JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


DKW typ NZ 500


Výrobce:
AUTO-UNION, Werk DKW Zschopau, Deutschland

Těžký motocykl s dvouválcovým dvoutaktním motorem 500 ccm v bloku se čtyřrychlostní převodovkou.
Vyráběl se v období 1939-1941, celkem v počtu 4.600 ks, zčásti se sidecarem.

Podobně, jako u slabších modelů 250 a 350 řady NZ, měla i pětistovka rám svařovaný s lisovaných plechových profilů. V přední části skříňový, vzadu s držáky kluzáků pérování, spojených s dlouhou kyvnou vidlicí, ukotvenou na čepu za blokem motoru.
Na horních šroubech zadních kluzáků byly páčky, jejichž kterými bylo možné měnit předpětí per (tvrdost pérování). Na tomto snímku je předsériový prototyp, u sériových strojů byly místo páček montována "oka", která kromě seřizování pérování sloužila i k uchopení stroje při stavění na stojan.
Retušovaný snímek předsériového provedení s páčkami k seřizování tvrdosti pérování se objevil nejen v dobovém tisku, ale i na první prospektu.
DKW NZ 500 byl prvním sériově vyráběným předválečným motocyklem DKW, který měl odpérované i zadní kolo.
Jakým způsobem byla kyvná vidlice, nesoucí osu kola, spojena se zadními kluzáky, ukazuje názorná tovární názorná kresba, která byla uveřejněna nejen v prospektu, ale i v odborném tisku po celém světě. U nás vyšla (za války) v časopisu Motor Revue i s komentářem.
Utěsnění klikových skříní mezi sebou byl odjakživa největší problém dvoutaktních dvouválců, zejména když se jednalo o motorovou skříň svisle dělenou mezi válci. U modelu NZ 500 to bylo řešeno dvoudílným středním dílem, vloženým mezi setrvačníky obou válců.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text