JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


OGAR Standard 1934 - 1937


Ogar Standard, model 1935 z levé strany - vyobrazení je z příručky pro majitele stroje. Dvoutaktní jednoválcový motocykl 250 ccm s dvourychlostní převodovkou, vyráběný od roku 1934.

Výrobce: Autfit, Průmyslová akciová společnost v Praze, Strašnice 972
Ogar Standard, model 1935 z pravé strany - vyobrazení z příručky pro majitele stroje.
Ogar-Standard, vyobrazení z prospektu 1936.
Technické údaje modelů 1934 - 1936

Motor: dvoutaktní, chlazený náporem vzduchu
Typ: Standard
Počet válců: 1
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 247 ccm
Výkon: 8 ks (6 kW)
Píst: z lehké alusilové slitiny, opatřený třemi kroužky
Klikový hřídel: lisovaný ze tří dílů, uložený ve dvou válečkových ložiskách
Ojniční ložisko: válečkové
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 25
Karburátor: Amal, dvoušoupátkový
Čistič vzduchu:
Zapalování: setrvačníkové Bosch

Primární převod: dvěma páry ozubených kol v klikové skřínii, fungujícími jako dvoustupňová převodovka
Převody:
1.stupeň - 1 : 1,64
2.stupeň - 1 : 2,90
Spojka: šestilamelová, suchá
Starter: sklopnou nožní klikou
Sekundární převod: řetězem 5´8" x 1/4"
Rám: trubkový, dole uzavřený
Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s centrální pružinou a třecím tlumičem pérování
Kola: 19" palcová, drátová, uložená na kuličkových ložiskách
Ráfky: 2 a 1/4 " x 19"
Pneumatiky: 3,00 - 19
Brzdy: čelisťové, vnitřní, obložené ferodovým obložením
Nádrž: sedlová, o objemu asi 11 litrů, s gumovými nákolenicemi
Světlo: Bosch 6 V/15 W, Ø paraboly 135 mm, tlumení světla sklápěním paraboly

Rozvor: 1.270 mm
Délka: 2.000 mm
Šířka: 700 mm (přes řidítka)
Výška sedla: 625 mm

Vlastní váha: 100 kg
Propekt na dvourychlostní Ogar "Standard" pro sezónu 1935.
Obálka prospektu 1936, který byl společný pro již dva roky vyráběný dvourychlostní Ogar Standard i pro nově představený čtyřrychlostní Ogar - 4. Barevné provedení modelu Ogar Standard v sezóně 1936:

Barva olivově zelená, lesklé díly chromované.
Chromované ráfky se zelenými proužky a zlatými linkami za příplatek Kč 120,-.

Příplatky za zvláštní provedení a dodatečnou výbavu:
Přepychové provedení, rám stříkán bronzovou světle zelenou barvou, ráfky celé chromované, rovněž tak díly, které jsou jinak černě smaltované, s chromovanými dráty a nábojemi, s tlumičem výkyvů ...................................................................Kč 450,-
Tandemové sedlo samotné .....................................................................Kč 93,-
Vzpěra tandemového sedla ....................................................................Kč 52,-
Nosič zavazadel namísto vzpěry ..............................................................Kč 52,-
Tandemové sedlo Canada s duší .............................................................Kč 105,-
Duše pro Canadu .................................................................................. Kč 35,-
Stupačky s gumou ................................................................................. Kč 38,-
Rychloměr do 120 km ........................................................................... Kč 360,-
Elektr. houkačka 4 Volt. s tlačítkem ........................................................Kč 150,-
Montáž elektr. houkačky ....................................................................... Kč 28,-
Suchý článek ......................................................................................... Kč 12,-
Skříňka pro suchý článek ....................................................................... Kč 40,-
Podtlaková houkačka včetně montáže ......................................................Kč 150,-
Obal při zásilce drahou ........................................................................... Kč 45,-

Reklamní text z prospektu 1936.
Dvourychlostní převodovka
je uspořádána přímo v prostoru klikové skříně.
V principu jsou to po obou stranách kliky dva různé primární převody ozubenými koly, každý o jiném převodovém poměru. Jejich kola jsou ve stálém záběru, ale sílu z kliky na výstupní hřídel převodovky přenáší vždy jen jeden.
Na výstupním hřídeli převodovky je řadicí přesuvník, ovládaný řadicí pákou. Přesuvník má tři polohy. V prostřední nezabírá do žádného kola, to je poloha neutrál. V levé krajní poloze propojuje s hřídelem větší kolo, to je jednička, která má převod 1 : 2,9.
V pravé krajní poloze propojuje menší kolo, to je dvojka, která má poměr 1 : 1,64.
Celek je mazán směsí, nasátou při sání do prostoru karteru.
FN_M-200_1932 Výroba typu Ogar-Standard byla zahájena podle licence belgické firmy F.N. (Fabrique Nationale d´Armes de Guerre), konkrétně podle dvoutaktního dvourychlostního motocyklu typu M-200. To byl lehký "lidový" stroj, vyráběný od roku 1932, kterým firma F.N. reagovala na celosvětovou krizi třicátých let.
Několik prvních zkušebních strojů Ogar mělo podle této licence ještě motor o obsahu "jen" 200 ccm, ale ten se v našich kopcovitějších podmínkách ukázal jako příliš slabý pro provoz ve dvou a tak byl obsah následně zvětšen na 250 ccm změnou původního vrtání z Ø 60 mm na Ø 68 mm (Belgičané upravili původní model M-200 posléze stejně, ale až v roce 1935).
ZM titul Podle motocyklu F.N. M-200 dostal Ogar- Standard do vínku svou dvourychlostní převodovku na bázi dvou primárních převodů v karteru motoru.
Dlužno ovšem říci, že úplně stejný systém dvourychlostní převodovky v karteru měl už dávno předtím tento německý motocykl DKW typ ZM, vyráběný od roku 1924 v Zschopau.
Spojka Ogar Standard - model Spojka typu "34"
Na pravém vyčnívajícím konci převodového hřídele (tedy až za převodovkou) je nasazena spojka, která má tři lamely. Obložení je z třecího materiálu Ferodo a spojka je suchá.
spojka_35 Spojka typu "35"
Také tato spojka je suchá, obložená Ferodem, na rozdíl od staršího modelu má však šest lamel a centrální pružinu.
Ogar Standard - model 1936 s rybinovitými výfuky, fotografovaný na výstavě
"Český motocykl v minulosti a v současnosti",
která proběhla ve dnech 20.-23.března 2014 na půdě ČVUT Praha.
Ogar Standard - model 1937 s rybinovitými výfuky, jak byl uveřejněn na stránkách časopisu Motor Revue č. 321 ze 6. září 1937.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text