JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

TATRA 57a


Osobní automobil nižší střední třídy, vyráběný od roku 1935.

Továrna jej charakterizovala jako:
"Hospodárný malý vůz čtyřválec o obsahu 1,16 litru a výkonu 18 ks, který je pro svoji konstrukci a skvělé výkony znám a ceněn daleko za našimi hranicemi. V něm je nashromážděno za 4 léta jeho trvání takové množství praktických zkušeností, že jej lze dáti za příklad vyzrálé konstrukce. Vzduchové chlazení, výkyvné poloosy a bezrámové chassis jsou hlavní znaky tohoto tak osvědčeného typu."

Výrobce:
Závody Tatra akc. spol., Smíchov Kartouzská 3.
Továrna v Kopřivnici na Moravě
1935
Poprvé byl nový vůz představen na podzimním Pražském autosalonu, v říjnu roku 1935. Jeho přímým předchůdcem byla "žehlička" Tatra 57, od níž se nový typ po konstrukční stránce lišil spíš jen drobnostmi, po vzhledové stránce ale zcela novou karoserií již ne hranatých pravoúhlých tvarů, nýbrž nových šikmých a táhlejších linií.
Až do roku 1936 firma používala i pro nový typ původní staré označení Tatra 57, přičemž mezi lidem šoférským byl vůz spíše známý pod velmi rozšířenou přezdívkou "Hadimrška".
Tato reklama z roku 1935 vyšla v časopisu Letectvi č.8
1936
Ještě i v roce 1936 bylo v reklamním letáku s programem nabízených provedení stále používáno staré typové označení "Tatra 57".
_____________________________________________________________________________
1936
Limousina
- základním typem byl dvoudvéřový uzavřený vůz, určený pro čtyři osoby.
_____________________________________________________________________________
1936
Kabriolet
bylo oblíbené provedení, konstruované tak, že vůz bylo možné používat jako polootevřený, zcela otevřený, a v případě nepohody jej zcela zavřít - stejně, jako to bylo u předchozí "žehličky".
_____________________________________________________________________________
1936
Roadster
- dvousedadlové provedení bylo oblíbené především pro svou eleganci a sportovní nádech, i když se skutečně sportovním vozem nemělo kromě otevřené karoserie nic společného. Motor včetně celého podvozku byly totiž s normálním cestovním čtyřsedadlovým vozem shodné.
Dobová reklamní kresba (pérovka) roadsteru - vůz má na př. blatnících kreslené blinkry, které se u tohoto typu dodávaly výhradně jen na přání a za příplatek.
_____________________________________________________________________________
1936
Dodávkový vůz
- karoserie se dvěma sedadly trubkové konstrukce, oddělenými od užitkového prostoru stěnou z drátěného pletiva.
Užitkový prostor dodávkového vozu byl přístupný zezadu, jednokřídlými dveřmi, zavěšenými na pantech po pravé straně. Dveře byly opatřené okénkem pro výhled dozadu a zvnějšku na nich byla montovaná rezerva. Vůz měl dle tehdejších předpisů pouze jednu sdruženou koncovou/brzdovou lampu, umístěnou na pravé straně (jezdilo se vlevo). Na levé straně vozu byla jen odrazka.
_____________________________________________________________________________
1936
STW
- Dodávková verze s druhou řadou sedadel a na přání (za příplatek) i prosklenými boky karoserie.

Prospekt dodávkového provedení v německé verzi.
Toto provedení bylo nabízeno i s vyjímatelným zadním sedadlem (tedy ve čtyřmístné verzi dnes označované jako STW), přičemž za vůz mohl mít prosklené boky, případně i zadní (nakládací) dveře. Na prospektu je vidět, jak prodejce názorně zákazníkovi vyznačil, kolik ho které okno navíc bude stát - ceny byly v tehdejších Kč.
Stránka 1. Stránka 2.
Stránka 3. Stránka 4.
1937
Teprve od roku 1937 začala továrna používat upravené typové označení Tatra 57a, navozující skutečnost, že jde o vývojově vylepšený osvědčený typ.
1936 - Tatra 57a v armádě, fotografie z dobového tisku. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fotogalerie:
Původně Hošťálkova Tatra 57a po lehké repasi, odstranění nepůvodních blinkrů z blatníků a přestříkání na tmavou hnědočervenou barvu, což realizovali Daniel Heřman spolu s kamarádem "Brďou" (Kamilem Novákem) a následně s ní úspěšně absolvovali českobudějovickou Veteran Rallye Křivonoska.
Tatra 57a autora těchto stránek, Petra Hošťálka - vůz atypického vzhledu, který v těsně poválečných letech prodělal "facelift" přímo v rodné Kopřivnici. Nejen, že dostal masku z novějšího modelu Tatra 57b, ale v duchu modernizace byl předělána i záď, která dostala odklápěcí víko kufru a rezerva byla přemístěna dovnitř.
Petr Hošťálek tuto tatrovku získal z Chocně, od přítele Oldy Ulricha, tehdy výměnou za limuzínku Aero 662.
foto Hošťálek (srpen 2011) Tatra 57a roadster byla vždy velmi atraktivním kouskem, přičemž kombinace tmavomodrý lak a tmavočervené kožené čalounění byla oblíbená a častá. Tady je na snímku z parkoviště účastníků jičínské veteránské akce "Loukotě a řemeny 2011".
Archiv: Martin Kordina Roadster Tatra 57 Petra Mráze z VCC České Budějovice na klubovém výletu do Krumlova v roce 1979 (tehdy v původní tmavomodré metalíze s tmavě červeným čalouněním).

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text