JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

JAWA 175 - Villiers, Standart


První "lidový" dvoutaktní motocykl Jawa,
konstrukce G.W.Patchett.

Angličan George William Patchett, technik a motocyklový závodník, působící v belgické motocyklové firmě F.N., byl angažován ing. Františkem Janečkem do funkce šéfkonstruktéra v době, kdy se továrna Jawa potýkala s neefektivní produkcí kardanové Jawy 500 OHV ("Rumpál"). Patchett v této situaci navrhl lehký dvoutaktní "lidový" stroj a přesvědčil Janečka, že nejsnazším a nejrozumnějším řešením bude nakupovat do něj motory od známé anglické firmy Villiers a převodovky od další anglické firmy Albion.

Motocykl byl poprvé představen na pražském autosalonu, na jaře roku 1932.
Tovární propagační snímek, zachycující stroje ze série 1932 před expedicí.

G. W. Patchett byl nejen dobrý technik a závodník, ale i obchodník. Domluvil si totiž nejen provizi u firmy Villiers z každého Jawě dodaného motoru, ale i provizi od firmy Jawa, za každý dovezený motor Villiers. Když to ing. Janeček zjistil, usoudil, že bude lépe koupit licenci a motor si vyrábět. Od roku 1933 už kupoval z Anglie pouze magneta a karburátory Villiers a anglické řetězy.
Úplně původní provedení výfuku mělo před válcem motoru sběrné expanzní koleno odlité z hliníku, na nějž ve spodní části navazovala výfuková roura, směřující po levé straně motocyklu dozadu.
Ještě v roce 1932 byl tento výfuk doplněn placatým chromovaným tlumičem, zakončeným "rybím ocasem".
Motory se sběrným hliníkovým kolenem se ale v provozu začaly ukazovat jako náchylné k přehřívání.
Koncem roku 1933 tedy továrna představila inovovaný model se dvěma koleny a dvěma tlumiči výfuků a zároveň začala obesílat majitele dříve prodaných strojů s nabídkou, že jim za příplatek provede ve firemním servisu výměnu původního výfuku za nové provedení. To samozřejmě obnášelo i výměnu vlastního válce.
Jedním z těch, kdo nabídku akceptovali, byl Juc. Josef Foit ze Soběslavi, který svou Jawu, zakoupenou v polovině roku 1933, nechal v roce 1934 novými výfuky vybavit...
Technické údaje modelu 1932:

Motor:
Jednoválcový tříkanálový dvoutakt
Výrobce: The Villiers Engineering Co.Ltd., Wolverhampton, England
Vrtání: Ø 57,2 mm
Zdvih: 67 mm
Obsah: 172,6 ccm
Kompresní poměr: 1 : 6,7
Maximální výkon: 5,5 ks při 3.750 ot./min. (3,6 kW)
Píst: z lehké hliníkové slitiny, s deflektorem
Hlava: snímací, z lehké hliníkové slitiny, opatřená dekompresorem
Hlavní ložiska klikového hřídele: bronzová pouzdra
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: jednopáčkový Villiers na hliníkovém potrubí vlevo válce
Zapalování: setrvačníkovou magnetkou Villiers 15W na pravém konci klikového hřídele
Spojka: jednolamelová, suchá
Primární převod: řetězem, chráněným plechovým krytem
Převodovka: Albion, třírychlostní s ručním řazením dlouhou pákou
Sekundární převod: řetězem

Rám: šroubovaný z plechových profilů, lisovaných do tvaru U
Přední vidlice: paralelogramová, lisovaná, s centrální pružinou
Kola: 19" drátová (36 drátů v kole)
Pneu: 2,75 - 19

Nádrž: podrámová o objemu 13 l

Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní nožním pedálem a táhlem
Průměr brzdových bubnů: Ø 100 mm

Parametry:
Největší délka: mm
Šířka (přes řidítka) mm
Výška: mm
Rozvor: mm
Výška sedla nad zemí: mm

Vlastní váha (bez paliva): 70 kg
Spotřeba: 3 - 3,5 l / 100 km
Max. rychlost: 80 km/hod.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text