JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
W
V
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


STEYR 50


Výrobce: Steyr-Daimler-Puch AG. Austria

Revolučně konstruovaný malý osobní vůz, lidově nazývaný nejdřív "Chroust", později jako "Steyr - Baby" nebo také "rakouský Volkswagen".
Steyr 50 byl poprvé představen veřejnosti na berlínském autosalonu v únoru roku 1936 a hned poté, začátkem března, následovalo jeho oficiální předvedení novinářům.
Na trhu se vůz objevil ihned poté a v půlce roku 1936 už byl prodán první tisícovce zájemců. V rodném Rakousku si rázem získal spoustu příznivců.
Autorem vozu Steyr 50 byl šéfkonstruktér ing. Karl Jenschke, který v něm prosadil nejen první samonosnou konstrukci vozu Steyr, ale i ztělesnil svou představu aerodynamického řešení automobilové karoserie druhé poloviny třicátých let.
Nedlouho po uvedení tohoto vozu do sériové výroby přešel k německé firmě Adler, kde se uvedl další avantgardní konstrukcí aerodynamického dvouapůllitrového vozu Adler typ 10. více o Adler 2,5 litru typ 10 zde:
Steyr 50 nebyl právě levný. Přesto byl přijat velmi příznivě. Působil dojmem mnohem silnějšího vozu, než vlastně s pouhým litrovým motorem byl. Neúnavně zdolával každý kopec, jeho doménou byla alpská stoupání. Uvnitř interiéru byl elegantní a pohodlný.
Na obrázku z prospektu je ve standardním provedení, kdy neměl nárazníky a byl lakován celý v jedné barvě.
Varianta "Spezial" měla chromovaný nárazník a dvoubarevné lakování, které snad nejelegantněji působilo v módní kombinaci roku 1938, což byla černá se slonovou kostí.

V prospektu se psalo:
"Steyer se stal prvním továrně vyráběným sériovým vozem s proudnicovou karoserií. Všechny zkušenosti z výzkumu jsou přeneseny na tento typ, čímž bylo dosaženo ideální formy. Praktické přednosti proudnicového provedení jsou: snížení odporu vzduchu a tím zvýšená rychlost při současném snížení spotřeby, malé znečišťování tělesa karoserie, snadné mytí hladkých ploch, zvýšení prostornosti pro cestující a zavazadla, lehké nastupování a vystupování, to všechno ve spojení s celkovým vnějším vzhledem lze označit jako tvar dneška i tvar zítřka, tvar karoserie, který nezastarává, protože je nadčasový. Současně je účelně vyřešena otázka "zavřený či otevřený". Nová odsouvací střecha, bezpečná proti dešti i průvanu, kterou lze zajistit v libovolné poloze, změní v několika vteřinách limuzínu v otevřený vůz. Je to karoserie do každého počasí v tom nejpravdivějším slova smyslu."
Technické údaje:

Motor: plochý čtyřválec (boxer)
Typ: Steyr 50

Vrtání: Ø 59 mm
Zdvih: 90 mm
Obsah: 984 ccm
Kompresní stupeň: 1 : 5,8
Výkon: 22 ks při 3 500 ot./min.
Písty: z lehké slitiny
Bloky válců: ze šedé litiny
Počet hlavních ložisek klikového hřídele: 2, kluzná (od r. 1938 překonstruováno na jedno kluzné a jedno kuličkové)
Ventilový rozvod: SV (spodové ventily)
Pohon vačkového hřídele: čelními ozubenými koly s nehlučným šikmým ozubením

Karburátor: horizontální Pallas MP 30 (od r. 1938 Solex 30 BFRH
Doprava paliva: samospádem
Chlazení: vodní, termosyfonové
Chladič: přímo posazený na bloky válců
Obsah chladiče: 10 litrů
Mazání: tlakové, oběžné
Olejová náplň: 5 litrů
Olejové čerpadlo:
Zapalování: 12 V, bateriové s rozdělovačem
Baterie: 12 V / 40 Ah pod pravým předním sedadlem
Dynamo: 12 V / 95 W provedené jako dynamostarter (Siemens)

Spojka: jednolamelová, v olejové lázni
Převodovka: 4-rychlostní bez synchronizace, konstrukce Steyr, v bloku s motorem
Řazení: přímé, uprostřed vozu
Převody: 1.stupeň - 1 : 4,83
2.stupeň - 1 : 2,98
3.stupeň - 1 : 1,73
4.stupeň - 1 : 1
zpátečka - 1 : 6,5

Hnací náprava: zadní, dělená kyvadlová, diferenciál uložený v karoserii na gumě
Převod zadní nápravy: 1 : 4,86

Podvozek: samonosná ocelová karoserie s odsunovacím dílem střechy
Přední náprava: tvořená dvěma příčnými listovými péry nad sebou
Zadní pérování: příčným listovým pérem
Řízení: hřebenové, volant vlevo
Nožní brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Ruční brzda: mechanická, prostřednictvím lanek na všechna kola
Průměr brzdových bubnů: Ø 220 mm
Mazání podvozku: centrální

Kola: plné ocelové disky s ráfkem 2,75 D x 17", upevněná čtyřmi šrouby
Pneumatiky: 4,50 – 17

Rozvor: 2 250 mm
Rozchod vpředu: 1 250 mm
Rozchod vzadu: 1 250 mm

Délka vozu: 3 610 mm
Šířka: 1 518 mm
Výška: 1 460 mm
Nejmenší průměr otáčení: 10,5 m

Vlastní váha zavřeného vozu: 750 kg
Dovolené zatížení: 320 kg
Nejvyšší přípustná váha: 1 070 kg
Nejvyšší rychlost: 90 km / hod.
Spotřeba na 100 km: 8 litrů
Objem nádrže: 29 litrů (v motorovém prostoru)

Cena dvoudveřové limousiny
V roce 1936: 4.500,- ÖS (rakouských Schillingů) = 2.980,. RM (Říšských marek)
V roce 1937-8: 5.000,- ÖS = 2.865,- RM

Počet vyrobených kusů: 5.200
Ze srpna roku 1959 je tato rodinná fotografie s vozem Steyr-Baby v pozadí, získaná od paní Květy Šnokhausové z Českých Budějovic.
Vůz v provedení Spezial v té době stále ještě byl v originálním dvoubarevném lakování a jezdil na původních sedmnáctipalcových kolech, což znamenalo dost značný problém, protože pneumatiky 4,50 - 17 se v té době u nás již hezkou řádku let nevyráběly.
Steyr 50 - Baby byl v provozu dost poruchový, tedy v poválečných letech. Tudíž byl velmi často předěláván na pohon agregátem z německých bojových vozů Kdf 82 (Kübelwagen).
To je zřejmé i z této fotografie, kde zadek vozu je značně vysoko (díky portálové nápravě agregátu Kdf a na bocích karoserie jsou dobře rozeznatelné trychtýřovité naběráky pro přístup vzduchu k chladicímu ventilátoru, neboť motor Kdf byl chlazený vzduchem.
Foto poskytnuto z archivu Fedora Znachora.
Steyr-Baby na dobové pohlednici mezi alpskými kopci. Na snímku s otevřenou posuvnou střechou.
Steyr 50 ve vzácném provedení jako dvousedadlové cabrio pana M. Roučky z Prachatic.

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text