JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
T
U
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČZ 150 c - Rikša


Nákladní rikša ČZ 150c s plechovou uzavřenou skříní s víkem.
Užitková tříkolka na bázi motocyklu ČZ 150c.

Výrobce:
Česká Zbrojovka Strakonice, národní podnik
Osobní rikša s motorem ČZ 150c na snímku z titulní stránky časopisu Motocykl č. 41 (březen 1951). Dle výrobce byl stroj určen pro jízdy na dobrých silnicích a hlavně v městě. Doslovně:
"Rikša se vyznačuje značnou stabilitou v zatáčkách, neboť má nízko uložené těžiště a je vybavena diferenciálem s čelnými koly, který je zapouzdřen v dokonale utěsněném pouzdru a umožňuje pohodlnou jízdu v zatáčkách bez zvýšeného namáhání poloos."

Za základ sloužil rám standardního motocyklu Č 150c prvního provedení, tedy s tvrdým zadkem. Rám měl přidané čtyři kotevní body, na které se upevňovala trubková konstrukce, nesoucí pevnou zadní nápravu na malých kolečkách rozměru 4,00 - 16 (400 x 100 Bantam).
Dva kotevní body byly na rámových trubkách v partii pod sedlem řidiče, dva za předními stupačkami. Kromě těchto čtyř bodů se k upevnění konstrukce ještě využívaly původní otvory v zadní partii rámu se závity pro stupačky spolujezdce.
Zadní osa byla pevná, měla zapouzdřený čelní diferenciál, mazaný vazelínou a poháněla ji od motoru dvojice řetězů přes předlohu, umístěnou v rámu místo zadního kola motocyklu.
Stroj byl v podstatě demontovatelný, s možností udělat z něj kdykoliv klasický motocykl ČZ 150c.
Technické údaje:

Motor: jednoválcový dvoutakt v bloku s převodovkou
Typ: ČZ 150c
Vrtání: ø 57 mm
Zdvih: 58 mm
Obsah: 148 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,5
Trvalý výkon: 5,75 ks při 4.500 ot.min.
Maximální brzděný výkon: 6,25 ks při 5.000 ot./min.
Píst: plochý, se dvěma těsnícími kroužky
Ojniční ložisko: válečkové
Mazání: směsí oleje v benzínu v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2918 HO se vzduchovou přívěrou sytiče
Hlavní tryska: 0,80
Tryska jehly: ø 2,60
Jehla: druhý zářez shora
Šrouv volnoběhu: povolen o 1 a ½ otáčky
Elektrická výzbroj: setrvačníkové magneto Pal 6 V s osvětlovacím vinutím 25 W
Reflektor: PAL ø 125 mm s vestavěným tachometrem
Na přání: baterie 6V/7 Ah (v levé skříňce) a elektrická houkačka ČZ 6V
Svíčka: PAL 175 se závitem M 14 x 1,25
Předstih: 4,5 mm před HÚ

Primární převod: řetězem Favorit 3/8“ x 3/8“ (50 článků) v olejové lázni spojky
Převodový poměr: 1 : 2,66 (17 : 44 zubů)
Spojka: vícelamelová, obložená ferodem, v olejové lázni

Převodovka: třístupňová
Řazení: nožní
Ukazatel neutrálu: v pravém víku motoru

Přenos síly na zadní osu: dvěma řetězy Favorit 1/2" x 5/16” (102 a 110 článků)

Přední díl rámu: motocyklový rám ČZ 150 bez zadního pérování s připojovacími mufnami
Zadní díl rámu: trubková konstrukce s pevnou zadní nápravou
Přední vidlice: teleskopická
Sedlo řidiče: výkyvné, odpérované centrálním spirálovým pérem
Tandemové sedlo: na přání, odpérované dvojicí spirálových per
Kolo přední: 19” drátové
Ráfek: 2 ¼“ x 19“
Pneumatika: 2,75 – 19
Kola zadní: plechové prohloubené ráfky, upevněné šrouby k nábojům kol
Pneumatiky zadní: 400 x 100 Bantam (4,00 – 8)
Brzda přední: čelisťová, půlbubnová ø 125 mm, šířka obložení 20 mm

Parametry:
Rozvor: 1 665 mm
Rozchod zadních kol: 930 mm
Délka: 2 290 mm
Šířka: 1 050 mm
Výška: 980 mm
Výška sedla nad zemí: 700 mm
Světlost: 135 mm

Váha s palivem a nářadím: 135 kg
Nosnost: 150 kg
Schema elektrického zapojení
Montáž rikši ČZ 150 c

Expedice rikš provádí se v demontovaném stavu. K usnadnění montáže doporučujeme, abyste se drželi následujícího návodu:

1. Návěs postavte do normální vodorovné polohy, přistrčte přední rám, který skloňte a natočte tak, aby se otvory koncových držáků daly lehce ustavit proti příchytkám motocyklového rámu. Mezi pouzdra a rám vložte podložky a pak návěs na motocyklový rám šroubovými svorníky připevněte.
Pozor! Při montáži nejprve našroubujte čepy u dolního zadního závěsu se závitem.

2. Namontujte zadní řetěz a vyrovnejte napínacími šrouby most diferenciáklu a zadní osy tak, aby kola běžela správně v jedné rovině za sebou a pak protimatkami napínací šrouby v nastavené poloze zajistěte.

3. Namontujte výfukové roury a tlumiče.

4. Namontujte krabice na nářadí a vložte do skříňky baterii.

5. Zapojte kladku zadní brzdy k táhlu a táhlo spínače stop-lampy.

6. Zapojte elektrické vedení do lustrové spojky a připojte baterii (podle schema elektrického zapojení).

7. Namontujte spodní držáky krytu, kryt zadní vidlice a řetězu.

8. Namontujte zadní teleskopy a připojte je na sedadlo nebo na nákladní karoserii.
Snímek nákladní rikšy s otevřenou dřevěnou korbou v odpérovaném trubkovém rámu (časopis Motocykl č. 41 - březen 1951). S motorem o 150 ccm se stroj pohyboval podstatně lépe, než typ předchozí s motorem ČZ 125t, dva koně navíc byly znát.
Zajímavým detailem byla montáž tachometru nejen s celkovým, ale i denním počítadlem. Předpokládalo se, že stroj bude používán menšími podniky, takže podle takto vybaveného tachometru bude jeho řidič vyplňovat "stasku", tedy "Denní záznam o provozu služebního vozidla".
Tyto tachometry pak sháněli a následně montovali do svých motocyklů amatérští soutěžní jezdci, protože podle denního počítadla se daly odečítat jednotlivé etapy. Pro export se tachometry dělaly nejen v kilometrovém, ale i "mílovém" provedení, v závislosti na tom, do jaké země export směřoval.
Ukázka rikšy ČZ 150c ve službách Československé pošty:
Jako nástavba byla v tomto případě použita masivní dřevěná bedna se zaobleným odklápěcím víkem.
Záběr je z doby po roce 1960, stroj už totiž má, podle změny v předpisech, přemístěnou tabulku předního čísla ze hřbetu blatníku na jeho boky.
Snímek ze Sbírky Poštovního muzea, Praha
/www.postovnimuzeum.cz/
Tříkolek rikša s motory ČZ 150c se začátkem padesátých let vyrobilo několik tisíc, značná část z nich šla na export.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text