JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ŠKODA Popular SV


Dvoudvéřový zavřený vůz v základním provedení bez nárazníků. Čtyřmístný osobní automobil s litrovým čtyřválcovým motorem, vyráběný v letech 1935 - 1938.

Výrobce:
ASAP, Mladá Boleslav
Popular byl až do roku 1938 nejmenším sériově vyráběným typem mladoboleslavské automobilky.
V základním dvoudvéřovém provedení byla jeho cena v roce 1935 19.900,- Kč.
Popular model 1935 v dobové reklamě.
Technické údaje:

Motor: řadový vodou chlazený čtyřválec SV

Vrtání: Ø 65 mm
Zdvih: 75 mm
Obsah: 995 ccm
Kompresní stupeň:
Výkon: 22 koní při 3.000 ot./min. (16,2 kW)

Písty: z lehké slitiny
Blok válců: ze šedé litiny, vcelku s vrchní částí karteru
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná
Ojniční ložiska: kluzná
Pohon vačkového hřídele:

Karburátor: horizontální, buď Zenith 26 VEH nebo Solex 26 BFRH
Doprava paliva: vlastním spádem
Chlazení: vodní, thermosyfonové se čtyřlopatkovým ventilátorem za chladičem
Objem chadící vody:
Mazání: tlakové, oběžné
Olejové čerpadlo: zubové
Zapalování: dynamobateriové s rozdělovačem Scintilla a cívkou
Baterie: 6 V
Dynamo: Scintilla 6 V / 80 W

Spojka: jednolamelová, suchá
Uspořádání pohonu: "transaxle" (motor vpředu, převodovka s rozvodovkou vzadu)
Převodovka: třírychlostní se zpátečkou, se synchronizací 2. a 3.stupně
Převody: 1 - 1 : 3,38
2 - 1 : 1,76
3 - 1 : 1
Z - 1 : 4,51

Přenos síly: spojovací hřídel s Hardy-spojkou vpředu i vzadu
Hnací náprava: zadní - kyvadlová
Převod zadní nápravy: kuželovým soukolím Gleason, poměr 1 : 5,25 nebo 1 : 5,71
Diferenciál: montován pouze za příplatek

Rám: páteřový, vzadu s přírubou, vpředu rozvidlený
Přední osa: dělená, odpružená dole příčným listovým pérem
Zadní osa: dělená, kyvadlová, odpružená nahoře příčným listovým pérem
Tlumiče pérování: vpředu pákové, třecí
Řízení: hřebenové, volant vpravo
Nožní brzda: mechanická bubnová, na všechna kola
Ruční brzda: mechanická bubnová, na zadní kola
Mazání podvozku: tukem, ruční tlakovou maznicí

Kola: 16", disková ocelová, upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 130 x 40 nebo 5,00 - 16

Rozvor: 2.300 mm (od roku 1935 rozvor 2.430)
Rozchod vpředu: 1.050 mm
Rozchod vzadu: 1.120 mm

Délka vozu: 3.770 mm
Šířka: 1.360 mm
Výška: 1.500 mm (zavřený dvoudvéřový vůz)

Váha podvozku: 450 kg
Vlastní váha otevřeného vozu: kg
Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg (v karoserii tudor)
Dovolené zatížení: kg
Celková váha: kg

Nejvyšší rychlost: 85 km/hod.
Nejnižší rychlost: 6-8 km/hod.
Spotřeba benzínu na 100 km: 7 litrů
Spotřeba oleje na 100 km: 0,2 kg
Objem nádrže: litrů, vpředu pod kapotou
Podvozek model 1935 - tovární foto (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea). Podvozek model 1935 byl osazen plnými disky kol, které pro dodávkové a vojenské otevřené vozy měly pneu Baťa Cord Pneu Ballon 5,25 - 16 (tovární foto 63-1939, dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
1937_Popular_prospekt_9 Již v roce 1935 měl Popular pružně uložený motor - vpředu i vzadu na dvojici gumových silentbloků.
Na tomto názorné vyobrazení z prospektu je zároveň vidět i excentrické dynamo, uložené na hlavě válců. Řemen se napínal jeho natáčením a dvojice zkřížených lopatek ventilátoru byla přišroubovaná přímo k jeho řemenici.
Standardní Popular neměl nárazníky, vůz na snímku je ale dovybaven příplatkovým plechovým krytem rezervního kola.
V roce 1935 zavedl Autoklub Republiky Československé novinku: Pojízdné stanice technické kontroly, jejichž náplní měly být předem avizované návštěvy členů klubu, při nichž byl zjištěn stav jejich vozidel, provedeno drobné seřízení a bylo-li třeba, doporučena oprava. Dvě pojízdné stanice byly na podvozcích Tatra, dvě realizovala holešovická firma Karosa na podvozcích vozů Škoda Popular (na těchto obrázcích z dobového tisku).
Tovární kolona nových Popularů - foto: Pohl (Bratislava)
Podvozek modelu 1936 - tovární foto 63-1792 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea). Tovární foto 63-1794 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Reklama v dobovém tisku.
Reklama, uveřejněná v Almanachu sportu na rok 1936. Reklama z roku 1937.
Luxusní polokabriolet s příplatkovým předním nárazníkem, model 1936, fotografovaný na holešovickém nábřeží v Praze.
Popular - polokabriolet model 1936 s příplatkovým předním nárazníkem (tovární snímek).
Dodávkový vůz modelu 1936, karosovaný firmou
Dodávkový vůz modelu 1936, karosovaný firmou
1935 - Škoda Popular jako čtyřdvéřový sedan (tovární foto, dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Tovární snímek 63-1712 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea) na němž je luxusní polokabriolet v metalisé lakování.
Luxusní polokabriolet model 1936 s příplatkovým nárazníkem a disky Michelin, obutými do pneumatik milimetrového rozměru 130 x 40 Baťa Ballon.
Snímek byl po odretušování držáku zadní lampy a číslové tabulky použit do prospektu pro rok 1937.
V prakticky stejném provedení polokabrioletu, jen vybaveném vyklápěcím čelním sklem a důkladnou zahrádkou, jel v roce 1936 cestovatel F. A. Elstner (vpravo) dálkovou propagační cestu Amerikou.
Jeden ze série rozvážkových nákladních pikapů na podvozku Popular model 1936, realizovaných pražskou karosárnou
16-stránkový prospekt Popularu pro sezónu 1937.
Krémově bíle nastříkané výstavní chassis Popularu SV model 1937, se specielními nástavci vpředu (v otvoru roztáčecí kliky) a vzadu (přišroubované k víku rozvodovky), aby se na autosalonu mohlo před diváky otáčet kolem osy svého páteřového rámu.
Tovární snímek 63-1803 Tovární snímek 63-1802 Standardní provedení dvoudveřového Popularu model 1937 se dodávalo bez nárazníků a poznávací značka se nachávala namalovat na předem nastříkané černé pole přímo na přední blatník. Vůz měl šestnáctipalcové hvězdicové disky, upevněné čtyřmi maticemi a obouval se do pneumatik 4,75 - 16 Baťa Superb.
Vozy dodávané na náš trh měly uprostřed masky chromované okřídlené logo s plechovým nápisem Popular, vozy určené pro export měly stejnou osdobu, ale s nápisem Škoda.

Tovární snímky (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea).
Tovární snímek 63-1960 Luxusní exportní polokabriolet model 1937 s příplatkovým nárazníkem, dvěma přidanými dekoračními lištami na masce a hvězdicovými disky s pneumatikami 5,00 - 16.
Tovární snímek 63-1797 (dnes v archivu Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích). foto: Hošťálek (v Mladé Boleslavi 1984)
Popular v provedení dvousedadlový roadster s nouzovým sedadlem v kufru byl snad nejelegantnějším ze všech předválečných vozů Škoda.
Na fotografiích je modelové propvedení roku 1937 - nahoře na výřezu z továrního snímku nového vozu, dole jako pečlivě renovovaný veterán (jen s nepůvodními poklicemi), fotografovaný začátkem osmdesátých let na tradičním místě, kde v Mladé Boleslavi fotografovala nové vozy továrna. Více o provedení roadster zde:
Interiér Popularu byl jednoduchý až minimalistický:
Uprostřed palubní desky byl velký přehledný tachometr s vestavěnými hodinami, vlevo chromované táhlo sytiče, vpravo spínací skříňka (Scintilla) s kontrolkou nabíjení a nad tím přepínač směrovek.
Tovární foto z prospektu 1937.
1937_Popular_prospekt_12 Zavřené vozy měly kvalitní látkové čalounění a látkové koberce. Přední sedadla byla podélně posuvná a měla sklopná opěradla kvůli přístupu k zadnímu sedadlu.
Řadicí páka a páka ruční brzdy byly uprostřed vozu.
Popular SV za protektorátu - osobní vůz vedoucího pracovníka rakovnické továrny na jízdní kola Stadion, pana Ludvíka Matějky (po roce 1945 ředitele Velo-Stadion Rakovník).
Luxusní kabriolet Popular SV model 1937 v kresbě autora stránek.
Šedesátá léta:
Popular pana Hanžla z Českých Budějovic, dovybavený žlutou mlhovkou a blinkry v blatnících, v běžném, v tomto případě zimním, provozu.
KOMENTÁŘE:

15.11.2013 Nicholas:
Will I get travelling expenses?
 
15.11.2013 Molly:
Jonny was here
 
15.11.2013 Jose:
Could you tell me my balance, please?
 
15.11.2013 Henry:
Looking for work
 
15.11.2013 Katherine:
We used to work together
 
15.11.2013 Allison:
How do you know each other?
 
17.11.2013 Gracie:
Could you give me some smaller notes?
 
17.11.2013 Andrew:
Which university are you at?
 
17.11.2013 Mackenzie:
Could you ask him to call me?
 
17.11.2013 Haley:
Pleased to meet you
 
19.1.2014 Alexander:
Looking for work erythromycin ophthalmic ointment generic PHCY 441 Certificate in Immunization 1.0 Macary Marciniak
 
14.6.2014 Audrey:
How do I get an outside line? https://www.leemshop.nl/tadelakt/ diflucan 400 mg 137 Missing/Invalid Quantity Dispensed E7 M/I Quantity Dispensed
 
15.11.2014 Lindsey:
Photography zyban generic price “We both come from big families – my parents did four, Blake’s did five,” he describes. “A lot of people say it’s crazy, but we’ll only know when we’re there, you know? We’ll walk through that fire pretty happily, I think.”
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text