JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 5


BMW R5 druhé série (1937), už se společným filtrem sání na hřbetě převodovky a žebrovaným krytem dynama. Dvouválcový motocykl velmi sportovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.
Rám umožňoval provoz nejen sólo, ale alternativně i s postranním vozíkem (sidecarem).

Výrobce:
Bayerische Motoren Werke A G München 13
Technické údaje:

MOTOR – TYP 254 / 1

Výrobní čísla motorů
1936: 8001 - 9504
1937: 500 001 - 502 786

Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání x zdvih: Ø 68 mm x 68 mm
Objem válců: 494 ccm
Max. otáčky: 5800 ot./min.
Trvalý výkon: 24 ks při 5800 ot./min.
Kompresní poměr: 6,8 : 1
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla)
Zapalování: bateriové Bosch 6 V s rozdělovačem a cívkou
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky: Bosch W 225 T1
Dynamo: Bosch RD 45/6 2800 RS 15
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátory: dva, šoupátkové Amal 5/423 pravý a levý

Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA – TYP: 250 / 1
Počet rychlostí: 4
Převody
1.stupeň – 1 : 3,6
2.stupeň – 1 : 2,28
3.stupeň – 1 : 1,7
4.stupeň – 1 : 1,3
Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou

Přenos síly: kardanovým hřídelem s gumovou Hardy spojkou a křížovým kloubem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 3,89
sidecar 1 : 4,62

RÁM – TYP 250 / 1

Výrobní čísla rámů
1936: 8001 - 9504
1937: 500 001 - 503 085

Rám: svařovaný uzavřený dvojitý z kónických trubek proměnného (oválného) průřezu
Pérování vpředu: teleskopická vidlice se spirálovými péry a stavitelnými olejovými tlumiči
Přední brzda: mechanická bubnová, ovládaná bowdenem pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová, ovládaná táhlem od nožního pedálu
Kola: 19" ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 SS


ČÍSELNÉ ÚDAJE:

Délka: 2130 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm

Světlost: 135 mm
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 165 kg (včetně plné nádrže a katalogové sady nářadí)

Objem nádrže: 15 l
Náplň oleje v motoru: cca 2 l

Spotřeba na 100 km: sólo 3 - 3,5 litru
side 3,5 - 4 litry
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 135 - 140 km / hod.
Typ R5 byl strojem zcela nové koncepce. Převratnou novinkou byl elektricky svařovaný rám z trubek proměnného průřezu, plynule přecházejících ve více namáhaných partiích z masivního oválného průřezu do průřezu tenčího, kruhového.
Pozoruhodná byla i nová přední teleskopická vidlice s možností změny charakteristiky tlumičů pérování i během jízdy, ruční páčkou.
Novinkou bylo výkyvně uložené gumové sedlo PAGUSA (PAtentierte GUmi SAttel - Patentované gumové sedlo), odpružené centrální pružinou, nastavitelnou podle váhy jezdce.
foto: Hošťálek Číslo rámu (VIN) bylo vyraženo na pravé straně rámu, vzadu na plechovém výlisku, nesoucím skříň rozvodovky zadního kola.
Německý prospekt, vydaný již v prosinci 1935 a prospekt český, se stejným vyobrazením.
Motory první série (1936) byly osazené karburátory AMAL-Fischer se samostatnými filtry vzduchu, sáním otočenými směrem k motorové skříni.
Upevňovací kryt dynama byl hladkého tvaru, přitažený dvěma maticemi svorníků, natočených do bloku motoru. Problémem bylo přílišné ohřívání dynama od skříně motoru, takže od druhé série dostal motor inovovaný kryt, který už byl kvůli odvodu tepla bohatě žebrovaný.
Za dva roky produkce bylo prodáno 2 562 motocyklů typu R5, z toho část státním institucím Říšské policii, Říšské poště).

Cena motocyklu byla v Německu 1.550,- RM (Říšských marek),
u nás byl nabízen za 14.500,- Kč.
Tovární reklamní fotografie s číslovou tabulkou Wehrmachtu (WH), uveřejněná v časopisu Motor Revue z válečných let. Použití tohoto sportovního stroje na frontě bylo ale spíš výjimkou ze začátku války, kdy šlo převážně o zrekvírované civilní motocykly, pouze přestříkané na polní šeď. Typ R5 totiž do standardní výzbroje Wehrmachtu nebyl schválen.
Ukázka BMW R5 první série (1936) po citlivé renovaci.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text