JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


PLÁNEK Special - závodní motocykl z roku 1955


Snímek z prvního závodu v Nepomuku, v roce 1955. Závodní motocykl se dvěma spojenými motory ČZ 125 strakonického jezdce Jiřího Plánka.
Inspirací pro tento motocykl byl závodní stroj "Petrák speciál", postavený v roce 1949 pro českobudějovického jezdce Zdeňka Petráka.
Snímek ze závodu "Zlaté kolo" v Třeboni v roce 1955.
Plánkův stroj měl upravený rám z motocyklu Jawa 250 pérák se zadním kluzákovým pérováním. Motory byly typu ČZ 125 c, s upravenými kanály a sníženými hlavami pro dosažení vyššího výkonu.
Snímek ze startu Táboského okruhu v roce 1955.
Jiří Plánek měl tehdy startovní číslo 23, vlevo od něj, se startovním číslem 24 byl známý strakonický jezdec Žipek se čtyřtaktním strojem ČZ - Walter 250 OHC.
Třebíč 1956 - okruh se jel městem, byl plný ostrých zatáček a podle vyprávění Jiřího Plánka na "děsném" dláždění. Dvoumotorový speciál startoval ve třídě 350 ccm a měl již upravené výfuky - původní pouhá kolena byla spojena do dlouhých rour.
Start nebyl úspěšný, motorka odpadla v prvním kole pro technickou závadu.
Plánek si to ovšem vynahradil ve třídě do 175 ccm, kde zvítězil s jednoválcovou čízou, která měla motor po jezdci Bojerovi. Nebylo to ale jednoduché - motorka nechtěla na roztlačení chytit až nakonec odjela ze startovního roštu jako beznadějně poslední, skoro o kolo zpět, kdy už Plánek za zády slyšel přijíždět jezdce z prvního kola.
Nakonec vyhrál a ačkoliv to byla děsná stíhací jízda starobylým městem po hrbolatém dláždění, byl to prý nejhezčí závod života...
Mimořádně spokojený Jirka Plánek v Chebu v roce 1957.
Ve třídě do 350 ccm byl druhý, ačkoliv jeho dvoumotorák měl dohromady jen 250 ccm. Ve třídě do 175 ccm pak s přehledem vyhrál a tak se stal absolutním vítězem dne...
V roce 1956 na startu okruhu v Hluboké nad Vltavou.
Tady už opět jen s koleny výfuků - asi to bylo ideální řešení, protože v silné konkurenci tu byl druhý.
Byla to poslední sezóna na zajímavém dvoumotoráku - následující rok už Jiří Plánek startoval ve třídě 250 se čtyřtaktním ČZ Walter OHC.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text