JIHOČESKÉ MOTOCYKLOVÉ MUSEUM

České Budějovice

Malá Solnice
Piaristické náměstí
České Budějovice

Otevírací doba:
od 1.dubna do 31.října
denně 10:00-18:00

tel. 723 247 104
exponáty     archiv     kresby     cestopisy     publikace     dílna     tisk
Abecedně řazené materiály k vozidlům z celého světa.

 vyhledávání:

A
B
C
Č
D
E
F
G
H
CH
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
Š
U
T
V
W
Z

Petr Hošťálek

Motoristický publicista,
historik a grafik.
Ale také stále aktivní motocyklový jezdec, který má za sebou několik dálkových expedic. Restaurátor historických motocyklů, soustředěných do exposice Jihočeského motocyklového musea
v Českých Budějovicích.


Dotazy a připomínky ke stránkám prosím zde
(hostalek@tiscali.cz)
.
Veškeré texty, fotografie a kresby uvedené na těchto stránkách je zakázáno dále publikovat bez souhlasu
autorů stránek !


ČEZETA - skútr typ 501 / 03


Čezeta 501 / 03 s příplatkovým ochranným štítem z plexiskla.
Skútr vývojově pocházející z původního typu Čezeta 501 / 01, avšak již s motorem, opatřeným ventilátorem pro nucené chlazení.

Výrobce:
ČZM České závody motocyklové, n.p., Strakonice

Technické údaje:

Motor: Dvoutaktní jednoválec v bloku s převodovkou
Typ: 501 / 03
Počet válců: 1
Vrtání: Ø 58 mm
Zdvih: 65 mm
Objem válců: 171,7 ccm
Trvalý výkon: 8 ks při 4.750 ot./min.
Kompresní poměr: 1 : 7,4 (dle Katalogu čs. motorových vozidel 1960)
Max. kroutící moment: 1,27 kgm při 4.000 ot./min.
Počet hlavních ložisek: 3, kuličková 6304
Ojniční ložisko: válečkové
Hlava válce: hliníková, slitina ČSN 42 4330
Válec: ze šedé litiny, ČSN 42 2424
Chlazení: nucené, ventilátorem poháněným klínovým řemínkem
Zapalování: bateriové PAL 6 V
Baterie: 6V/14 Ah
Dynamo: PAL 6V/45 W
Předstih: 3,5 mm před HÚ
Svíčka: PAL 14/240
Dynamo: PAL
Mazání: směsí oleje a benzínu v poměru
Karburátor: Jikov 2924 M 13 ( Ø 24 mm)
Spojka: vícelamelová, obložená korkem, v olejové lázni
Primární převod: řetězem 3/8"x 3/8", 54 článků, běžícím v olejové lázni
Převodový poměr: 1 : 1,904 (40/21 zubů)

Převodovka: v bloku s motorem
Počet rychlostí: 4
Převody: 1 – 1 : 15,76
2 – 1 : 8,80
3 – 1 : 6,36
4 – 1 : 5,08
Řazení: nožní, dvojzvratným pedálem po levé straně, se samočinným vypínáním spojky
Sekundární převod: zapouzdřeným válečkovým řetězem 1/2 x 5/16", 99+1 článek
Převodový poměr: 1 : 1,294 (40/15 zubů)

Rám: bezrámová konstrukce - samonosná karoserie z ocelového plechu
Pérování vpředu: dva gumové bloky, namáhané na střh, doplněné teleskopickým tlumičem kmitů a dvěma gumovými dorazy
Zdvih předního pérování: 100 mm
Pérování vzadu: gumový blok, namáhaný na střih
Zdvih zadního pérování: 95 mm
Přední brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem ruční pákou na pravé straně řidítek
Zadní brzda: mechanická bubnová s vnitřními čelistmi, ovládaná bowdenem od nožního pedálu na pravé straně
Průměr brzdových bubnů: Ø 140 mm
Šířka obložení: 35 mm
Kola: 12", vzájemně vyměnitelná
Ráfky: 2,15 B x 12" dělené, upevněné šrouby k pětiramenné hvězdici náboje kola
Pneumatiky: 3,25 – 12 s duší

Délka: 2.000 mm
Šířka: 685 mm
Výška: 1.020 mm (bez plexiskla)
Rozvor: 1.345 mm
Světlost: 130 mm

Výška sedla: mm

Vlastní (suchá) váha: 133 kg
Pohotovostní váha: 141 kg
Povolené zatížení: 150 kg
Objem nádrže: 12 litrů
Náplň oleje v motoru: l

Spotřeba na 100 km: 3,2 litru (při rychlosti 50 km/hod.)
Spotřeba na 100 km: 2,5 litru (při rychlosti 40 km/hod.)


Nejvyšší rychlost: 80 km/hod.
Stoupavost s plným zatížením: 38%
Motor Čezeta 175 ccm typ 501 / 03 s ventilátorem, poháněným klínovým řemínkem od prodlouženého levého konce klikového hřídele. Tento motor měl hlavu válce s příčným žebrováním.
Křivka průběhu výkonu, spotřeby a kroutícího momentu motoru ČZ 175 ccm typ 501 / 03 s ventilátorem.
1959
Reklamní kresba, vydaná ke 40.výročí vzniku továrny ČZ.
Čezeta 501 / 03 už jako pečlivě zrenovovaný veterán.
Dvoubarevná kombinace "tyrkysová se šedobéžovou" bylo velmi časté provedení, v němž se dělaly i mopedy Stadion. Ochranný plexisklový štít byl dodatečně individuálně kupovaný doplněk, vyráběný firmou "Okula". Na tomto snímku je již v posledním provedení, doplněném ve spodní částí plexisklovým límcem, přichyceným k hornímu okraji krytu kolen. Límec zabraňoval profukování větru pod plexisklem.
Sériová výroba skúttrů Čezeta neprobíhala v základním závodě ve Strakonicích, nýbrž byla přesunuta do "skútrárny" v Českých Budějovicích, což byl upravený objekt někdejší šroubárny v městské části Mladé.

Propagační fotografie pro Mototechnu, nebo pro Podnik zahraničního obchodu "Motokov" se často pořizovaly před nedalekým zámkem na Hluboké. Na tomto snímku jsou již skútry inovovaného provedení, osazené tlumiči výfuků s koncovkami doutníkového tvaru. Rezervní kolo nebylo standardním příslušenstvím, buď se dodávalo při prodeji za příplatek, nebo si jej zákazník mohl dodatečně dokoupit v prodejně Mototechny.
1958
Spokojeně se usmívající tvůrce skútru Čezeta - pan J. F. Koch, se svou spolupracovnicí Jarkou Brutarovou (tehdy ještě Kubíkovou) těsně před Propagační jízdou skútrů Čezeta 501/03 kolem republiky. Skútry byly již provedení 501 / 03 s ventilátorem a výfukovými tlumiči druhé generace s doutníkovými koncovkami a byly doplněné prvním typem plexiskla.
Fotografii z roku 1958 poskytla ze svého archivu Jaroslava Brutarová.
foto: archiv J. Brutarová foto: archiv J. Brutarová
Propagační jízda skútrů Čezeta 501/03 kolem republiky, kterou jel vybraný dámský team v roce 1958.
První ze skútrů řídila Jaroslava Brutarová (na snímku v puntíkovaném šátku), spolupracovnice J. F. Kocha, tady stojícího zcela vzadu, s rukou ve vlasech.
Propagační jízda skútrů Čezeta 501/03 kolem republiky - za řidítky Jaroslava Brutarová.
501_Hanzl Skútr Čezeta 501 / 03 jehož výroba byla zahájena koncem roku 1959, již s výfuky doutníkového tvaru a nuceným chlazením motoru ventilátorem.
Ozdobný chromovaný štítek, vložený do rámečku reflektoru, není originální díl ale dodatečná ozdoba - dal se v té době koupit jako jednoduchý, ale efektní doplněk v prodejnách Mototechny.

Dobovou fotografii poskytl Jaroslav Hanžl z Českých Budějovic (na snímku).

Přidat kometář k článku:
jméno, přezdívka ...

text