JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA Rapid SV


Škoda Rapid - čtyř až pětisedadlový tudor.
Osobní čtyř- až pětisedadlový vůz střední třídy se čtyřválcovým motorem 1,4 litru, vyráběný v letech 1935-1938. Byl to modernizovaný nástupce modelu Škoda 420-Rapid (1,2 litru), s nímž se po dobu cca jednoho roku vyráběl současně.

Výrobce:
ASAP, závod Mladá Boleslav
Čtyřstránkový leták z roku 1935 - archiv Jihočeského motocyklového musea Továrna nový typ (interní značení 901) představila v roce 1935 letákem:

Mezi automobilovou klientelou je celá řada zákazníků, kteří požadují od malého neb středního vozu více, než bývá dobrý, solidní standard těchto kategorií vozidel. Je to zvláště sportovní mládež, která touží po vyšší rychlosti a větší reservě síly při jízdách v hornatém terénu a chce i na špatných silnicích docilovati se vším pohodlím a při úplné bezpečnosti jízdy 70-tikilometrových průměrů a více než 100kilometrových špiček.
Také v ostatních vrstvách zákazníků najde se značný počet takovýchto automobilových labužníků, kteří si raději nějakou tisícovku přidají, jen aby měli něco mimořádného - vůz, který bude jejich chloubou.
Celá řada zahraničních automobilek - jak poslední autosalony ukázaly - uvědomila si tyto mezery ve svém výrobním programu a aby i této náročné klientele vyšla náležitě vstříc, dodává některé ze svých zvlášť oblíbených typů ve dvojím provedení: standardním a zesíleném.
Rozhodli jsme se rovněž k podobnému kroku a budeme vedle standardního typu "Rapid" o obsahu 1,2 litru dodávati tentýž typ zesílený, s motorem o obsahu 1,4 litru. Jakkoli je konstrukce dosavadního provedení velmi zdařilá, o čemž nás přesvědčují celé řady výtečných referencí, zkoušeli jsme zesílený typ po dobu půldruhého roku a máme dnes - kdy jej dáváme na trh - naprostou jistotu, že bude příznivě přijat.
Kresba z letáku 1935 Karoserie "Rapidu 1,4 litru" je širší a prostornější, takže dozadu se pohodlně vejdou 3 osoby vedle sebe. Při vysokých rychlostech, jakých je tento vůz schopen, bylo nutno úzkostlivěji přihlížeti k správnému aerodynamickému vyřešení karoserie. Proto přední sklo je více skloněno, zadní partie, v níž je zapuštěno reservní kolo, je více protažena a chladič opatřen novou oblou maskou á la "Popular 1935".
Prodloužená kapota má oproti dřívějšímu provedení Rapidu nové kapotové uzávěry, známé již z "Popularu 1935". Reservní kolo je standardně opatřeno elegantním plechovým krytem. Armaturní deska v nové vkusné úpravě je vyzbrojena tachometrem velkého průměru, kombinovaným s hodinami. Celek působí velmi ladně a nutno přiznati, že elegancí formy a přepychem vnitřního zařízení předčí tento náš nejnovější vůz i Rapid 1,2 litru. Přes všechna tato zdokonalení je cena velmi nízká.
Technické údaje:

Motor: řadový čtyřválec SV
Typ: 901
Vrtání: Ø 70 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 1.386 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6,25
Výkon: 31 koní při 3 500 ot./min. (22,8 kW)

Písty: ze speciální lehké slitiny
Vložky válců: nitrované, ze šedé litiny, výměnné
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele:

Karburátor: horizontální, Solex nebo Zenith
Chlazení: vodní, nucené, podporované pumpou, s indikací teploty teploměrem
Obsah chladiče:
Mazání: tlakové, oběžné, s dvojnásobným čistěním oleje
Olejová náplň:
Olejové čerpadlo: zubové
Uložení motory: v gumových silentblocích
Zapalování: bateriové s rozdělovačem Scintilla s odstředivou regulací předstihu
Baterie: 6 V / 60 Ah
Dynamo: 6 V / 90 W Scintilla

Spojka: jednolamelová, suchá
Převodovka: třístupňová v bloku s motorem, 2. a 3. rychlost synchronizovány
Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu
Převody:
1 -
2 -
3 -
Z -
Na přání: francouzská elektromagnetická převodovka Cotal s předvolbou
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Rozvodovka: upevněná na přírubě páteřové roury
Převod zadní nápravy: 1 : 4,78

Podvozek: páteřový, s centrální rourou, vpředu rozvidlený
Přední osa: dělená, lichoběžníková, dole s příčným listovým perem
Zadní osa: dělená kyvadlová s příčným listovým perem nad nápravou
Tlumiče pérování: vpředu pákové, hydraulické
Řízení: šroubem a maticí, volant vpravo
Nožní brzda: hydraulická jednookruhová na všechna kola
Ruční brzda: mechanická na zadní kola

Kola: ocelové disky s ráfkem 4,00 E x 16"
Pneumatiky: 140 x 40 nebo 5,75 – 16 nízkotlaké, superbalonové

Rozvor: 2 650 mm
Rozchod vpředu: 1 170 mm
Rozchod vzadu: 1 220 mm

Délka vozu: 4 150mm
Šířka: 1 540 mm
Výška: 1 550 mm
Světlost: 180 mm

Váha chassis: 520 kg
Vlastní váha zavřeného vozu: kg
Váha kabrioletu: kg
Užitečné zatížení: kg

Nejvyšší rychlost: 95 - 100 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 9 - 10 litrů
Objem nádrže: 33 litrů
Prospekt 1937
Rapid sedan typ 914 na výřezu z továrního snímku 63-2299 a tentýž vůz na továrním snímku 63-2297 (obě fotografie dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Vůz měl běloboké balonové pneumatiky Baťa Superb rozměru 5,75 - 16).