JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWETTA moped typ 551 (Standard)


Jawetta J-551 v kresbě známého grafika J. Nejedlého. Moped s lisovaným samonosným rámem.

Výrobce:
Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice
Technické údaje:

Motor:
Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 38 mm
Zdvih: 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Kompresní poměr: 1 : 7,5
Maximální výkon: 1,5 ks při 4.750 ot./min.
Maximální kroutící moment: 0,27 kgm při 2.500 ot./min.
Válec: hliníkový odlitek se zalisovanou litinovou vložkou
Hlava: snímací, hliníková, opatřená vešroubovaným dekompresorem
Mazání: směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2912 N 11
Průměr difuzoru: Ø 12 mm
Hlavní tryska: 68
Poloha jehly: 2. zářez shora
Zapalování: setrvačníkovým magnetem PAL s osvětlovací cívkou 6V/18W
Předstih: 2,8 - 3,1 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 225 - vzdálenost kontaktů 0,4 - 0,5 mm
Spojka: lamelová, v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli
Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením, v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 4,75 (počty zubů12 : 57)
Převodovka: dvourychlostní, s lankovým řazením pomocí otočné rukojeti na levé straně řidítek
1. rychlost - 1 : 2,01
2. rychlost - 1 : 1
Sekundární převod: válečkovým řetězem (100 článků)
Převodový poměr: 1 : 2,92 (počty zubů 12 / 35)

Přední pérování: krátká tlačená raménka, odpružená spirálovými péry s gum. vložkami
Zdvih předního pérování: 62 mm
Zadní pérování: kyvná oblouková vidlice, odpružená spirálovým pérem
Zdvih zadního pérování: 58 mm
Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)
Rozměr drátů: Ø x mm

Ráfky: 2" x 19", ocelové
Pneu: 2,00 – 19 (2,00 x 23")
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Objem nádrže: 2,7 l (z toho cca 0,5 litr rezerva)
Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní protišlapací, pedály a táhlem
Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø mm
Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované (od roku 1962 lepené)
Plocha brzd. obložení: 40,2 cm2

Parametry:

Největší délka: 1.850 mm
Šířka (přes řidítka): 590 mm
Výška: 1.010 mm (při standardním nastavení řidítek z továrny)
Rozvor: 1.210 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 856 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 45°
Stopa (závlek kola): 45 mm

Vlastní váha (bez paliva): 45,5 kg
Váha s palivem: 50,5 kg
Dovolené zatížení: 100 kg
Celková přípustná váha: 150,5 kg
Max. zatížení přední osy: 52,5 kg
Max. zatížení zadní osy: 98 kg

Spotřeba na 100 km:
1,4 litru při rychlosti 30 km/hod.
1,8 litru při rychlosti 40 km/hod.

Max. rychlost: 45 km/hod.
Max. stoupavost s plným zatížením: 18%
1 - drátěná vložka filtru vzduchu
2 - komora tlumiče hluku sání
3 - karburátor Jikov 2912 N 11
4 - dekompresor
5 - zapalovací svíčka PAL 14 / 225
6 - tlumič výfuku
7 - vložka tlumiče výfuku
8 - vložka tlumiče sání
Titulní stránka jednoho z prvních prospektů, vydaných n.p. Mototechna.
Logo
Jak to začínalo:

Jeden z ideových návrhů, jak si ve vývoji národního podniku Závody 9. května (jak se tehdy Jawa jmenovala) představovali připravovaný moped s ležatým motorem, zavěšeným do samonosné karoserie, svařované z plechových výlisků.
Tovární kresba - bokorys prototypu lisovaného mopedu Jawa 50 ccm s dvourychlostním motorem se šlapadly, ale ještě v provedení, odvozeném od motoru J-550 Pionýr.
Prototyp lisovaného mopedu Jawa. A takhle vypadal prototyp lisovaného mopedu Jawa, který továrna představila veřejnosti na II. Výstavě československého strojírenství v Brně v roce 1956.
Při podrobnější prohlídce si lze všimnout jiné přední vidlice (se švy na bocích), jiného tvaru nádrže s vystouplým znakem Jawa, atypického víčka na tunelu karoserie, jiného krytu řetězu i zatím jen bicyklového sedla. Prototypový motor měl spojku na hřídeli převodovky, obdobně jako motory Jawa 550 - Pionýr (což prozrazuje seřizovací šroub uprostřed pravého víka motoru). Moped měl také plechový kryt kolen, lisovaný z jednoduchého plechu. Veřejnost jej v té době nepřijala nijak příznivě. Daleko větší odezvy se dočkal současně vystavovaný první prototyp mopedu Stadion s motorem, který měl mít plynulý převod variátorem.
Dobová reklamní fotografie, pořízená v Praze 13 - Záběhlicích.
Pro archiv Jihočeského motocyklového musea získána od Viktora Kreibicha.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text