JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


BMW - motocykl typ R 5


Dvouválcový motocykl sportovního charakteru, vyráběný v letech 1936 - 1937.
Rám umožňoval provoz nejen sólo, ale alternativně i s postranním vozíkem (sidecarem).

Výrobce:
Bayerische Motoren Werke A G München 13
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje:


MOTOR – TYP 254 / 1

Výrobní čísla motorů
1936: 8001 - 9504
1937: 500 001 - 502 786

Počet válců: 2
Uspořádání: plochý dvouválec – boxer
Vrtání x zdvih: Ø 68 mm x 68 mm
Objem válců: 494 ccm
Max. otáčky: 5800 ot./min.
Trvalý výkon: 24 ks při 5800 ot./min.
Kompresní poměr: 6,8 : 1
Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla)
Zapalování: bateriové Bosch 6 V s rozdělovačem a cívkou
Předstih: stavitelný ruční páčkou na levé straně řidítek
Originální svíčky: Bosch W 225 T1
Dynamo: Bosch RD 45/6 2800 RS 15
Mazání: tlakové oběžné s náplní v olejové vaně motoru
Olejová pumpa: zubové čerpadlo poháněné svislou hřídelkou od vačky
Karburátory: dva, šoupátkové Amal 5/423 pravý a levý

Spojka: suchá, jednolamelová, v setrvačníku motoru

PŘEVODOVKA – TYP: 250 / 1
Počet rychlostí: 4
Převody
1.stupeň – 1 : 3,6
2.stupeň – 1 : 2,28
3.stupeň – 1 : 1,7
4.stupeň – 1 : 1,3
Řazení: nožní, s pomocnou ruční pákou

Přenos síly: kardanovým hřídelem s gumovou Hardy spojkou a křížovým kloubem
Stálý zadní převod: spirálově ozubená kuželová hruška a talířové kolo
Převodový poměr: sólo 1 : 3,89
sidecar 1 : 4,62

RÁM – TYP 250 / 1

Výrobní čísla rámů
1936: 8001 - 9504
1937: 500 001 - 503 085

Rám: svařovaný uzavřený dvojitý z kónických trubek proměnného (oválného) průřezu
Pérování vpředu: teleskopická vidlice se spirálovými péry a stavitelnými olejovými tlumiči
Přední brzda: mechanická bubnová, ovládaná bowdenem pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová, ovládaná táhlem od nožního pedálu
Kola: 19" ráfková s drátovým výpletem, 40 drátová, vzájemně výměnná
Ráfky: rozměru 3 x 19, ocelové prohloubené
Pneumatiky: 3,50 – 19 SS


ČÍSELNÉ ÚDAJE:

Délka: 2130 mm
Šířka: 800 mm
Výška: 950 mm

Světlost: 135 mm
Výška sedla: 720 mm

Vlastní (pohotovostní) váha: 165 kg (včetně plné nádrže a katalogové sady nářadí)

Objem nádrže: 15 l
Náplň oleje v motoru: cca 2 l

Spotřeba na 100 km: sólo 3 - 3,5 litru
side 3,5 - 4 litry
Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru

Nejvyšší rychlost: sólo 135 - 140 km / hod.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Typ R5 byl strojem zcela nové koncepce, jehož konstruktérem byl Rudolf Schleicher. Převratnou novinkou byl elektricky svařovaný rám z trubek proměnného průřezu, plynule přecházejících ve více namáhaných partiích z masivního oválného průřezu do průřezu tenčího, kruhového.
Pozoruhodná byla i nová přední teleskopická vidlice s hydraulickými tlumiči a dokonce možností změny jejich charakteristiky i za jízdy, ruční páčkou v dosahu řidiče.
Novinkou bylo výkyvně uložené gumové sedlo PAGUSA (PAtentierte GUmi SAttel - Patentované gumové sedlo), odpružené centrální pružinou, nastavitelnou podle váhy jezdce.
foto: Hošťálek Číslo rámu (VIN) bylo vyraženo na pravé straně rámu, vzadu na plechovém výlisku, nesoucím skříň rozvodovky zadního kola.
1935
Německý prospekt, vydaný již v prosinci 1935 a prospekt český, se stejným vyobrazením.
Motory první série (1936) byly osazené německými karburátory AMAL-Fischer se samostatnými filtry vzduchu, otočenými směrem k motorové skříni.
Upevňovací kryt dynama byl hladkého tvaru, přitažený dvěma maticemi svorníků, natočených do bloku motoru. Problémem bylo přílišné ohřívání dynama od skříně motoru, takže od druhé série dostal motor inovovaný kryt, který už byl kvůli odvodu tepla bohatě žebrovaný.
Ukázka BMW R5 první série (1936) po citlivé renovaci. 1936
Ukázka BMW R5 z první série (1936) po citlivé renovaci.
BMW R5 v podobě, jak byl vyráběn v druhém roce své produkce (1937). 1937
Stroje BMW R5 z druhé série, vyráběné v roce 1937, už měly inovovaný agregát se společným filtrem sání na hřbetě převodovky, zjednodušeným řazením a žebrovaným krytem dynama.
Za dva roky produkce bylo prodáno 2 562 motocyklů typu R5, z toho část státním institucím Říšské policii, Říšské poště).

Cena motocyklu byla v Německu 1.550,- RM (Říšských marek),
u nás byl nabízen za 14.500,- Kč.
Tovární reklamní fotografie s číslovou tabulkou Wehrmachtu (WH), uveřejněná v českém motoristickém časopisu Motor Revue z válečných let. Použití tohoto sportovního stroje na frontě bylo ale spíš výjimkou ze začátku války, kdy šlo převážně o zrekvírované civilní motocykly, pouze přestříkané na polní šeď. Typ R5 totiž do standardní výzbroje Wehrmachtu nebyl schválen.
A ještě jedna reklama z časopisu Motor Revue, na níž je vidět typ R5, tentokrát od firemního fotografa BMW Thiedeho.