JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ESO - plochodrážní typ DT-1


Speciální motocykl pro závody na ploché dráze.
Výrobce:
ESO, Divišov
Plochodrážní motocykl ESO, typ DT-1

Plochodrážní závodní motocykl ESO je konstruován tak, aby mohlo být plně využito vysokého výkonu jeho motoru S-45 i nízké váhy stroje. Vyznačuje se jednoduchou a čistě účelovou konstrukcí.
Při konstrukci rámu a vidlice byl brán zřetel nejen na dostatečnou pevnost při nejvyšších nárocích, nýbrž i na správné rozdělení váhy celého stroje a jeho dobré jízdní vlastnosti. Nízká váha kompletního motocyklu - 82 kg - zaručuje dobré využití vysokého výkonu motoru, přičemž připadá na 1 koně výkonu pouhého 1,7 kg váhy.
Lehké vedení a dobré sezení, specielně na drahách se špatným povrchem, dovoluje jezdci skutečně plné využití mimořádných jízdních vlastností stroje.
Dvourychlostní převodovka umožňuje rychlé přizpůsobení správného převodu na krátké dráze stejně, jako rychlý start a správný převod na drahách dlouhých.
Přední pérování:
krátká tlačná kyvná raménka, odpérovaná gumovými, torzně namáhanými elementy. Vyloučením bočních výkyvů je zaručeno precizní vedení předního kola.
Technický popis stroje:

Rozvor: 1.270 mm
Celková délka: 2.000 mm
Výška sedla: dle přání, minimálně 750 mm
Celková váha kompletního motocyklu: 82 kg
Rozměr předního kola: 2,75 x 23"
Rozměr zadního kola: 2,75 x 22"
Obsah palivové nádrže: 2,5 litru (methylalkoholu)
Obsah olejové nádrže: 0,75 litru (ricinového oleje)
Rám: jednoduchý, dole otevřený, z bezešvých rour
Přední vidlice: odpérovaná gumou
Řidítka: dělená, každá polovina nezávisle nastavitelná, rychlopalná plynová rukojeť
Motor: ESO S-45 s kompresním poměrem 14 : 1 (na methylalkohol)
Převodovka: Dvourychlostní ESO RS-2 nožně řazená
Převodové poměry: 1.rychlost - 1,65 : 1, 2.rychlost - 1 : 1
Spojka: suchá, vícelamelová s Ferodo-obložením
Zadní rozeta: duralová, 58 zubů (náhradní 60 zubů)
Primární řetěz: 1/2 x 1/4"
Sekundární řetěz: 5/8 x 1/4"
Barva: rám, vidlice a kola matně chromátovány, blatníky a nádrže modře emailované se zlatým linkováním
Závodní motor ESO 500 ccm OHV, typ S-45

Jediný úkol konstruktéra spočíval v tom, postavit motor, který by v každém ohledu odpovídal nejtěžším podmínkám závodního provozu a uspokojil i nenáročnější jezdce.
S využitím nejmodernějších poznatků a výrobních metod se podniku ESO podařilo vyrobit motor, jehož vysoký výkon v celém rozsahu otáček, jehož nízká váha, snadná demontáž, jednoduchá konstrukce a mimořádná spolehlivost dávají základ pro sportovní úspěchy.
Tyto vynikající vlastnosti předurčují motor S-45 k použití v mnoha motoristických sportovních disciplínách, jako jsou:
Plochá dráha, silniční a terénní závody a automobilové závody Formule 3.
Technický popis motoru:

Počet válců: 1
Vrtání: ø 88 mm
Zdvih: 82 mm
Obsah: 498,56 ccm

Pro metylalkohol:
Kompresní poměr: 1 : 14
Výkon: 48,6 ks při 7.500 ot./min.

Pro benzin oktanového čísla 80:
Kompresní poměr: 1 : 8,4
Výkon: 41 ks při 7.200 ot./min.

Nejvyšší přípustné otáčky: 8.000 ot./min.
Píst: kovaný, z hliníkové slitiny AK 4
Pístní kroužky u motoru s oběžným mazáním: 2 těsnící o síle 1,5 mm, 1 stírací o síle 3,5 mm
Pístní kroužky u motoru s pumpou Pilgrim: 3 kompresní o síle 1,5 mm
U všech motorů: první těsnící kroužek tvrdě chromovaný
Pístní čep: ø 20 mm, z chromniklové oceli
Ojnice: z chromniklové oceli, celý povrch opracovaný a leštěný
Ojniční ložisko: dvouřadé válečkové v duralové kleci
Rozměr válečků: ø ¼ x ¼ „ (ø 6,35 x 6,35 mm)
Hlava válce: hliníková s nalisovanými sedly ventilů a našroubovaným závitem pro svíčku
Válec: hliníkový, s nalisovanou vložkou ze šedé válcové litiny
Kliková skříň: obě poloviny z hliníkové slitiny
Upevnění válce a hlavy: čtyřmi průchozími šrouby, otočnými v ocelových vložkách skříně
Ventilový rozvod: OHV, obě vysoko v karteru uložené vačky poháněné ozubenými koly
Ventilové tyčky: krátké, z duralové slitiny
Vahadla ventilů: lehká ocelová, kompletně obrobená a leštěná
Ventily: z austenitické oceli Poldi AKR
Průměr sacího ventilu: ø 46 mm
Průměr výfukového ventilu:ø 42 mm
Ventilové pružiny: dvojité, spirálové, z oceli Poldi ESHR, zlepšené kuličkováním
Rozvodová kola: držená duralovou deskou
Prostor rozvodu: kompletně uzavřený a mazaný
Mazání plochodrážních motorů: dvojitou Pilgrim pumpou s přetlakovými ventilky vespod karteru
Mazání ostatních motorů: oběžné se suchým karterem, s dvojitou pístovou pumpou
Zapalování: magnetem BTH Dirt Track, eventuelně Lucas NR1, umístěným před válcem
Náhon magnetu: ozubeným kolečkem od kola vačky
Svíčka: Bosch W.370 – W.440, nebo KLG F.280 – F. 300, popř. Lodge R.49 – R. 51
Karburátor pro methylalkohol: ESO 53.C, ø35 mm, bez jehly
Karburátor pro benzin: ESO 53.C, ø 35 mm s jehlou na boku šoupátkové komory
Řetěz: ½“ x ¼“
Řetězové kolečko: výměnné, od 16 zůbů do 21 zubů
Vyložené řetězového kolečka od osy motoru: 89 mm
Použitelné převodovky:
Dvourychlostní: ESO RS-2 se spojkou
Čtyřrychlostní: ESO RS-4 se samostaným nožním řadicím mechanismem a spojkou
Spojka: suchá, vícelamelová, s třecími lamelami Ferodo

Motor může být dodán také s obsahem 350 ccm (vrtání ø 80 mm, zdvih 69 mm)
Plochodrážní ESO DT-1 v sedle s tady ještě velmi mladým Stanislavem "Slávou" Kubíčkem z Jivna u Českých Budějovic, později naším slavným jezdcem, jezdícím v anglické plochodrážní lize.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text