JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


Poslední aktualizace:
16.12.2017
A - AERO 662 - typ 16 HP a 18 HP
15.12.2017
Š - ŠKODA 430
14.12.2017
P - PRAGA - nákladní typ AN

NSU 4 PS - 1923

Luxusní řemenový dvoucylindrák - původní článek pro ČMN od Petra Hošťálka

Je-li nesporné, že základem prvních motocyklů bylo jízdní kolo s přidaným motorem, pak se k umístění do jeho rámu jevil dvouválcový V motor jako nejideálnější. Není proto divu, že stroje s vidlicovým dvouválcem zkoušela stavět skoro každá významnější firma. Neckarsulmer Fahrzeugwerke A.-G., Neckarsulm nevyjímaje.
Logo NSU, používané ve dvacátých letech.
Původ představovaného motocyklu NSU 4 PS z roku 1923 spadá až do roku 1911, kdy se v německém Neckarsulmu poprvé objevil stroj této koncepce. Jeho základními rysy byl dvouválcový V motor s ventilovým rozvodem IOE (inlet over exhaust – což znamenalo sací ventil shora, umístěný nad ventilem výfukovým). Tento motor byl vestavěn do plně odpérovaného rámu, kde přední vidlice měla krátká tlačná raménka, odpružená prostřednictvím pomocné vidlice spirálovým perem a zadní kolo mělo nezvykle nadčasové odpérování kyvné vidlice centrální pružinou pod sedlem. Přenos síly od motoru k zadnímu kolu obstarával klínový řemen a v řemenici motoru byl vestavěn dvoustupňový planetový převod.
NSU 4 PS, vyrobený v roce 1923. Tento stroj je exponátem Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích. Je v mimořádně původním stavu, bez jakýchkoliv replikových dílů a je plně pojízdný. Speciálním příslušenstvím je luxusní karbidový reflektor firmy Goertz, doplněný koncovou, rovněž karbidovou, lampičkou.
Dvouválec NSU se osvědčil v první světové válce jako tak zvaný „armádní model“ a tak nebyl důvod jeho koncepci zásadně měnit. Pouze motor se dočkal mírného zvětšení obsahu, z původní čtyřstovky na 498 ccm.
Označení 4 PS znamenalo čtyři koně, což ovšem byly koně daňové, ze kterých se majiteli stroje vyměřovala výše daňového poplatku.
Skutečný výkon motoru na brzdě byl 6,5 koně při 3.000 otáčkách za minutu a to postačovalo k dosažení maximální rychlosti až 80 km/hod.
NSU dobový prospekt
Dvourychlostní planetový převod se ovládal vodorovně uloženou pákou nad nádrží a znamenal pro jezdce značný luxus. Motocykl už nebylo potřeba rozbíhat, dal se pohodlně na místě našlápnout, nechat prohřát motor a pak s citem zatáhnout za páku a tím se na první stupeň rozjet, jako by stroj měl spojku. Následné řazení z jedničky na dvojku bylo tiché a plynulé, ani při nezkušenosti jezdce se nemohlo stát, že by jej provázel rachot zubů v rychlostní skříni a veškeré další úkony během jízdy už se omezovaly jen na plynovou páčku na pravé straně řidítek.
Symbolický obrázek z prospektu, mající evokovat snadnost rozjíždění z místa i třebas se spolujezdkyní na tandemu. A co se o planetové převodovce v řemenici motoru pravilo v reklamním prospektu?

NSU = Dvourychlostní převod s volnoběhem

Aby bylo možno měnit během jízdy převodový poměr, vybavili jsme jednoválcové modely 3 PS a dvouválcové modely 4 PS naším léta nejlépe osvědčeným dvourychlostním převodem, jehož konstrukce je průběžně nově vylepšována, takže dnes představuje nejpoužitelnější, nejjednodušší a provozně nejjistější způsob přenosu síly pro řemenový převod. Jednotlivé díly jsou vypracovány z nárokům odpovídajícího speciálního materiálu a ty z nich, které jsou podrobovány obzvláštním nárokům, jsou co nejsolidněji tvrzeny a broušeny.
Užitím zvláštního tvaru zubů byly zuby ozubených koleček a vnitřního ozubení významně zesíleny a zajišťují neslyšné vzájemné působení.
Průběžné pokusy ukázaly, že ani při nutné delší jízdě na nízký stupeň, např. ve stoupání nebo ve velkoměstském provozu, nedojde k poškození převodu.
Díky velkému úhlu opásání řemenic vyžaduje řemen menší napnutí, což znamená jeho menší opotřebení a delší životnost. Tak je dosaženo šikovné kombinace měny převodů s volnoběhem. Z tohoto důvodu je možno zapomenout na nějaké zvláštní napínací zařízení řemene.

Mazání dvourychlostního převodu uskutečňuje se samočinně zevnitř motoru. Prostřednictvím specielně provedeného sběracího prstence oleje s odpadovou rourou a vloženého filcového kroužku je celé zařízení olejotěsně uzavřeno. Uvnitř se otáčející díly, jako věnec s vnitřním ozubením a obal převodu s klínovou řemenicí jsou uloženy na kuličkách, takže kromě nepatrného opotřebení zaručují i vysokou účinnost a dlouhou životnost.

Zvlášť oblíbený a rozšířený je NSU - dvourychlostní převod pro dětsky snadné ovládání, které absolutně nevyžaduje žádné zvláštní učení a které každému laikovi okamžitě padne do ruky. Změna jednotlivých chodů uskutečňuje se jedinou, na horní rámové rouře sedící řadicí pákou, na jejíž horní ploše jsou číslicemi a ryskami zřetelně označené polohy jednotlivých stupňů.
Toto zařízení jezdci nejen umožňuje v obtížných terénních podmínkách redukovat převod z velkého na zhruba třetinový a tím zvýšit výkonnost motoru, ale i starším pánům dává možnost rozjet se bez námahy, sedě na sedle. Nahazování motoru uskutečňuje se dozadu účinkující startovací pákou s volnoběžkou, jejíž vhodný převod znamená hravě lehké ovládání.

Prospekt čtyřkoňového modelu NSU v německém jazyce z archivu Jihočeského motocyklového musea. Zastoupení těchto motocyklů pro moravský region měla brněnská firma Motocycles-Import, ing, Havranek - viz razítko, otištěné v pravém horním rohu. Překlad továrního prospektu:

NSU 4 PS - Dvouválcový motocykl

(skutečný výkon 5,75 koně) s řemenovým pohonem, vybavený dvourychlostním převodem s volnoběhem, startovacím zařízením, předním a zadním pérováním, expanzní brzdou, podlážkami.

Tento silný, rychlý model, oproti dosavadním provedením, se vyznačuje hlubokými zlepšeními a uspokojí nejen zkušeného sportsmena, nýbrž i turisticky zaměřeného jezdce, hledícího více na pohodlí a stoupavost do vrchu. K tomu je tento typ rád používán k dnes tak oblíbené jízdě se spolujezdcem. Právě díky použití dvoustupňového převodu s volnoběhem je možný snadný rozjezd sedě v sedle.
Rychlost jízdy se nechá regulovat od pěšího tempa až k nejvyššímu výkonu cca. 80 kilometrů za hodinu pouhou jedinou páčkou.
1 litr paliva stačí na zhruba 30 kilometrů, 1 litr oleje asi na 200 až 300 kilometrů jízdy.

1923 NSU 4 PS z Jihočeského motocyklového musea na jednom z výletů. Stroj má falcové balonové pneumatiky širšího rozměru 26 x 2,85, které se za příplatek montovaly místo původního rozměru 26 x 2,5.
Provedení

Rám:
Proti prasknutí zkoušený, z nejlepší ocelové roury s vnitřním zesílením, dole uzavřený. Lakování černé, lesklé díly niklovány. Široká zadní partie rámu pro lehké vyjímání zadního kola.
největší délka motocyklu 2160 mm; celková šířka 690 mm.

Zadní pérování:
Měkká, příjemná jízda, zvláště na špatných cestách. Nejvyšší bezpečnost jízdy i při mokrém počasí díky nízkému pohodlnému sedlu. Výška sedla 740 mm.

Přední vidlice:
Odpérovaná, se zesíleným sloupkem.

Kola:
Přední i zadní nába s axiálně seřizovatelnými ložisky s kuželovým stykem, s kuličkovými klecemi.
- Kola lze vyjmout po uvolnění osových matic.
- Pneumatiky 26 x 2,5.

Blatníky:
Široké a dlouhé; vpředu s bočními kryty a širokým lapačem bláta, zesílenými vzpěrami a číslovou tabulkou.

Podlážky:
Extra dlouhé, solidně upevněné; zároveň skýtající bezpečnou ochranu pro motor.

Brzdy:
Seřizovatelná expanzní brzda s lehce vyměnitelným obložením, ovládaná z řidítek; nožní brzda, působící na řemenici zadního kola.

Motor:
Dvouválcový, 63 mm vrtání, 80 mm zdvih; objem válců 498,75 ccm (daňové koně 1,9) s dvouřadovým F&S kuličkovým ložiskem na výstupní straně klikového hřídele. Moderní, solidní třibodové upevnění.

Sací ventily:
Mechanicky ovládané s vahadly a seřizovatelnými tyčkami. Vysoký výkon při nejrůznějších otáčkách.

Výfukové ventily:
Silně dimenzované, jednoduché seřizování nadzvedáků. Zvedání ventilů (dekompresor) uvnitř skříně rozvodových koleček, tudíž lehký přístup k výfukovým ventilům, seřizovatelným nadzvedákům a upevňovacím maticím válců.

Splynování:
Pallas=karburátor s předehřívačem, nastavitelný pro všechny pohonné látky. Škrcení plynu a míšení směsi se vzduchem jedinou páčkou z řidítek.

Zapalování:
Uzavřený zapalovací magnet (systém Bosch) s nastrkovacími kontakty, pracho- a vodotěsný, s nastavováním předstihu a vypínačem. Páčka nastavování předstihu na horní rámové rouře.

Startovací zařízení:
Našlapovací páka směrem dozadu, s volnoběžkou.

Regulace rychlosti:
Prostřednictvím škrcení karburátoru a přestavování předstihu zapalování.

Palivová nádrž:
Torpédového tvaru se solidním jehlovým kohoutem a velkými plnícími hrdly. Lakování tmavě zelené, lemované linkami. Obsah paliva cca 8 litrů, obsah oleje cca 3,3 litru.

Nastřikování
do spalovacích prostorů nad kotrolními kompresními kohouty.

Přenos síly:
Gumový klínový řemen nebo kožený klínový řemen šířky 7/8" (22 mm)

Převodový poměr:
5,3 : 1 normální při 325 mm průměru zadního klínového ráfku a 190 mm průměru motorové řemenice; na přání pro horský terén 5,8 : 1 při 350 mm nebo 6,1 : 1 při 370 mm průměru zadního klínového ráfku.

Mazání:
Mechanické, nastavitelnou olejovou pumpou, poháněnou od motoru, která dodává obvykle nutné množství oleje automaticky. Reservní = ruční olejovou pumpou.

Sedlo:
Zvláště široké a velké, měkce odpérované (Idealsattel).

Schránka na rámu:
Plechová, kromě etuí pro nářadí.

Nosič zavazadel
nad zadním kolem.

Zásobní schránky:
2 postranní z plechu.

Řidítka:
Široká, pohodlná a elegantní formy, s praktickými držátky.

Váha:
cca 105 kilogramů.





1923 NSU 4 PS z Jihočeského motocyklového musea - foto Hošťálek 1923 NSU 4 PS z Jihočeského motocyklového musea má ještě pásovou vnější zadní brzdu, na rozdíl od vyobrazení v dobového prospektu, kde tentýž stroj již má brzdu expansní, bubnovou.
Technická data NSU model 4 PS, použitelná i pro testaci historického vozidla, jsou převzatá z knihy Petera Schneidera NSU Motorräder 1900-1966
Pallas_1 Motocykl NSU 4 PS byl osazen vertikálním karburátorem Pallas typ 0 LD 18, který byl do sacího hrdla upevněn našroubováním.
Karburátor byl masivní odlitek z mosazi, měl otočnou škrticí klapku automobilového typu, centrální plovákovou komoru a byl označen přinýtovaným štítkem.
Je s podivem, že ani v roce 2013, tedy po devadesáti letech (!), nejeví hřídelka škrticí klapky vůli...
Pallas_2 Pohled na karburátor ze strany ovládání lankem plynu.
Ve spodní části karburátoru byla na sací hrdlo upevněna nálevkovitá násoska, otočená směrem k zadnímu válci. Pomocí ní motor nasával vzduch předehřátý teplem od žeber zadního válce.
Násoska byla provedena jako tenkostěnný mosazný odlitek, na hrdlo karburátoru byla nastrčena a sevřena stahovacím šroubkem.
Generálky motoru, včetně složité opravy prasklého a neodborně vařeného předního válce, se stroj z Jihočeského motocyklového musea dočkal v roce 2010. Zvláštní zásluhu na tom měli pánové Jiří Musil z Č. Budějovice a ing. František Marek z Vimperka.
Tady při premiéře - prvním startu na Rallye Křivonoska v květnu 2010, za řidítky Petr Hošťálek.
foto ing. Karel Mika Snímek ze závěru veteránské jízdy "Loukotě a řemeny Jičín 2010", kdy se na jičínském letišti setkaly historické motocykly a automobily s letkou historických letadel. Tady už stroj chodil zcela spolehlivě, do Jičína přijel z domovských Jižních Čech po vlastní ose.
Na snímku autor tohoto článku s motocyklem NSU 4 PS z exposice Jihočeského motocyklového musea v Českých Budějovicích.
foto Jan Křemeček Petr Hošťálek s motocyklem NSU 4 PS v plné jízdě na trati Kámen-Pacov při II.ročníku setkání motorových dvoukolek na hradě Kámen (foto: Jan Křemeček)

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text