JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
18.11.2018
A - AMO - F 15
17.11.2018
B - BMW 319/1 - Sport
B - BMW 327

OGAR 4 - 1936


Ogar 4 s ručním řazením na vyobrazení z prospektu, kde byl uváděn jako novinka sezony 1936. Dvoutaktní jednoválcový motocykl 250 ccm s čtyřrychlostní převodovkou, vyráběný od roku 1936.

Výrobce: Autfit, Průmyslová akciová společnost v Praze, Strašnice 972

Text z prospektu
"OGAR 4 * NOVINKA SEZONY 1936"
Čtyřrychlostní dvěstěpadesátka - toť dosažení vrcholného ideálu. Pro vzorné provedení si tento stroj zasloužil v kruzích sportovců přezdívky "anglický stroj vyráběný v ČSR." Čtyřrychlostní skříňka, dílo naší továrny zařízené již po léta na výrobu ozubených kol, i výbava, předstihující mnohé "speciály" odůvodňuje toto čestné označení, navazující na zemi klasicky dobrých motocyklů. Společnými znaky obou modelů "OGAR" jsou
SPOLEHLIVOST - PĚKNÝ VZHLED - POHODLÍ
Nožní řazení s poloautomatem se dodávalo již od prvního roku výroby
Technické údaje:

Motor: dvoutaktní, chlazený náporem vzduchu
Typ: monoblok
Počet válců: 1
Vrtání: Ø 68 mm
Zdvih: 68 mm
Obsah: 247 ccm
Výkon: 8 ks (6 kW)
Píst: z lehké slitiny, s deflektorem, opatřený třemi kroužky
Klikový hřídel: uložený ve válečkových ložiskách
Ojniční ložisko: válečkové
Mazání: směsí benzínu s olejem v poměru 1 : 20
Karburátor: Amal, dvoušoupátkový
Čistič vzduchu:
Zapalování: dynamobateriové Bosch 6V/45W
Baterie:

Primární převod: čelními ozubenými koly, běžícími v olejové lázni, s tlumičem záběru
Převodovka: čtyřrychlostní, v bloku s motorem
Řazení: ruční, za příplatek nožní
Převody:
1.stupeň - 1 : 14,1
2.stupeň - 1 : 8,8
3.stupeň - 1 : 7,8
4.stupeň - 1 : 5,36
Spojka: čtrnácti-lamelová, obložená materiálem "Asbestos", běžící v olejové lázni
Starter: sklopnou nožní klikou
Sekundární převod: řetězem 5/8" x 1/4"

Rám: jednoduchý trubkový, dole uzavřený přišroubovanými plechovými saněmi
Materiál rámu: mufny z temperované litiny, trubky bezešvé, pevnostní, pájené mosazí
Přední vidlice: paralelogramová lisovaná s centrální pružinou, třecími tlumiči pérování i řízení
Kola: 19" palcová, drátová, uložená na kuličkových ložiskách
Ráfky: 2¼ x 19"
Pneumatiky: 3,25 - 19
Brzdy: čelisťové, vnitřní, obložené ferodovým obložením
Nádrž: sedlová, o objemu asi 12 litrů, s gumovými nákolenicemi
Světlo: Bosch, Ø paraboly 170 mm se žárovkou Osram-Duplex 6V-35/35W

Rozvor: 1.300 mm
Délka: 2.060 mm
Šířka: 700 mm (přes řidítka)
Výška sedla: 600 mm

Vlastní váha: 110 kg
Obálka prospektu 1936. Barevné provedení modelu Ogar 4 v sezóně 1936:
Barva černá, zdobená zlatými linkami. Výplně vidlic a proužky na blatnících stříbrošedé, ráfky a lesklé díly chromované.

Příplatky za zvláštní provedení a dodatečnou výbavu:
Nožní řazení rychlostí ........................................................................... Kč 250,-
Tandemové sedlo samotné .....................................................................Kč 93,-
Vzpěra tandemového sedla ....................................................................Kč 52,-
Nosič zavazadel namísto vzpěry ..............................................................Kč 52,-
Tandemové sedlo Canada s duší .............................................................Kč 105,-
Duše pro Canadu .................................................................................. Kč 35,-
Rychloměr v reflektoru při dodávce s novým strojem............................... Kč 360,-
Detto při pozdější montáži a vrácení nepoškozeného reflektoru................. Kč 360,-
Obal při zásilce drahou ........................................................................... Kč 45,-
Při vrácení franko se béře zpět za plnou cenu.
Reklamní text z prospektu 1936.
Titulní stránka prospektu pro sezónu 1937.
Třetí stránka prospektu pro sezónu 1937.
Čtvrtá stránka prospektu pro sezónu 1937.
Pátá stránka prospektu pro sezónu 1937.
Cizojazyčný inzerát na Ogar 4 model 1937, který vyšel ve speciálním (pozdrženém) čísle časopisu Motor Revue k Mezinárodní automobilové a motocyklové soutěži Malou Dohodou, což byl v přiostřující se mezinárodní situaci v Evropě nejsledovanější podnik sezóny 1937.
Všichni chápali nutnost branného posílení státu a tak Každá z našich automobilových i motocyklových firem vyslala do této soutěže nejméně jeden tým...
Fotografie motocyklu Ogar-4 z válečných let, na které pózuje v sedle příslušník protektorátního vládního vojska.
Foto: z archivu paní Hany Sechovcové z Vlašimi
Automontér, pan František Červený z Hodějovic u Českých Budějovic, který jezdil na tomto předválečném sportovním Ogaru 4 s vyfuky "horem" a příplatkovým nožním řazením.
Zajímavostí rozhodně je sportovní ogarská "čtyřka" se sajdkárem ERA, který si k ní nechal postavit pražský prodejce Ogaru Jarda Kaiser, známá to postava mezi sportovně založenými motoristy předválečné doby. Referoval o tom časopis Motor Revue s následujícím doprovodným textem:

Jarda Kaiser, pražský zástupce Ogarů, dal si postaviti ke své čtyřce speciální sidecar s výkyvným chassis. Jezdec projíždí zatáčky se sklonem jako na solo - ale musí se s tím umět jezdit!

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text