JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
O
N
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


OPEL Olympia 1,3 litru - model 1936


Opel Olympia v provedení Cabrio-Limousine 1936. Lehký střední vůz se samonosnou karoserií -
druhá, lehce vylepšená série z roku 1936.

Výrobce:
Adam Opel AG., Rüsselsheim, Deustchland
Na reklamním letáku Opel OLympia s motivem berlínského olympijského stadionu 1936 byla použita fotografie původního provedení vozu z roku 1935 ještě s plnými disky, upevněnými 4 šrouby.
Průhledný model z plexiskla
Pro Berlínský autosalon vznikl tento předváděcí exponát, u něhož byly originální díly kombinované s díly z plexiskla, kde návštěvníci mohli vidět provedení samonosné konstrukce na vlastní oči.
(Werkfoto - Opel)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Technické údaje Opel Olympia SV:

Motor: řadový čtyřválec SV

Vrtání: Ø 87,5 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 1 288 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 6
Výkon: 26 ks při 3 300 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventilový rozvod: SV
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly

Karburátor: spádový Opel, licence Carter
Doprava paliva: mechanickou membránovou pumpou
Chlazení: vodní, nucené s vodní pumpou
Obsah chladiče: 6,5 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 3,5 litrů
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: bateriové s rozdělovačem
Baterie: 6 V / 70 Ah v motorovém prostoru
Dynamo: 6 V / 90 W

Spojka: jednolamelová suchá
Převodovka: 3-rychlostní, v bloku s motorem
Řazení: přímé, uprostřed vozu
Převody: 1.stupeň - 1 : 3,52
2.stupeň - 1 : 1,69
3.stupeň - 1 : 1,0

Hnací náprava: zadní - pevná
Převod zadní nápravy: 1 : 5,143

Podvozek: samonosná ocelová karoserie
Přední náprava: systém Opel-Synchronfederung (Dubonet) s vestavěnými olejovými tlumiči
Zadní pérování: podélnými listovými péry se stabilizátorem
Řízení: šnekem a segmentem, převod 1 : 15, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Mazání podvozku: individuálními tlakovými mazničkami

Kola: děrované ocelové disky bez středů, upevněné pěti šrouby
Ráfky: prohloubené 3,00 D x 16"
Pneumatiky: 5,00 – 16 nízkotlaké, balonové

Rozvor: 2 370 mm
Rozchod vpředu: 1 110 mm
Rozchod vzadu: 1 168 mm

Délka vozu: 3 950 mm
Šířka: 1 430 mm
Výška: 1 535 mm
Nejmenší průměr otáčení: 12,8 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 860 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1 230 kg
Nejvyšší rychlost: 100 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 9,5 l
Objem nádrže: 28 litrů (v zádi vozu)

Cena dvoudveřové limousiny: 2.500,. RM (Říšských marek)
Cena dvoudveřové Cabrio-Limousiny: 2.500,- RM
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tovární fotografie standardní dvoudvéřové limousiny Opel Olympia model 1936. Opel Olympia model 1936 - dvoudvéřová limousina
V pohledu zezadu měl vůz pouze jedno koncové/brzdové světlo, a to na vnější (levé) straně vozu. Vyklápěcí ručičkové ukazatele směru byly nenápadně vestavěné do horní části středového sloupku karoserie a byly lakované v barvě vozu.
Opel Olympia model 1936 - Kabrio-limousina
V otevřeném provedení byla složená střecha položena na horní plochu kufru. Na rozdíl od titulní fotografie má vůz v tomto případě ručičkové ukazatele vně, v plechových pouzdrech po stranách vozu, kdy mohly být v barvě buď černé, nebo přelakované do barvy vozu.
Inovované jsou i boky kapoty, tady s vodorovnými štěrbinami.
Opel Olympia model 1936 na reklamní fotografii v nabídkovém prospektu firmy
MATILLE Remorques - Lausanne,
což byl švýcarský výrobce přívěsů.
Tento jednokolový přívěs měl otočně uložené kolečko v odpérované kyvné vidlici a k zádi vozu byl připojen dvojicí kyvných čepů.
Udávaná nosnost tohoto přívěsu byla 200 - 500 kg.
Olympia model 1936
na fotografii z běžného provozu v Libereci v Klášterní ulici.
1959 - foto Hošťálek (6 x 4,5 Zeiss-Ikon, Super-Ikonta)