![]() |
JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUMČeské Budějovice |
Malá Solnice Piaristické náměstí České Budějovice Otevírací doba: od 1.dubna do 31.října denně 10:00-18:00 tel. 723 247 104 |
exponáty archiv kresby cestopisy publikace dílna tisk | ||
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.
|
||
![]() ![]() Petr Hošťálek Motoristický publicista, historik a grafik. Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz). |
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu autorů stránek !
Často navštěvované: MANET 90 - 1949 ŠKODA nákladní typ 706 R - do r. 1954 AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP Svatební oznámení pro Libora Gýnu PM 50 - Motorová plečka OPP Jarošov
Poslední aktualizace:
23.1.2021 Š - ŠKODA 1100 OHC - závodní (typ 968) 22.1.2021 Š - ŠKODA Sport - typ 966 Le Mans 1950 19.1.2021 Š - ŠKODA Sport - typ 966 |
|
TATRA 57aVýrobce: Závody Tatra akc. spol., Praha-Smíchov, Kartouzská 3. Továrna v Kopřivnici na Moravě Továrna tento typ charakterizovala jako: "Hospodárný malý vůz čtyřválec o obsahu 1,16 litru a výkonu 18 ks, který je pro svoji konstrukci a skvělé výkony znám a ceněn daleko za našimi hranicemi. V něm je nashromážděno za 4 léta jeho trvání takové množství praktických zkušeností, že jej lze dáti za příklad vyzrálé konstrukce. Vzduchové chlazení, výkyvné poloosy a bezrámové chassis jsou hlavní znaky tohoto tak osvědčeného typu." Poprvé byl nový vůz představen na podzimním Pražském autosalonu, v říjnu roku 1935. Jeho přímým předchůdcem byla "žehlička" Tatra 57, od níž se nový typ po konstrukční i motorické stránce lišil spíš jen drobnostmi, po vzhledové stránce ale zcela novou karoserií již ne hranatých pravoúhlých tvarů, nýbrž do módy nastupujících šikmých a táhlejších linií. Až do roku 1936 firma používala i pro nový typ původní staré označení Tatra 57, přičemž mezi lidem šoférským byl vůz spíše známý pod velmi rozšířenou přezdívkou "Hadimrška". Ještě i v roce 1936 bylo v reklamním letáku stále používáno staré typové označení "Tatra 57". Vůz se nabízel ve třech osobních a dvou užitkových variantách: 1) Limousina bylo zavřené dvoudvéřové provedení 2) Kabriolet byl vůz se stahovací střechou, ale pevnými rámy kolem dveří 3) Roadster dvoumístný otevřený vůz s plachtovou stříškou a nouzovým sedadlem v kufru 4) Dodávkový vůz uzavřený, s nákladovým prostorem odděleným drátěnou stěnou 5) Dodávkový STW s prosklenými boky a vyjímacím zadním sedadlem
_____________________________________________________________________________
1936 Limousina - základním typem byl dvoudvéřový uzavřený vůz, určený pro čtyři osoby.
_____________________________________________________________________________
1936 Kabriolet bylo oblíbené provedení, konstruované tak, že vůz bylo možné používat jako polootevřený, zcela otevřený, a v případě nepohody jej zcela zavřít - stejně, jako to bylo u předchozí "žehličky". Dvě rezervní kola místo jednoho a ochranný obal z voskovaného plátna (vikslajvantu) byly samozřejmě jen za příplatek.
_____________________________________________________________________________
1936 Roadster - dvousedadlové provedení bylo oblíbené především pro svou eleganci a sportovní nádech, i když se skutečně sportovním vozem nemělo kromě otevřené karoserie nic společného. Motor včetně celého podvozku byly totiž s normálním cestovním čtyřsedadlovým vozem shodné. V základním provedení se vůz dodával bez ukazatelů směru, u roadsteru se předpokládalo, že se jezdí bez střechy a tudíž ukazuje jen upažením ruky.
_____________________________________________________________________________
1936 Dodávkový vůz - byl určen pro dopravu nákladů do 250 kg. Karoserie s kostrou z bukových žeber byla celoplechová, se dvěma sedadly trubkové konstrukce, oddělenými od užitkového prostoru stěnou z drátěného pletiva, kterou bylo možné demontovat.
_____________________________________________________________________________
1936 STW - Dodávková verze s druhou řadou sedadel a na přání (za příplatek) i prosklenými boky karoserie.
Prospekt dodávkového provedení v německé verzi.
Toto provedení bylo nabízeno i s vyjímatelným zadním sedadlem (tedy ve čtyřmístné verzi dnes označované jako STW), přičemž za vůz mohl mít prosklené boky, případně i zadní (nakládací) dveře. Na prospektu je vidět, jak prodejce názorně zákazníkovi vyznačil, kolik ho které okno navíc bude stát - ceny byly v tehdejších Kč. Na prospektu je zajímavé, že jak dodávkový vůz, tak i prosklený STW jsou na fotografiích nejen ve zcela identické poloze, ale i se stejnými espézetkami a stejnými stíny na karoserii, takže STW provedení bylo v tomto případě pravděpodobně jen virtuální, se zadními okny jen dotvořenými šikovným grafikem...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1936 Vojenský tourer Kopřivničtí vždy cílevědomě usilovali o zakázky pro armádu - stát platil dobře a spolehlivě. Takže takhle vypadalo vojenské provedení, otevřené, jen s lehkou skládací plátěnou střechou a na pneumatikách s hrubým terénním vzorkem. Vůz byl nezvykle vybaven blikacími ukazateli směru "Avion", osazenými na předních i zadních blatnících (tovární fotografie). (fotografie z dobového tisku). -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1937
Teprve od roku 1937 začala továrna používat upravené typové označení Tatra 57a, navozující skutečnost, že jde o vývojově vylepšený osvědčený typ.
Technické údaje Tatra 57a:
Motor: plochý čtyřtaktní čtyřválec (flat four) Vrtání: Ø 70 mm Zdvih: 75 mm Obsah: 1.155 ccm Kompresní stupeň: 4,95 : 1 Výkon: 20 ks (14,7 kW) při 3.500 ot./min. Písty: z lehké slitiny, rozříznuté, se třemi kompresními a jedním stíracím kroužkem Válce: z kvalitní litiny s obsahem niklu, lité po dvojicích, vcelku s hlavami Karter motoru: odlitý z hliníku Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná z bílé kompozice Ventilový rozvod: OHV (ventily v hlavách, ovládané tyčkami přes vahadla) Vačkový hřídel: v karteru, běžící v oleji Pohon vačkového hřídele: párem šroubových (větší z nehlučného materiálu) Ventilová vůle sacího ventilu za studena: 0,15 mm Ventilová vůle výfukového ventilu za studena: 0,20 mm Úhel dosedacích ploch ventilů: 30° Časování ventilů: SO 8-10° po HÚ SZ 50° po DÚ VO 54° před DÚ VZ 24° po HÚ Karburátor: Zenith T, nebo Amal 26 VD Doprava paliva: samospádem Chlazení: vzduchem, ventilátorem na klikovém hřídeli Mazání: tlakové, oběžné, se zásobou oleje v karteru Olejová náplň v motoru: 3,5 litru Olejové čerpadlo: zubové Uložení motory: vpředu, na přírubě komory spojky Zapalování: 6V bateriové s rozdělovačem, buď Scintilla nebo Bosch Pořadí zapalování: 1 – 2 – 3 – 4 Rozdělovač: s odstředivou regulací Základní předstih: 6° před HÚ (pro benzín okt.čísla 72) Předstih pro benzín okt.čísla 82: cca 7°- 8° Baterie: 6V / 50 Ah Dynamo: 6V/90 W Starter: 6V s nožním zasouváním Spojka: jednolamelová, suchá Převodovka: 4-rychlostní se zpátečkou, Řazení: přímé, pákou uprostřed vozu Olejová náplň v převodovce: 1,25 litru (možno PP 90) Hnací náprava: zadní, kyvadlová, odpružená příčným listovým pérem Převod zadní nápravy: dvěma kuželovými soukolími Gleason1 Převod zadní nápravy: 1 : 4,727 Olejová náplň v rozvodovce: 1,5 litru (možno PP 90) Diferenciál: čelní, uvnitř páteřové roury Přední osa: dělená, tvořená dvojicí příčných listových per nad sebou Tlumiče pérování vpředu: kapalinové pákové Řízení: hřebenové, volant vpravo Nožní brzda: mechanická, lanová, působící na brzdové bubny všech kol Ruční brzda: mechanická, lanová, působící na zadní kola Kola: 16" palcové ocelové disky Ráfky: prohloubené 4,00 x 16" Pneumatiky: 5,25 – 16 Huštění vpředu: 1,2 atp Huštění vzadu: 1,4 atp Rozvor: 2.550 mm Rozchod vpředu: 1.200 mm Rozchod vzadu: 1.200 mm Sbíhavost předních kol: 3 – 4 mm Max. délka vozu: 3.500 mm Max. šířka vozu: 1 500 mm Max. výška vozu: 1 500 mm Světlost: 210 mm Pohotovostní váha vozu: 870 kg Nejvyšší rychlost: 90 km/hod. Spotřeba na 100 km: 8 – 9,5 litrů Spotřeba oleje na 100 km: 0,1 litru Palivová nádrž: 35 litrů, v přídi vozu pod kapotou
_____________________________________________________________________________
1938 Roadster - byl v modelové řadě roku 1938 nabízen na nových hvězdicových discích a s dvoudílným chromovaným předním nárazníkem.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________ 1939 STW - Dodávková verze s druhou řadou sedadel a prosklenými boky karoserie také dostala hvězdicové disky kol, především ale byla překonstruovaná v duchu protektorátních německých předpisů pro pravostranný provoz. To znamenalo volant na levé straně, obráceně zavěšené a tudíž na druhou stranu otevírané zadní nakládací dveře a na předních sloupcích karoserie místo někdejších blikacích ukazatelů Scintilla nyní vyklápěcí raménkové směrovky.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fotogalerie: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tatra 57a autora těchto stránek, Petra Hošťálka - vůz atypického vzhledu, který v těsně poválečných letech prodělal "facelift" přímo v rodné Kopřivnici. Nejen, že dostal masku z novějšího modelu Tatra 57b, perfektně zakomponovanou do původní "áčkové" kapoty, ale v duchu modernizace byl předělána i záď, která dostala odklápěcí víko kufru a rezerva byla přemístěna dovnitř.
Petr Hošťálek tuto tatrovku získal z Chocně, přes přítele Oldy Ulricha, výměnou za limuzínku Aero 662. Fotografováno v Českých Budějovicích na nábřeží Vltavy. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tatra 57a roadster byla vždy velmi atraktivním kouskem, přičemž kombinace tmavomodrý lak a tmavočervené kožené čalounění byla u tohoto typu velmi oblíbená a častá. Tady na snímku z parkoviště účastníků jičínské veteránské akce "Loukotě a řemeny 2011". --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Roadster Tatra 57a Petra Mráze z VCC České Budějovice, tady na Veteran Rallye Šumava v Českém Krumlově v roce 1979 (tehdy v původní tmavomodré metalíze s tmavě červeným čalouněním). ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |