známé trati u Plzně, prošel bez nejmenší nehody.
První byl odstartován závod motocyklů do 250 ccm, v němž z 8 startujících dojelo 5. Mimo Vitvara a Dusila na Jawách 250 OHV, startoval též Simandl na dvoutaktní 250 Jawa, dále Vlk na Ogaru, Mrázek na Velocette a j.
Největší boj v tomto závodě svedl Vlk, který 6 kol taktickou jízdou v zatáčkách doháněl náskok, který získal Mrázek lepším startem. V sedmém kole podařilo se pak Vlkovi Mrázka předjeti.
Pořadí v cíli:
1. Vitvar (Jawa) 28´21.5"
2. Vlk (Ogar) 29´11.7"
3. Mrázek (Velocette) 29´19.0"
Vlkův průměr byl na dvoutaktní stroj velmi pěkný - 89 km/hod. - red. Švehla" Snímek ze startu 5.ročníku Lochotínského okruhu v Plzni - Slávek Vlk na továrním Ogaru 250 (zcela vlevo, označený šipkou) má startovní číslo 9.
Také v Lochotíně startoval Vlk na továrním speciálu Ogar, který vznikl z jeho iniciativy.
Na rozdíl od sériových strojů měl motor tohoto motocyklu elektronový karter a válec s hliníkovými žebry a zvětšenou hlavu. Karburátor s větším průměrem difuzoru byl z boku, montovaný bez sacího potrubí přímo na válec. Přední kolo bylo 21-palcové a vidlice měla po obou stranách své délky vylehčovací otvory, což na tomto snímku není příliš zřetelné. Za to je dobře vidět odvrtávané plechy pod motorem i karburátor s hliníkovým krytem sání na levé straně válce.
Na této fotografii má stroj výfuky vyvedené vrchem, na jiných snímcích je ale vidět i s klasickými výfuky spodem. Váha byla pouhých 100 kilogramů, díky čemuž byl stroj velmi rychlý.
Na startu V. Lochotínského okruhu 1937 - Vlk se startovním číslem 9 (Ogar), zcela vlevo Mrázek s číslem 5 (Velocette).


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Rychlostní závod v Hořicích
Vladislav Vlk v plné jízdě na Ogaru 250.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Krakonošův okruh
Z článku redaktora Tůmy v Motor Revue:
"Pro značnou délku okruhu byl závod rozdělen pouze na 3 jízdy: motocyklů, vozů slabých a vozů silných.
Motocykly, které byly nejzajímavější částí programu, byly odstartovány po třídách v krátkých intervalech. Od začátku do konce bezpečně vedl "nejrychlejší Jawa-zástupce" Vitvar a docílil průměru 104 km/hod., takže se stal absolutním vítězem celého závodu. Druhým ve třídě byl Frček na Rudge, třetím Kraupner na Nortonu. Ve třídě 350 ccm seniorů startovali pouze tři jezdci. Jeden z nich, byl to Juhan, vzdal pro píchnutí pneu. Zvítězil Dusil na Jawě, druhým byl Dr. Kolář na Speciálu.
Ve třídě 250 ccm seniorů byl nucen vzdát Stanislav pro přetržení řetězu, takže zvítězil Groh na Jawě před Vlkem na Ogaru..."


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Bohdanečský okruh
Z časopisu Motor revue:
"Po jednoroční přestávce byl tento závod opět uspořádán na zajímavé trati u Lázní Bohdanče. Okruh vedl z náměstí v Bohdanči po známé dobré silnici k Pardubicům, pak se stočil doleva na okresní silnici prašnou, pokrytou drobným štěrkem, avšak bez děr. Zde bylo několik ostrých zatáček. Po startu vedlo jezdce vůdčí vozidlo za město, kde teprve začal boj.
Letošní závod byl poprvé uspořádán také pro motocykly. Bylo to jisté zpestření programu, uváží-li se, že automobilů startovalo málo. Ale ani motocyklů nebylo mnoho, ačkoliv se pořadatelé poctivě starali, aby závod nebyl chudý na účastníky.
V závodě třídy do 500 ccm musel vzdát Vitvar, který aspiroval na nejlepší čas dne a vzdal i Frček na svém stroji Rudge.
Třída do 250 ccm se stala kořistí Stanislava (Jawa) časem 38:38.2. min.
Druhé místo obsadil Vlk na Ogaru, zajistiv si tím dočasně vedení v naší Soutěži o trofej. Jeho čas byl 39:42 min.
Třetím byl Bubeníček, čtvrtým Kocián."


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Sudetská soutěž
Z článku v časopisu Motor Revue:
"Za obtížných povětrnostních poměrů jela se v severních Čechách výborně organisovaná soutěž, spojená s rychlostní zkouškou do vrchu, jízdami terénem a noční orientační soutěží. Podniku se zúčastnila celá řada významných sportovců."

Vladislav Vlk (start. číslo 138) absolvoval Sudetskou soutěž bezvadně a obdržel zlacenou plaketu. 1937 - Vlk na startu soutěže


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - XIV. Velká motocyklová soutěž Č. Budějovice
Do soutěže se přihlásilo 248 jezdců, skutečně jich pak startovalo 221, což redaktor Motor revue Adolf Tůma konstatoval jako radostný fakt s tím, že "Je vidět, že tato soutěž vešla již do naší krve, že se nám stala naší národní sportobní nutností a že je uspokojením ctižádosti každého jezdce v ní startovati."
Z Motor revue: Vlk_9_Lochotin_1937
Ogar_reklama


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Soutěž "Malou dohodou"
Soutěž byla pořádána Autoklubem RČs, Automobilki Klub Kraljevine Jugoslavije a Královským autoklubem rumunským.
Přejímka byla stanovena na 11.září 1937. Team Ogar - Vlk na snímku druhý zleva, se startovním číslem 28. Start etapy - vpředu Vladislav Vlk (Ogar 250), startovní číslo 28.
1937 Soutěž


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Reklamy na motocykly OGAR
uveřejňované firmou Autfit v časopisu Motor Revue po úspěšné účasti továrního týmu Ogar v branné motoristické soutěži "Malou dohodou". inzerát Malou dohodou


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Závod do vrchu Ecce Homo
Závod se jel v září a vítězem třídy do 250 ccm se stal Antonín Vitvar (Jawa) časem 6:02, což byl nový rekord, o 27 vteřin lepší než v minulém roce.
Druhé místo obsadil Vladislav Vlk (Ogar) časem 6:26,4 a třetí byl Dolihal (Rudge) 6:36,2
1937 - Zpráva z časopisu Motor revue.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - udílení cen Autoklubu RČs
Fotografie Antonína Vitvara a Vladislava Vlka, dvou "horkých" kandidátů na titul nejlepšího motoristického sportovce sezóny 1937 v anketě, vypsané časopisem Motor Revue.
Ke slavnostnímu předání cen došlo 20. listopadu večer v budově AKRČs, kdy předseda sportovní komise, pan redaktor Heinz, dekoroval zlatým odznakem autoklubu automobilového závodníka Zdenka Pohla a dva závodníky motocyklové, Antonína Vitvara a Václava Stanislava. Zbylých deset vybraných jezdců pak dostalo odznak stříbrný – jedním z nich byl, jak jinak, Vladislav Vlk… 1937 - komentář Motor revue


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - Stříbrný odznak Autoklubu RČs
Za jezdecké úspěchy v sezóně 1937 byl Vladislav Vlk oceněn stříbrným odznakem, uděleným Autoklubem republiky Československé. Dnes je tento odznak součástí exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937 - s koncem sezóny ohlašuje Motor revue Vlkův přestup k Jawě
Vlk tedy byl za své mimořádné jezdecké úspěchy v sezóně 1937 vyhodnocen jako náš druhý nejlepší motocyklový jezdec. Jen o 28 bodů za Antonínem Vitvarem, daleko před všemi ostatními továrními jezdci Jawy a to samozřejmě nemohlo ujít pozornosti ing. Františka Janečka. Vlk jezdil za konkurenci, která Jawy nepříjemně proháněla. Z továrních jezdců značky Ogar byl jednoznačně nejlepší a tak nejrozumnějším způsobem, jak se tak nebezpečného soupeře zbavit, bylo přetáhnout ho na svou stranu. Janeček mu tedy udělal nabídku a Vlk přijal.
Motor Revue o tom informovala své čtenáře v prvním prosincovém čísle následujícími šesti řádečky, včetně toho, že zároveň s ním přesedlal na Jawu i další tovární jezdec Ogaru, Hugo Rosák.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938 - začátek sezóny
Jako druhý nejúspěšnější motocyklový jezdec uplynulého roku 1937 se Slávek Vlk dostal tímto snímkem na titulní stránku Motor revue...


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938 - Slávek Vlk již v továrním týmu Jawa
Na snímku na čtyřtaktním speciálu Jawa 175 OHV se zkříženými ventilovými tyčkami, zatímco jeho tovární speciál, když odešel z firmy Ogar, "zdědil" mladý Láďa Štajner - viz snímek vedle. Ladislav Štajner s odlehčeným továrním speciálem Ogar po Vlkovi - foto ze Štajnerova osobního alba.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938 - IX. Zimní motocyklová soutěž
se jela 23. ledna 1938 a jejím pořadatelem byla Motosekce AKRČs Praha.
Na snímku z Motor revue je zachycen Vladislav Vlk s Jawou 250 u přejímky strojů.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938 - Zimní military v Milovicích
byla pořádána Klubem čs. motoristů Praha dne 13. února 1938.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1938 - Stříbrný odznak Autoklubu RČs
Za úspěchy v sezóně 1938 byl Vladislav Vlk již podruhé oceněn stříbrným odznakem, uděleným Autoklubem republiky Československé. Také tento druhý stříbrný odznak je dnes mimořádně vzácným exponátem Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. 1938_odznak_AKRCS


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1941 - Vlk nastupuje do podniku ETA (Elektrotechna) Praha
dne 22. července 1941, průkaz ETA 22 července 1941


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1941 - Hurikan
Většina motocyklových jezdců začala za Protektorátu z nouze závodit alespoň na jízdních kolech, jenže to Vlka nelákalo, cyklistiku neměl rád. Místo toho se raději pustil do stavby vlastního závodního motocyklu, inspirovaného anglickým stylem. V časopisu Motor Revue z 5. července 1941 se o tom psalo:
„Známý jezdec Vlk, zakladatel nové závodní stáje Hurikan, dokončuje ve své pěkně zařízené garáži stroj, který až na rychlostní skříň je celý jeho prací. Trubkový rám má odpérované zadní kolo na kyvném rameni v kluzavce. Motor má mohutnou hlavu neobvyklého vzezření. Vačkový hřídel v hlavě je naháněn řetízkem. Všecko dělal vlastníma rukama. Dokonce i karburátor. Stroj je určen pro závody. Očekává se, kolik HP ukáže na brzdě.“ 11


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1941 - Vlkova garáž
Ona „pěkně zařízená garáž“, jak se v Motor Revue psalo, stála nedaleko továrny Ogar, Na Zelené lišce. Byla bez elektřiny, pouze s petrolejovou lampou. Z vybavení měla kvalitní svěrák York, ruční stojanovou vrtačku, ruční brusku na ostření nástrojů na kličku, svářecí soupravu s acetylenovým vyvíječem a šlapací soustruh, pocházející ještě ze Slávkovy někdejší Vanovické dílny.
Podstatné bylo, že se sem za Vlkem táhla celá parta závodníků - Jája Hausmann, Hugo Rosák, ten někdy i se svým bratrem, Jarda Simandl, Franta Juhan, Honza "Vražda" Lucák a Julek Mackerle a ti všichni do připravovaného Hurikana kecali, po případě i pomáhali. Nejzásadnější bylo, že ve válečném období pomáhali sehnat nedostatkový materiál nebo zařídili odlití některé součásty, či její složitější obrobení.
Byli tu však i Vlkovi kamarádi a spolupracovníci František Dvořák, Jiří Moravec a Oldřich Topol, kteří Vlkovy nápady, týkající se konstrukce Hurikana, usměrňovali do reálné podoby a přenášeli na pauzák.
Na fotografii právě dělá na Slávkově šlapacím soustruhu Hugo Rosák...


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1942 - karikatura Slávka Vlka
uveřejněná s jeho článkem "Slasti a strasti závodníka" v lednovém čísle 425 časopisu Motor Revue.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1942 - reoperace nohy
Začátkem roku 1942 se Vlk, kterého stále pronásledovaly následky havárie z někdejší cílové jízdy k Velké ceně Brna, rozhodl poslechnout doporučení lékařů a podrobil se dvěma za sebou následujícím operacím. Motor Revue o tom referovala v dubnovém čísle:
Vlad. Vlk se podrobil na Jiráskově klinice operaci na noze, jež mu byla před 7 lety polámána při havárii. Operace měla příznivý výsledek a pacient tráví rekonvalescenci doma nad prknem a tabulkami, které jsou počátkem zrození dvouválcového druha již dokončeného Hurikána.

Hned nato, v květnu, vyšlo v Motor revue:
Vl.Vlk se podrobil vážné operaci nohy u prof. Zahradníčka. Pacient je veselé mysli a doufá, že brzy bude moci odložit berle, aby zasedl za řidítka motocyklu vlastní konstrukce, jehož dokončení zatím operace znemožnila.

A v čísle z 5. září 1942 se objevila i Slávkova fotka v pojízdném křesle. Vlk prostě v té době byl na vrcholu popularity:
„Po půlroční rekonvalescenci se již Vlk zcela pozdravil a jeho Hurikan 250 ccm OHC jest již dokončen. Jakmile budou skončeny zkoušky, přineseme podrobný popis tohoto stroje, který postavil jediný člověk v pouhé garáži a přitom takřka každý šroubek je jeho vlastní konstrukcí. Uvidíme, do jaké míry Vlk dovede být tvůrcem.“


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1942 - Slávek pózuje na rozestavěném prvním motocyklu Hurikan


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1945 - Kartůskův memoriál v Jihlavě
Z časopisu AUTO ročník XXVII, číslo 4 – 25. XII. 1945:
Odbočka autoklubu v Jihlavě uspořádala první motocyklový závod na Moravě a nazvala jej memoriálem Jindřicha Kartůska, neohroženého činovníka jihlavských motoristů, který položil svůj život ve vratislavském vězení. Závod se jel ulicemi města, byl dlouhý asi 1600 metrů a vedl z větší části po dobrých malých kostkách.
…Smůlou byl postižen i známý Vlk na Hurikánu a pak ovšem bojovný Bubeníček…


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1946 - První okruh presidenta Dr. Edvarda Beneše, Tábor
Nevydařilo se ani na okruhu v Táboře, který se jel 18. srpna 1946. Tady Vlk dostal startovní číslo 45, pod kterým byl uveden v programu ve třídě 250 ccm. Do Tábora jel trénovat už ve čtvrtek a mechanika mu dělal Bohumil Pils z Kamenného Újezdu. Jenže v Hurikanu prasklo ventilové vahadlo a tak se Pils musel posadit za volant Vlkova Fordu a dotáhnout jej na laně zpátky do Budějovic. Rychle museli motor rozebrat, udělat a zakalit nové vahadlo a když v neděli ráno jeli k závodům, Pils řídil Forda a Vlk jel s Hurikanem po ose, aby ho během cesty aspoň trochu zajel. Párkrát i otočil a jel kus zpátky, chtěl před závodem natočil o nějaký ten kilometr víc, aby si vše řádně sedlo. Závod nakonec stejně nedojel, dobový tisk napsal, že „kvůli technické poruše“ - tou byl propálený píst.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1947 - Druhý okruh presidenta Dr. Edvarda Beneše, Tábor
Ani na druhém táborském okruhu se Vlk neprosadil, „Start. číslo 47, Lad. Vlk, Č.S.R. Hurikán, odpadl v osmém kole pro poruchu stroje“.
Bohumil Pils vyprávěl, že v tréninku propálil píst: „Přes noc jsme to v Budějovicích rozebrali, píst vyměnili a ráno jel Vlk na start do Tábora opět po ose a hlídal, aby se to nekouslo…“
Úspěch to tedy nebyl, ale aspoň se z toho dochoval mimořádně vzácný snímek Hurikana, stojícího v táborském depu závodních strojů.
Podle už moc si nepamatujících pamětníků snad prý byly závodní Hurikany dva. Snímek z depa v Táboře jakoby tomu nasvědčoval - stroj na fotografii má oproti prvnímu prototypu řadu odlišností: nová kola už se širokými hliníkovými brzdovými bubny, v zadní partii překonstruovaný rám, mírně upravenou přední vidlici a záhadnou hlavu válce. Kromě toho úplně jinou benzínovou i olejovou nádrž, převodovku s přepákováním, rozdílné uchycení motoru, pozměněný výfuk, hliníkové blatníky a dlouhé závodní sedlo. Takže jiné je vlastně vše. Nelze však zapomínat, že v roce 1947 už měl stroj za sebou dvě sezóny, tudíž asi i řadu úprav.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1947 - Vlk se stěhuje do Jihlavy
kde dostává místo vedoucího vzorkovny (prototypové dílny) vývoje v Motorpalu, jednom z podniků nově ustavené firmy Spojené závody pomocného automobilního a leteckého průmyslu, národní podnik PAL Č.Budějovice. organizační schema

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1949 - Vlk na startu

Vedle něj známý motoristický publicista Ervín Tragač.
Vlk na Hurikanu, vedle stojí Tragač


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1950 - XXI. Heinzova motocyklová soutěž
Na fotografii, dochované v archivu ČTK, projíždí Vladislav Vlk se soutěžním Hurikanem výr. číslo 003 brod náročné Heinzovy soutěže v roce 1950.
Dnes naprosto neuvěřitelné - soutěžící tehdy neměli předepsané ani přilby, ani brýle, ani rukavice! Daleko důležitější součástí výbavy byla náhradní duše, která se nevozila složená někde mezi nářadím, ale lehce nafouknutá, navlečená kolem krku...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1954 - Bruselský autosalon

Vladislav Vlk, jako náměstek generálního ředitele Motokovu (označen červenou šipkou) v okamžiku, kdy na mezinárodním autosalonu ukazuje vyslanci p. Ohlídalovi náš nový motocykl ČZ 125/150 kývačka. V pozadí je vidět exposici belgické firmy Socovel, která už od padesátých let nakupovala naše motory ČZ a Jawa a montovala je do svých motocyklů.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1963 - Slávek Vlk v domácím prostředí
Fotografie od MUDr. Maternové


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2013 - Vlkova motocyklová přilba s obtiskem Hurikan
jak se dochovala v soukromé sbírce Oldřicha Prokopa ze Dvora Králové.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text