JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


JAWETTA "SPORT" moped typ 551/02


Jawetta Sport - tovární fotografie předsériového, ale už prakticky definitivního, provedení. Sportovní verze mopedu s lisovaným samonosným rámem.

Výrobce:
Závody 9. května n.p. - Jawa, Praha-Strašnice
Technické údaje:

Motor:
Jednoválcový ležatý dvoutakt v bloku s dvoustupňovou převodovkou
Vrtání: Ø 38 mm
Zdvih: 44 mm
Obsah: 49,8 ccm
Kompresní poměr: 1 : 7,5
Maximální výkon: 1,8 ks při 4.250 ot./min.
Maximální kroutící moment: 1,7 kgm při 5.500 ot./min.
Válec: hliníkový odlitek se zalisovanou litinovou vložkou
Hlava: snímací, hliníková, opatřená vešroubovaným dekompresorem
Mazání: směsí benzínu s olejem M 5 Mix v poměru 1 : 20
Karburátor: Jikov 2913 N - 11
Průměr difuzoru: Ø 13 mm
Hlavní tryska:
Zapalování: setrvačníkovým magnetem PAL s osvětlovací cívkou 6V/18W
Předstih: 2,8 - 3,1 mm před horní úvratí
Svíčka: PAL 14 / 225 - vzdálenost kontaktů 0,4 - 0,5 mm
Spojka: lamelová, v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli
Primární převod: čelními koly se šikmým ozubením, v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 4,75 (počty zubů12 : 57)
Převodovka: dvourychlostní, s lankovým řazením pomocí otočné rukojeti na levé straně řidítek
1. rychlost - 1 : 27,90
2. rychlost - 1 : 13,88
Sekundární převod: válečkovým řetězem
Převodový poměr: 1 : 2,92 (počty zubů 12 / 35)

Kola: 19“ drátová (36 drátů v kole)
Rozměr drátů: Ø x mm

Ráfky: ocelové
Pneu: 2,00 – 19 (2,00 x 23")
Tlak vzduchu vpředu: 1,2 – 1,3 atm
Tlak vzduchu vzadu: 2,00 atm

Objem nádrže: 6,5 l (z toho cca 1 litr rezerva)
Brzdy: mechanické čelisťové,
Ovládání: přední páčkou a bowdenem, zadní protišlapací, pedály a táhlem
Průměr brzdových bubnů starších sérií: Ø mm
Průměr brzdových bubnů novějších sérií: Ø mm
Šířka obložení: 25 mm, nýtované (od roku 1962 lepené)
Plocha brzd. obložení: 40,2 cm2

Parametry:

Největší délka: 1.850 mm
Šířka (přes řidítka): 590 mm
Výška: 1.010 mm
Rozvor: 1.210 mm
Světlost: 140 mm
Výška sedla nad zemí: 856 mm

Úhel sklonu přední vidlice: 45°
Stopa (závlek kola): 45 mm

Vlastní váha (bez paliva): 45,5 kg
Váha s palivem: 50,5 kg
Dovolené zatížení: 100 kg
Celková přípustná váha: 150,5 kg
Max. zatížení přední osy: 52,5 kg
Max. zatížení zadní osy: 98 kg

Spotřeba: l / 100 km
Max. rychlost: 50 km/hod.
Druhým výrazným prvkem Jawetty Sport byla plochá řidítka, překrytá panelem s efektním štítkem z plexiskla.
Panel byl plechový výlisek s vymačknutým emblémem Jawa. V průběhu výroby se ale objevilo i provedení z vrstveného sklolaminátu a ke konci se používal dokonce jen plastový výlisek z krémově bílého novoduru, na kterém už žádný emblém nebyl.
Jawetta Sport v tomto luxusním provedení u nás v prodeji běžně nebyla. Fotografe je z prospektu Motokovu a vyobrazený moped byl v úpravě pro export do zahraničí. Kromě dvoubarevného lakování (kde rozhraní barev oddělovala zlatá linka) měl moped atypicky vyvedený výfuk do levé strany, s doutníkovým tlumičem z mopedu Stadion S 22.
Dalším doplňkem byl kolenní kryt a velká koncová lampa z tmavočerveného plastu, ve které byla (pokud si to zahraniční odběratel přál) kromě koncové i brzdová žárovka.
Tvar nápisu Jawetta, který na exportních provedeních zdobil (ve formě zlatýého vodového obtisku) kolenní kryty.
V roce 1961 byl na stránkách vícejazyčného časopisu Motor-Revue představen tento typ Jawetta Sport, doplněný kolenními kryty a šikmým nosičem na zadním blatníku. Pro export byl nabízen ve dvoubarevném lakování a na snímku se dvěma doutníkovými tlumiči výfuku, použitými z mopedu Stadion S 22.
Jawetta Sport - exportní provedení s doutníkovým výfukem po levé straně (foto Hošťálek) Součástí exportní výbavy bylo velké konc. světlo a přidaný nosič (foto Hošťálek)
Jawetta Sport v exportním provedení měla řadu specifických odlišností:

standardní vysoká řidítka
doutníkový tlumič výfuku ze Stadionu S 22, montovaný po levé straně
dvoubarevné lakování, dělené zlatou linkou,
kolenní kryty, v horní části s šikmým zlatým obtiskem "Jawetta"
chromovaný kryt řetězu s barevně lakovaným prolisem
druhý nosič na svažující se části zadního blatníku
sdruženou zadní svítilnu, upravenou i pro možnou montáž brzdového světla
na přání velké plexisklo od firmy Okula Nýrsko

Stroj na snímku (exponát Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích) je dochován v původním stavu, bez jakýchkoliv renovačních zásahů.
Dobová propagační fotografie, pořízená před Červeným Hrádkem.
Pro archiv Jihočeského motocyklového musea získaná od Viktora Kreibicha.
KOMENTÁŘE:

22.6.2015 Matěj:
A co ta jawetta co měla dvou výfuk? Ta byla také exportní? Děkuji za odpověď
 

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text