JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STEYR 55


Výrobce: Steyr-Daimler-Puch AG. Austria
Pokračováním malého osobního vozu Steyr 50, lidově nazývaného "Steyr - Baby" byl od roku 1938 dodávaný typ Steyr 55, který se lišil v podstatě pouze silnějším motorem a novými děrovanými disky kol.
Titulní kresba z prospektu 1938 vznikla evidentním překreslením tovární fotografie, jen je výtvarníkem vůz trochu idealizovaný, "natažený", širší a nižší...
Základem hnací jednotky byl plochý čtyřválcový motor s ventilovým rozvodem SV, tedy se spodovými ventily. Byl výrazně dlouhozdvihový (vrtání ø 64 mm, zdvih 90 mm), tedy mimořádně pružný, s velmi elastickým chodem. Klikový hřídel měl pouze dvojí zalomení (vždy dvě protilehlé ojnice na společném čepu) a vystačil si s pouhými dvěma hlavními ložisky, jednim kuličkovým a jedním kluzným.
Originálním řešením byl chladič, přišroubovaný přírubami své spodní vany přímo na bloky válců, takže tvořil s motorem jeden celek. Horní vana chladiče byla oproti předchozímu typu Steyr 50 zvětšená. Chlazení bylo termosyfonové, tedy samočinné, bez vodní pumpy. Horká voda stoupala z každého bloku válců širokou svislou rourou do horní komory chladiče a pak protékala voštinami zpátky dolů, přičemž se postupně ochlazovala a ze spodní komory chladiče opět vtékala do bloků. Na přední části motoru byl masivní nálitek, na kterém byl, zhruba v polovině výšky chladiče, pásovou sponou upevněný dynamostarter. S řemenicí na klikovém hřídeli ho spojoval široký klínový řemen. Na zadním konci hřídele dynamostarteru byl dvoulopatkový ventilátor.
Za chladičem propojovalo oba bloky válců dlouhé lité sací potrubí obloukového tvaru. Mělo přírubu pro horizontální karburátor Solex, společný pro oba válce a díky umístění za chladičem, v proudu procházejícího ohřátého vzduchu, nebylo nutné nijak řešit jeho předehřívání.
Technické údaje:

Motor: plochý čtyřválec (boxer)

Vrtání: Ø 64 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 1.158 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,8
Výkon: 25 ks při 3 600 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Bloky válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 3, kluzná
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly

Karburátor: horizontální Pallas MP 30 (od r. 1938 Solex 30 BFRH)
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, termosyfonové
Chladič: přímo posazený na bloky válců
Obsah chladiče: 10 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 5 litrů
Olejové čerpadlo:
Zapalování: 12 V, bateriové s rozdělovačem
Baterie: 12 V / 40 Ah pod pravým předním sedadlem
Dynamo: 12 V / 95 W provedené jako Dynamostarter

Spojka: jednolamelová, v olejové lázni
Převodovka: 4-rychlostní bez synchronizace, konstrukce Steyr, v bloku s motorem
Řazení: přímé, uprostřed vozu
Převody:
1.stupeň - 1 : 4,83
2.stupeň - 1 : 2,98
3.stupeň - 1 : 1,73
4.stupeň - 1 : 1
zpátečka - 1 : 6,5

Hnací náprava: zadní, dělená kyvadlová, diferenciál uložený v karoserii na gumě
Převod zadní nápravy: 1 : 4,86

Podvozek: samonosná ocelová karoserie s odsunovacím dílem střechy
Přední náprava: tvořená dvěma příčnými listovými péry nad sebou
Zadní pérování: příčným listovým pérem
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Průměr brzdových bubnů: Ø 220 mm
Mazání podvozku: centrální

Kola model 1938: děrované ocelové disky s ráfkem 2,75 D x 17", upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 4,50 – 17

Kola model 1939: děrované ocelové disky s ráfkem 3,00 D x 16", upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 5,00 - 16


Rozvor: 2 250 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu: 3 610 mm (Spezialausführung s nárazníky 3 670 mm)
Šířka: 1 520 mm
Výška: 1 460 mm
Světlost vozu při plném zatížení: 190 mm
Nejmenší průměr otáčení: 10,5 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 815 kg
Dovolené zatížení: 320 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1 135 kg
Nejvyšší rychlost: 95 km / hod.
Spotřeba benzínu: 7 - 8 litrů na 100 km v závislosti na způsobu jízdy
Spotřeba oleje: 1 litr na 500 km
Objem nádrže: 29 litrů (v motorovém prostoru)

Cena dvoudveřové limousiny: 4.500,- ÖS (rakouských Schillingů)
Kresba z prospektu, schematicky znázorňující uspořádání nezávislého zavěšení kol.
Lisovaná ramena, zachycující suvné síly zadních kol, byla ukotvena až v nejzazších rozích karoserie. Byla tedy namáhaná na tah.
Na dobové průhledové kresbě je nad motorem vidět válcová, téměř třicetilitrová nádrž a za ní umístěný akumulátor.
Vyobrazení palubní desky z prospektu.

Text:
Spínací skříňka, sytič a páčka přepínače směrovek (s kontrolkou) jsou uspořádány pohodlně na dosah, právě tak, jako pomocné a měřící přístroje, které dělají jízdu s vozem Steyr tak bezpečnou a citlivou.
Z reklamního prospektu z roku 1938 je tato kresba interiéru a pohled do kufru.

Text:
Všechna sedadla jsou uspořádána mezi oběma nápravami; to je to nejlepší odpérování, jakého může nějaký vůz dosáhnout. Sedadla z ocelových trubek se pohodlně přizpůsobují tělu, přičemž mu skýtají plnou volnost pohybu, takže ani nejdelší jízda neunavuje. Pro zavazadla se předpokládá bohatě místa. Přední sedadla jsou lehce přestavitelná a vybavená držadly opěradel; potah je z koženky, na přání látkový. Čalounění vnitřku je až do výše oken ze stejného materiálu a ve stejné barvě, jako sedadla.
Steyr-Baby měl boční okna pouze ve dveřích. Z průhledové kresby v prospektu 1936 je zřejmé, že cestující na zadních sedadlech prakticky neměli výhled do stran. To bylo dáno tím, že v době konstrukce tohoto avantgardního vozu nebylo ještě dost zkušeností se samonosnými karoseriemi a konstruktér Karl Jenschke chtěl mít co do tuhosti ocelové skořepiny dostatečnou pevnostní rezervu.
Pohled dovnitř vozu, spolu s mírami prostoru pro cestující.
Bezrámová samonosná ocelová karoserie je vymodelovaná do plně proudnicového tvaru. V černém lakování, nebo zvolitelném dvoubarevném provedení se Steyr 55 navenek prezentuje elegantně a pohledu přihlížejících lahodně.
Hravě lehce posuvná Steyr-střecha dělá řidiče nezávislým na počasí.
Čelní sklo sestává z bezpečnostní tabule, která nese dvojitý, elektricky poháněný, stírač. Na palubní desce mají oba přístroje rozptýlené osvětlení. Vlevo je tachometr a tlakoměr oleje, vpravo teploměr, benzinoměr a hodiny. Uprostřed palubní desky: přepínač světel s kontrolkou dobíjení.
Pohodlně v dosahu je spínací skříňka zapalování, sytič a páčka vypínače stíračů s kontrolkou.
Elektrická houkačka (ovládání vprostřed volantu), kontrolka dálkových světel, vlevo elektrická zásuvka, vpravo od volantu popelník, schránka na drobnosti v palubní desce, knoflíky vypínačů vnitřního osvětlení a osvětlení přístrojů.
Tlakové centrální mazání, Steyr-Vigot hever, kompletní nářadí v obalu a rezervní kolo doplňují přehled pomůcek, patřících k modernímu vozu, které dělají jízdu pohodlnou a příjemnou.
Zvláštní výtisk časopisu Allgemeinen Automobil-Zeitung, Berlin, 39.Jahrgang 1938, číslo 27. referuje o předváděcí jízdě inovovaného modelu Steyr 55.
V článku se říká, že změny oproti původnímu typu Steyr 50, který byl podrobně popsán v březnovém čísle, se omezují v podstatě na mírné převrtání motoru; při vrtání 64 mm ( 59 mm u typu 50) se zvyšuje obsah na 1 158 ccm. Výkon, který původně obnášel 22 koní, tak stoupl na 25,5 koně. vše ostatní zůstalo nezměněno. Dúležité je, že vůz tím získal na elasticitě.
Zatímco původní Steyr 50 z rychlosti cca 25 km na přímý záběr zrychloval jen s námahou, nový Steyr 55 v tomto ohledu nabízí mnohem víc. Nutnost podřazování na trojku za účelem uspokojivého zrychlení tak odpadá.
Steyr 55 v pohledu zezadu na snímku z rozhraní padesátých a šedesátých let.
Za předními blatníky jsou sice v bocích karoserie vidět původní ručičkové směrovky, ale majitel vozu už v duchu nových předpisů doplnil vůz na zadních blatnících nejen o koncová světla), ale i o blinkry (původně před válkou měl vůz pouze sdružené koncové-brzdové světlo uprostřed zádi).
Tovární fotografie vozu Steyr 55 Spezialausführung - tedy provedení Speciál, což značilo chromovaný nárazník a dvoubarevné lakování. Na snímku je kombinace černá - slonová kost, která byla módním hitem těsně předválečných let 1938-39. Černo-krémové lakování tehdy nesmělo chybět v nabídce žádné evropské automobilky...
Restaurovaný vůz Steyr 55 "Spezialausführung" ve dvoubarevném provedení, exponát Landesmuseum v Linci.
Všimněte si, na jinak kvalitně restaurovaném voze, dvou velmi častých restaurátorských chyb: ve srovnání s předchozím továrním snímkem má nově restaurovaný vůz směrovky zvýrazněné černým nástřikem, zatímco v originále byly vždy v barvě okolní karoserie, aby byly co nejnenápadnější. Je doslova do očí bijící, jak takto zvýrazněné směrovky ruší optický dojem z dokonalého tvaru karoserie.
Špatně nastříkané jsou i disky kol, celé v krémové barvě. Originální lakování mělo krémově bílé jen středy disků, ráfky byly černé...
Fotografie vozu Steyr 55, kterou má na svých stránkách Lane Motor Museum z amerického Nashvillu.
Vůz je v restaurovaném stavu, na předních blatnících ale má přidané nepůvodní obrysové lampičky americké provenience a karoserii někdo upravil vmontováním zadních bočních okének.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text