JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


TATRA 57a


Osobní automobil nižší střední třídy, vyráběný od roku 1935.

Továrna jej charakterizovala jako:
"Hospodárný malý vůz čtyřválec o obsahu 1,16 litru a výkonu 18 ks, který je pro svoji konstrukci a skvělé výkony znám a ceněn daleko za našimi hranicemi. V něm je nashromážděno za 4 léta jeho trvání takové množství praktických zkušeností, že jej lze dáti za příklad vyzrálé konstrukce. Vzduchové chlazení, výkyvné poloosy a bezrámové chassis jsou hlavní znaky tohoto tak osvědčeného typu."

Výrobce:
Závody Tatra akc. spol., Smíchov Kartouzská 3.
Továrna v Kopřivnici na Moravě
1935
Poprvé byl nový vůz představen na podzimním Pražském autosalonu, v říjnu roku 1935. Jeho přímým předchůdcem byla "žehlička" Tatra 57, od níž se nový typ po konstrukční stránce lišil spíš jen drobnostmi a po vzhledové stránce pak zcela novou karoserií již ne hranatých pravoúhlých tvarů, nýbrž nových šikmých a táhlejších linií.
Až do roku 1936 firma používala i pro nový stejné označení Tatra 57. Od roku 1937 dostal vůz upravené označení Tatra 57a, navozující skutečnost, že jde o vývojově vylepšený osvědčený typ. Mezi lidem šoférským byl vůz známý pod velmi rozšířenou přezdívkou "Hadimrška".
1936
Limousina
- základním typem byl dvoudvéřový uzavřený vůz, určený pro čtyři osoby.
1936
Kabriolet
bylo oblíbené provedení, konstruované tak, že vůz bylo možné používat jako polootevřený, zcela otevřený, a v případě nepohody jej zcela zavřít - stejně, jako to bylo u předchozí "žehličky".
1936
Roadster
- dvousedadlové provedení bylo oblíbené především pro svou eleganci a sportovní nádech, i když se skutečně sportovním vozem nemělo kromě otevřené karoserie nic společného. Motor včetně celého podvozku byly totiž s normálním cestovním čtyřsedadlovým vozem shodné.
1936
Dodávkový vůz
- karoserie se dvěma sedadly trubkové konstrukce, oddělenými od užitkového prostoru stěnou z drátěného pletiva.
Užitkový prostor dodávkového vozu byl přístupný zezadu, jednokřídlými dveřmi, zavěšenými na pantech po pravé straně. Dveře byly opatřené okénkem pro výhled dozadu a zvnějšku na nich byla montovaná rezerva. Vůz měl dle tehdejších předpisů pouze jednu sdruženou koncovou/brzdovou lampu, umístěnou na pravé straně (jezdilo se vlevo). Na levé straně vozu byla jen odrazka.
1936
STW
- Dodávková verze s druhou řadou sedadel a prosklenými boky karoserie.

1936 - Tatra 57a v armádě, fotografie z dobového tisku.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fotogalerie:
Původně Hošťálkova Tatra 57a po lehké repasi, odstranění nepůvodních blinkrů z blatníků a přestříkání na tmavou hnědočervenou barvu, což realizovali Daniel Heřman spolu s kamarádem "Brďou" (Kamilem Novákem) a následně s ní úspěšně absolvovali českobudějovickou Veteran Rallye Křivonoska.
Tatra 57a autora těchto stránek, Petra Hošťálka - vůz atypického vzhledu, který v těsně poválečných letech prodělal "facelift" přímo v rodné Kopřivnici. Nejen, že dostal masku z novějšího modelu Tatra 57b, ale v duchu modernizace byl předělána i záď, která dostala odklápěcí víko kufru a rezerva byla přemístěna dovnitř.
Petr Hošťálek tuto tatrovku získal z Chocně, od přítele Oldy Ulricha, tehdy výměnou za limuzínku Aero 662.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text