JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Foto a stručný popis jednotlivých exponátů musea.

 vyhledávání:


Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


MANET 90 - 1949

Lehký dvoutaktní motocykl vyráběný n.p. Považské strojárne, Považská Bystrica.

Konstrukce motocyklů Manet byla dílem ing. Uhlmanna ze Zbrojovky Brno, kde se již za války udělalo několik prototypů. Po roce 1946 byly podklady k jejich výrobě na základě rozhodnutí o rozdělení poválečné výroby v Československu předány na Slovensko, do Považské Bystrice, což byl pobočný závod Zbrojovky Brno. Manety se vyráběly v barvě sytě červené (pozor, nebyl to odstín Jawa) a tmavozelené. Kromě toho pak existovaly tři světlé odstínech metalízy: modrá, zelená a růžová. Motor: jednoválcový dvoupístový dvoutakt v bloku s převodovkou
Vrtání / Zdvih: Ø mm x mm
Obsah:
Výkon / otáčky: 3,5 ks při 3.800 ot.min.
Karburátor: Jikov 2916
Elektrická výzbroj: Setrvačníkové magneto PAL 6 V
Objem nádrže:

Parametry:
Délka:
Šířka:
Výška:
Váha:
Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost:
KOMENTÁŘE:

7.4.2011 Brazilos123@seznam.cz:
Nemáte v expozici vašeho muzea nějaký obrázek ručního řazení u jedněch z prvních Manetů. Mám jednoho standart a chtěl bych ,jelikož jsem získal torzo dalšího Maneta,udělat to s tím ručním. Budu vděčný i za radu.V létě určitě vaše muzeum navštívím. Chystám se do Budějic. V r.1966 jsem sloužil u tankánu ve čtyráku, Těším se. Děkuji předem za jakoukoli zprávu.S přáním hezkého dne Pavlík
 
8.12.2014 Charon8@email.cz:
Nejsem sice profesionál motorář - ale na všech Manetech M 90 je vývod na ruční řazení.Najdete jej v pravo za krytem řetězu.Na víku zapalování jsou číslice.Pro ruční řazení 1-2-0-3. Páčka je shodná s nožním řazením.Jenom je rovná.Je možné že motory po roce 50 je neměly ale stím jsem se nesetkal.
 
7.4.2011 Petr Hošťálek:
Pokud je mi známo, tak Manety se nikdy s ručním řazením nevyráběly a neprodávaly. Jsou samozřejmě známé snímky, zejména na prvních prospektech, kde je ruční řazení vidět, ale to byly prototypy, jezdící ve zkouškovém režimu. Do sériové výroby už pak Manety s ručním řazením nešly a o nikom, kdo by původní prototyp s ručním řazením měl, nevím.
Je to jen můj osobní názor (máte samozřejmě právo na svůj), ale já bych Maneta s ručním řazením nedělal. Připadalo by mi to jako obelhávání historie. Já se u strojů, které renovuji, snažím dodržet i původní odstín lakování, pokud je zjistitelný...
 
17.3.2013 štěpán:
Manety s ručním řazením se vyráběly, byl prodloužený řadící hřídel s výstupem do prostoru pro řetěz. Manetů jsem viděl 6, takže existuj.
 
8.12.2014 Franta Charon:
Také jsem se podivoval nad tím ručním řazením.Proč?Odpověď je velmi jednoduchá a od konstrukce prozíravá.Po obou válkách se po pohybovalo po naší zemi a EU obrovské množství lidí bez jedné končetiny.Nebo nějak poškozených válkou.Nemocemi jako Birger,cukrovka,zákopová noha,...Ruční řazení bylo alternatívou.Přitom to nic nestálo.Jenom se přemontovala páčka na druhou stranu.Práce na 5.minut.Také jsem někde viděl jednoduchý sidecar - spíš objemný koš.Asi to byl Španělský nebo NL servr.Mám dojem že znovu objevení Manetu teprve nastane.
 
20.4.2011 Zelený Ládˇa:
Snažím se udelat Maneta z r.1947. Dostal jsem motor a veškeré doklady-kupní smlouvu,velký techničák,pojistnou smlouvu,fakturu,katalog,návod na obsluhu,dopisy mezi majitelem aPovážskými strojírnami.... Motor má vývod na ručni řazení a na bloku označené jednotlivé rychlosti.V katalogu je ručni řazeni malováno.Jsem posedlý touto motorkou. Scháním cokoliv.Díky
 
24.6.2011 Brazilos123@seznam.cz:
Pošlete mi vaší emailovou adresu a já vám pošlu fotky a pokec k právě dokončenému Manetu s ručním řazením.
 
9.11.2016 Josef-Maneťák:
Prosil bych o výkres řadící páky na ruční řazení.Děkuji mnohokrát.
Josef Páv,Na koutě 180,Dolní Bousov.okr.Ml.Boleslav.
Meil:josefpav180@seznam.cz
 
20.4.2011 Zelený Ládˇa:
Snažím se udelat Maneta z r.1947. Dostal jsem motor a veškeré doklady-kupní smlouvu,velký techničák,pojistnou smlouvu,fakturu,katalog,návod na obsluhu,dopisy mezi majitelem aPovážskými strojírnami.... Motor má vývod na ručni řazení a na bloku označené jednotlivé rychlosti.V katalogu je ručni řazeni malováno.Jsem posedlý touto motorkou. Scháním cokoliv.Díky
 
17.3.2013 štěpán:
Koukněte na webové stránky o Manetovi M90.
Renovace Manet M90
 
19.1.2014 Martin:
Dobrý den pane Hošťálek, renovuji Maneta r.51 po otci. jedná se o luxusní verzi s baterií kterých je hodně málo a nemohu sehnat přepínač do světla. Je to poslední věc, vše už mám takřka hotovo. Už to bude 4tý rok, snažím se co možná nejvíce přiblížit originálu. mám přepínač z 50tého ale chybí mu jedna svorkovnice a dva plíšky které drží pojistku. Už mi dva utekly a to jen proto že jsem nevěděl jak by měl vlastně vypadat. Pokud by jste měl nebo věděl kde sehnat vyměním nebo vyplatím. Děkuji předem za váš čas.

S pozdravem M.Šik Plzeň
 
13.7.2014 Charon8@email.cz:
Vždycky jsem měl Manet 90 za nezájem motorku.Nakonec mě úplně dostal.Díky tomu že jsem Moravský patriot hledám všechny veterány nějak spojené s Moravou.Dovoluji si Vás poprosit pokud Vám zbylo s renovace tyhle díly.:Oba blatníky se vzpěrani 1948,brzdové štíty,sedlo,komplet světlo s držáky a přepínačem,kryt řetězu.Budu Vám nejen vděčný.Při určování cen, jsem již jen nastávající důchodce.Děkuji.
 
8.12.2014 Franta Charon:
Tak kamarádi - díky Vám se zrodil další Manet M 90 1948 je již kompletní.Jenom poptávám ZADNÍ KOMPLETNÍ BRZDOVÝ ŠTÍT.MOHU VÁM VYPOMOCI VÝMĚNOU ,nabízím - nádrž s prolisem a víkem včetně špuntu,výfukem,řadící páčkou Sport a předním blatníkem Sport,ráfky.Nějaké díly na ČZ jako nakopávačka a výfuk.
 
20.11.2014 Josef:
Dávám dohromady Maneta 90, byl roky ve sklepě. Technicky mně zaujal a tak ho skládám. Chybí mi ale blatníky, stojan a tachometr s náhonem a převodníkem.
Pokud Vám něco z těchto věcí zbylo prosím ozvěte se mi.
Předem děkuji a srdečně zdravím.
Josef, mail boulajos@quick.cz
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text